• Rockabilly

promenader innan frukost?

Hej jag har hört att man förbränner mer fett om man går promenad innan frukost, så undrar om det stämmer? någon som har gått ner i vikt med morgonpromenader? Glad

• Svar på tråden promenader innan frukost?
  • Mollan85

Absolut är se bra att starta med en promenad innan frukost , de sätter igång förbränning och förbränner fort :)

• taggigros

Det blir en marginell ökad förbränning. Jag tror att det framförallt kanske är bra psykiskt för man får en känsla av att man har "fått en bra start på dagen". 

• Johan75

Det beror på att din kropp redan kör på fettförbränning efter natten (enkelt uttryckt), så ja - det ger en liten förbättrad fettförbränning. 

Behold, i come as a thief.
  • XcsM

Fast på just promenader (lågintensiv träning) använder kroppen ALLTID fett som bränsle i första hand. Spelar ingen roll att man precis sovit eller dylikt.

• Johan75
    XcsM skrev 2013-06-19 10:20:23 följande:
    Fast på just promenader (lågintensiv träning) använder kroppen ALLTID fett som bränsle i första hand. Spelar ingen roll att man precis sovit eller dylikt.
    Sant, fördelen ligger snarare i att du inte ätit ännu. 
  • Johan75
    XcsM skrev 2013-06-19 18:31:19 följande:
    På vilket sätt då menar du?
    Vad jag menar är detta (som jag förstått det):

På morgonen är glykogenet i kroppen nästan slut. I alla fall på sin lägsta nivå under dagen för de flesta eftersom det förflutit lång tid sedan man senast åt - därav att jag skrev att  kroppen "redan kör på fettförbränning". Fysisk aktivitet i detta läge tvingar kroppen att maximera kroppsfettet som energikälla. 

Kroppen förbränner aldrig 100% fett och minskar man möjligheten att använda glykogenet så ökar fettförbränningen. Det finns även studier har jag för mig som visar på en ökad effekt ifall man dricker en kopp kaffe före promenaden eftersom koffeinet för att fettcellerna lättare "släpper ifrån sig" fettet.
Svar på tråden promenader innan frukost?