• JLi

Sover för lite?

Är det normalt att en bebis knappt sover på dagen? Idag har han sovit högst 40-60 min på HELA dagen. Han är jättetrött, somnar några minuter sen vaknar han. Tittar på allt möjligt och kan inte komma till ro. Gungar på pilatesboll då somnar han, men vaknar snabbt igen om han läggs ner men även om man fortfarande håller i han. Han är övertrött men sover så lite.
    Somnade i vagn förut men gör det inte längre. Han har magproblem men nu verkar det som att han vaknar trots att han inte har ont i magen.
    Trots att han sover så lite är han vaken ända till ca 1-2 på natten ibland senare Varje natt. Han kan verkligen inte komma till ro vad jag än gör! Sover vanligtvis till 11-12 på dagen. Men som sagt, sover knappt under dagen... Och jag kan inte få han att somna för natten tidigare än så sent som runt 2...

Är detta normalt!? :O

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-08 22:53
    Kan tillägga att han vaknar flera gånger under natten av gaser men somnar snabbt när jag ger han bröstet, det gör han dock INTE på dagen.

• Svar på tråden Sover för lite?
  • SockerStinn

Sömnproblem liksom magproblem kan bero på mjölkproteinallergi. Min dotter hade det, sov 10 min åt gången på dagen och vaknade ofta på natten. Sov sammanlagt 8 timmar per natt innan jag utelöt all mjölk (även spår av mjölk) ur kosten. Runt 15 timmar/dygn brukar nyfödda sova, men det varierar mycket från barn till barn. 

• JLi

Mjölkproteinallergi är det inte för jag tål själv inte det eller laktos så jag har inte ätit några mjölkprodukter på flera år, äter bara havreprodukter. Och de få ggr vi ger han ersättning får han Pepticate som är mjölkfritt.... Så ingen chans att han får i sig det!

Dricker inte kaffe eller läsk heller, och äter inte ägg, soja, lök, bönor, stark mat heller.  (Har ibs så äter skonsamt för min egen skull!)

• Hope2013

Kunde inte lista ut om det var ett dagligt problem eller om det endast gällde den dagen. Min treveckorsbebis hade samma problem häromdagen, kunde inte sova mer än korta korta stunder på kvällen var han så trött att han bara gallskrek. Gick och la mig tidigt med honom och ammade honom liggandes. Då lyckades han tillslut somna och sov tre timmar. Dagen efter var allt som vanligt. Dvs 2-3 timmars sömn om gången innan dags för mat.

Personligen tror jag det berodde på värmen den dagen.

• JLi

Det är ett dagligt problem annars hade jag inte skrivit här. Detta har pågått i flera veckor och han är 11 veckor nu :/
    Han somnar aldrig när jag ammar honom längre heller, han bara gnäller, gråter, sparkar och slår.
    Fattar ingenting för som sagt det kan inte vara mjölkallergi.

Svar på tråden Sover för lite?