• Hanna73

Besöka skolor inför val av skola

Sonen ska börja skolan om ett år, och vi börjar så smått fundera på skolval.

Har tyvärr efter förskolevisningar lite dålig erfarenhet av att bara basera val på "reklamen" vid informationsträffar, och funderar på hur man bäst får koll på hur det verkligen fungerar.

Alla skolor lär ju t.ex. säga att de arbetar förebyggande mot mobbing, möter eleverna där de är och ser till att de både utmanas och får hjälp...

Någon som har tips på hur man bäst får veta "sanningen"?       

• Svar på tråden Besöka skolor inför val av skola
  • Griseknoen35

Prata med föräldrar och barn som går på den skolan... Prata med flera olika ur olika "grupper"..

• maggank

Gå på magkänslan. Ens första intryck när man kliver in i skolbyggnaden säger rätt mycket om skolans atmosfär.

• Hanna73

Har hittills bara hört positiva saker från föräldrar och barn om de skolor vi funderar på, och ingen lär vara dålig i alla fall.

Får se om jag kan haka på någon bekant vid hämtning vid tillfälle och käänna på atmosfären till vardags, inte bara vid en visning.     

• Anne69

Jag tycker att det finns ytterligare några saker att fundera på. 

Hur ser en typisk skoldag ser ut?
    Hur stora brukar barngrupperna vara och hur mycket personal brukar man ha?
    Var bor barnen som går i skolan? 
    Arbetar skola och fritids integrerat eller måste barnen flyttas när skoldagen är slut?
    Har man samma lärare i flera år eller byter man varje år?  
    Lagas maten i skolan?
    Hur sker föräldrasamverkan? Vilken information får man från skolan som förälder?
    Vilken policy har skolan för att höra av sig till föräldrarna om barnet inte dyker upp i skolan?    

Ja, det är lite av det jag tycker är viktigt....och ganska lite av det tänkte jag på när vi skulle välja skola.  

• Anne69

Sen brukar det gå att jämföra nyckeltal för olika skolor, kolla din kommuns hemsida.

• Hanna73

Tack för tipsen. Ska ta tag i det hela i augusti.

Var iväg på ett sommarläger förra veckan, och insåg att ljudnivån definitivt kommer bli ett kriterium. Sonen tyckte att det var jättejobbigt med ljudvolymen i matsalen.

Nyckeltal och planer i all ära- men dem litar jag inte alltför mycket på. Jättebra att planer finns, men jag vill veta mer konkret hur det fungerar. Vår förra förskola hade fina planer, men när problem med mobbning uppstod, så fungerade det inte i praktiken. Nyckeltal uppdateras inte alltid heller, så det är något man måste dubbelkolla inför varje läsår.

Kommer nog se om jag kan få följa med några föräldrar som har barn på de skolor vi är intresserade av, och få känna lite på stämningen själv.

Kan också vara intressant och ställa samma frågor till både skolan och till föräldrar som har barn på skolan, och se om jag får likartade svar...     

• Punkster

Om du är seriöst intresserad av en skola så föreslår jag att du gör ett besök. Antingen så ringer du och frågar om du helt enkelt kan få komma och kolla, eller som du själv skriver, hakar på när en kompis ska hämta eller lämna sitt barn. Jag skulle inte lita allt för mycket på svaren jag fick från vare sig personal eller andra föräldrar. Sådana kan vara väldigt färgade, och behöver inte innebära att du tycker likadant. Egna upplevelser är bäst! 

Svar på tråden Besöka skolor inför val av skola