Styvmamma utan egna barn
Hej.
Jag vet inte längre vart jag ska vända mig med alla mina tankar och funderingar så nu provar jag att vända mig till er som sitter i samma sits.
Jag är sen 1 år tillbaka tillsammans med en kille som har en 8 årig son sen tidigare förhållande, jag själv har inga barn och heller inga tidigare erfarenheter från liknande situationer.
Just nu har jag ungefär 1 miljon förbjudna tankar i mitt huvud om hans son, hans uppfostran, hans val och hans prioriteringar.
Jag vet inte längre vart jag ska ställa mig till allting, vad min roll är i vårat förhållande och vad jag ska acceptera och inte acceptera.
Min kille kommer från ett spansktalande land så till råga på allt förs en större del av all kommunikation mellan han och sitt barn på spanska (vilket jag inte förstår någonting av) och detta gör situationen ännu svårare.
Jag tycker om hans son och hans son tycker väldigt mycket om mig så där är det inget större problem, det största problemet är nog min partner och jag.
Min kille har sin son varannan vecka och den veckan bor vi alla hos honom, den veckan han inte har sin son bor jag och min kille hemma hos mig.
Vi har planer på att flytta ihop efter sommaren men just nu känner jag mig osäker på hur allting ska fungera.
Det är svårt för mig att finna min roll då min kille uppfostrar sin son på spanska, han släpper inte in mig i deras relation och ena sekunden vill han att jag ska ta ansvar och andra sekunden vill han att jag bara ska gilla läget och stå vid sidan av.
Jag finner ingen plats i deras familj och känner mig väldigt utanför ibland.
Min kille förstår inte att situationen är jobbig för mig utan hans resonemang är "du vet vad du gav dig in i när du blev tillsmammans med mig".. och ja, jag visste att han hade barn men å andra sidan hade jag ingen aning om vad det skulle föra med sig.
Allting hade känts lättare om min kille hjälpte mig och hade en öppen kommunikation med mig men när det gäller honom så är allting på hans villkor och på hans sons villkor och jag får finnas där om jag anpassar mig efter det. Jag har ingenting att säga till om utan blir överkörd varenda gång med att jag borde förstå att det är hans barn som går i första hand jämt.
Jag kan absolut förstå att jag inte är hans prio 1 men borde inte mina åsikter också ha någon betydelse?
Eller är jag självisk som tänker så?
Den veckan barnet är hos sin mamma är det inte hennes ansvar då att ta hand om deras barn?
Får inte jag tycka att det är tråkigt att min kille måste åka iväg hela helgen och skjutsa barnet och hämta barnet när jag ville ha tid för han och mig att göra någonting på?
Hur mycket ska man bara acceptera och ställa sig själv åt sidan för och när kan jag också ta lite plats?
Jag är trött på att alltid försöka vara stark och glad, och bara acceptera hela tiden och känna att jag inte är viktig. Jag är trött på att min kille inte är rädd om förhållandet han har med mig på samma sätt som jag är.
Ibland känns det som att det inte är någon idé att föra en diskussion med honom om våran framtid för jag vet att om den dagen kommer när hans son flyttar in på heltid i vårat hem så har jag ingenting att säga till om längre.
Jag känner mig fylld av skuldkänslor när jag försöker ta den platsen jag själv vill ha.
Snälla hjälp mig med tips och råd innan jag exploderar inombords.