• HelHel

1 åring som ALLTID vaknar efter 30-40 minuter och är jättesvår att söva om..

Sonen på snart 13 månader vaknar varenda kväll efter 30-40 minuter och är väldigt svår att somna om, slutar ofta med att han är vaken 1-2 timmar innan man kan söva honom igen. Börjar bli väldigt trött på detta att han alltid vaknar i den sömnskarven, några tips på hur man kan få han att inte göra det?

• Svar på tråden 1 åring som ALLTID vaknar efter 30-40 minuter och är jättesvår att söva om..
  • HelHel

Lite olika från dag till dag.. Oftast sover han 1 gång i 1,5 timme och då lägger jag honom för natten kl 19.30. Vissa dagar sover han 2 ggr: 1 timme på FM (10-11)  och 1 timme på EM (15-16), då lägger jag honom för natten kl 20.30-21.

Men det spelar liksom ingen roll känns det som för han vaknar varje kväll ändå. 

• Whitetrash86

Kan det vara en period?
    Lek med honom när han vaknar och se om han somnar fortare?
    Kanske leka mer intensivt med honom innan läggdags så att han blir tröttare?

Finns nog inte så mycket man kan göra när det kommer till sömn, man kan ju inte "tvinga" till det direkt. Även om det kan vara jobbigt.

• HelHel

Nej han har alltid vaknat vid just den skarven innan djupsömnen så period tror jag inte det är..

Han är ett väldigt aktivt barn som går och klättrar och har sig så mer tröttare kan man nog inte göra honom =) Leker hela kvällarna och är ute mycket. Och nej det går ju inte tvinga..

Tack för svar, får hoppas det upphör någon gång.  

• Whitetrash86

Ja det är inte alltid lätt med barn, hade en tid med dotter innan hon fyllde 1. Vakna varje natt kl 03 sen satt hon vaken 2-3 timmar. DET var inte kul, så det var ju bara tur att man satt hemma och kunde sova sen på morgonen/fm.

Svar på tråden 1 åring som ALLTID vaknar efter 30-40 minuter och är jättesvår att söva om..