• MammaMona

Sonen har barnporr i datorn. Vad f*n gör jag?

Ok, ett tag sen jag skrev här men nu är det kris.
    Tidigare idag upptäckte jag han min 15-åring tittar på barnporr. Han hade koppltat sin dator till stora tvn igår för att vi skulle se en film han laddat ner. Nu idag när jag ville se mer film gick jag in i datorn och letade efter något att se och hittade då skiten.Skrikandes

Jag fattar inte varför han tittar på sånt. Kan en 15 åring räknas som pedofil?
    Han har mått dåligt en tid men jag trodde det var lite bättre nu, och så händer det här. Jag vill att han ska få hjälp men är så rädd att han ska åka dit för att ha haft det i datorn.

Vad f*n gör jag nu???

• Svar på tråden Sonen har barnporr i datorn. Vad f*n gör jag?
  • Lena

Är det jämnåriga eller riktigt små barn på bilderna?

• MammaMona

Barnen är typ 5 till 12 år gamla, några verkar kommit i pubertet men dom flesta inte.
    Det är några filmer, typ 5-10 stycken. Är en hel del bilder. 

• Tygtiiger

Det ärliga och vettiga är såklart att kontakta polis och socialtjänst. Men det känns ju inte som det enkla valet när det gäller din egen son, såklart!!

Någon form av utredning måste ju till iom att du vill att de som din son har fått bilderna av ska åka fast, och att barnen ska kunna spåras och förövarna fällas. Och din son ska ha en behandlingskontakt i någon form så att han inte fastnar i detta och faktiskt som vuxen tänder på barn.

I ditt ställe hade jag ringt antingen socialtjänst eller polis anonymt och bett om råd och också frågat vad påföljden kan bli för honom.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • MammaMona
    Tygtiiger skrev 2013-06-08 19:57:59 följande:
    Det ärliga och vettiga är såklart att kontakta polis och socialtjänst. Men det känns ju inte som det enkla valet när det gäller din egen son, såklart!!

Någon form av utredning måste ju till iom att du vill att de som din son har fått bilderna av ska åka fast, och att barnen ska kunna spåras och förövarna fällas. Och din son ska ha en behandlingskontakt i någon form så att han inte fastnar i detta och faktiskt som vuxen tänder på barn.

I ditt ställe hade jag ringt antingen socialtjänst eller polis anonymt och bett om råd och också frågat vad påföljden kan bli för honom.  
    Jag vet inte om jag vågar prata med polisen. Jag vill ju att han ska få hjälp, inte bli straffad.
  • Lena
    MammaMona skrev 2013-06-08 21:05:31 följande:
    Jag vet inte om jag vågar prata med polisen. Jag vill ju att han ska få hjälp, inte bli straffad.
    Han kommer inte få fängelse eller liknande men ev vård.
  • Tygtiiger
    MammaMona skrev 2013-06-08 21:05:31 följande:
    Men det är olagligt att inneha barnporr. Precis som det är olagligt att slå någon på käften eller att stjäla en handväska från en liten tant. Han kommer antagligen att få någon form av påföljd, men om han är så ung som femton år så blir det ju vård i någon form. 

Det är inte så att man får några tyngre straff för att ge sig på barn, och än mindre för att ha bilder på dem i datorn. Det intressantaste för polisen med din son är var han har fått bilderna ifrån. Ring polisen anonymt och hör vad som kan bli följderna så du är lite förberedd och kan stötta din son!!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Alby

Om han bara är 15 år så kanske han inte riktigt förstår innebörden i det, finner det förbjudet bara. Kan du inte ta honom till en psykolog eller något?

• MammaMona
    Alby skrev 2013-06-08 21:57:23 följande:
    Om han bara är 15 år så kanske han inte riktigt förstår innebörden i det, finner det förbjudet bara. Kan du inte ta honom till en psykolog eller något?

Jo, vi har kontakt med BUP för andra problem han har så jag kan ju prata med dom. 

Usch vill bara att allt det här ska fösvinna. Gråter
Svar på tråden Sonen har barnporr i datorn. Vad f*n gör jag?