• Två döttrar och en son

Skulle du kunna tänka dig att få barn mha en surrogatmamma?

Jag ska försöka hjälpa ett par vänner att få barn i höst/vinter och har alltid tyckt att det är en bra lösning så länge det är helt frivilligt. Om du inte skulle få barn med någon metod - skulle du/ni kunna tänka er surrogat?

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att få barn mha en surrogatmamma?
  • viseversa

Nja. Antar att det skulle vara väldigt dyrt för att den som bär barnet ska tjäna på det. Men det är inte lagligt i Sverige vet du väl?

• Ellie

Jag hade kunnat tänka mig det med ett embryo från mig och min man. Av helt egoistiska själ alltså, för att få våra gener på barnet. Annars hade jag hellre adopterat än fått barn via surrogatmamma.
    Jag skulle enbart använt mig av svensk surrogatmamma som jag fått träffa innan, så att jag vet att hon är nöjd med beslutet och också gör det av egoistiska skäl (tex må bra för att man kan hjälpa till), och så att jag vet att hon inte blir utnyttjad.
    Själv skulle jag aldrig vara surrogatmamma eftersom jag mår så dåligt av att vara gravid. Det finns ju dock kvinnor som trivs bra med att vara gravida och som inte upplever några besvär. Jag är inte emot att det skall vara lagligt, men jag tror en noggrann kontroll är nödvändig så att inte någon far illa.

• Två döttrar och en son
    viseversa skrev 2013-06-08 11:17:24 följande:
    Nja. Antar att det skulle vara väldigt dyrt för att den som bär barnet ska tjäna på det. Men det är inte lagligt i Sverige vet du väl?

ae du svårt att få barn? Jsg gör det inte på något sätt för att tjäna pengar! Mamman ska adoptera barnet sen och då får man inte ha tagit emot/gett pengar. Drt är inte alls olagligt i Sverige. Läkare fåe inte hjälpa mig bli gravid i syfte att vara surrogatmamma, men det äär inte förbjudet att låta barnet växa upp hos sin far och hans partner adoptera det. Jag vet vad det innebär att inte kunna få barn så skulke vara fantastiskr att få hjälpa andra med det! Upolever inye att jag förlorar någonting på det faktiskt.
  • Lindsey Egot the only one

Håller med viseversa. Jag skulle aldrig adoptera bort mitt egna barn. Hade ägg och spermie kommit från de som ville ha barn hade det varit en annan sak kanske.

• viseversa

Ja är barnet BARA deras biologiska så är de en annan sak. Men använder jag mina egna ägg så är det ju faktiskt mitt dna barnet har. Alltså mitt biologiska barn. Och nej jag adopterar inte bort mina ungar. Skulle aldrig falla mig in. Tänk om ungen blir en kopia av mig. Ska jag då umgås med detta par och ideligen bli påmind om att barnet som kallar henne för mamma faktiskt är MITT kött och blod?

• thanisa

Frågan här är om jag skulle kunna tänka mig att använda någon annans livmoder för att få barn. Jag har inte behövt ta det beslutet men det är möjligt att jag hade sett det som en utväg. Sen skulle jag inte kunna ställa upp som surrogatmoder men det är en annan sak. Finns så många aspekter att tänka på. Om det nu bara är livmoder som "hyrs" och inte ägg från den kvinnan så finns det fortfarande för mig stora frågetecken med vad som händer med barnet. Om något skulle hända med de blivande föräldrarna vems ansvar är då detta barn? Om det är det andra parets spermie och ägg, men de splittrar sig under graviditeten och ingen av dem vill ha något med barnet att göra längre vem är det då som har ansvar för detta barn?

• Två döttrar och en son

För mig är det inga problem alls. Jag har ändå tänkt donera mina ägg, det är samma sak. Barnet kommer få det ännu bättre hos dem än hos mig eftersom vi redan är så många. Har redan flera barn varav enbdotter som är lik mig. Så det har jag inget behov av! De kommet att bli fantadtiska föräldrar och vi kommer att ha kontakt oxh berätta allt för bsrnet. Jag är en stolt surrogatmamma och de är mycket tacksamma för att få barn! Kanske någon som har egen erfarenhet av ofrivillig barnlöshet bill ge sina tankar? Var därför jag frågade inne på svårt att få barn forumet.

• mclo

Nej jag adopterar hellre då det finns så många barn på barnhem i andra länder som behöver en bra uppväxt.

• Två döttrar och en son

Nu rör detta par som inte får adoptera! Inte för att de är olämpliga på något sätt utan pga otroligt löjliga regler i länderna som adopterar bort barn. Och har du råkat fylla 42 så är.adoption oxå uteslutet...

• thanisa
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-08 13:09:12 följande:
    För mig är det inga problem alls. Jag har ändå tänkt donera mina ägg, det är samma sak. Barnet kommer få det ännu bättre hos dem än hos mig eftersom vi redan är så många. Har redan flera barn varav enbdotter som är lik mig. Så det har jag inget behov av! De kommet att bli fantadtiska föräldrar och vi kommer att ha kontakt oxh berätta allt för bsrnet. Jag är en stolt surrogatmamma och de är mycket tacksamma för att få barn! Kanske någon som har egen erfarenhet av ofrivillig barnlöshet bill ge sina tankar? Var därför jag frågade inne på svårt att få barn forumet.
    jag har donerat ägg men just för att det är sådana tider det rör sig om så känns surrogatmödraskap mycket mycket svårare. Som jag ser det måste jag som surrogatmoder vara beredd att ta hand om barnet också. Detta för att de båda föräldrarna kan dö och barnet är mitt juridiskt när det födds. Skulle istället föräldrarna splittras under graviditeten så kan det också bli så att man blir juridisk förälder även om man inte tänkt det. Som äggdonator så avslutas dina juridiska förpliktelser när äggen når labbet sen är det det andra parets egendom och ansvar.
  • Två döttrar och en son
    thanisa skrev 2013-06-08 13:20:00 följande:
    jag har donerat ägg men just för att det är sådana tider det rör sig om så känns surrogatmödraskap mycket mycket svårare. Som jag ser det måste jag som surrogatmoder vara beredd att ta hand om barnet också. Detta för att de båda föräldrarna kan dö och barnet är mitt juridiskt när det födds. Skulle istället föräldrarna splittras under graviditeten så kan det också bli så att man blir juridisk förälder även om man inte tänkt det. Som äggdonator så avslutas dina juridiska förpliktelser när äggen når labbet sen är det det andra parets egendom och ansvar.

Du har helt rätt. Pga att det inte är reglerat så tar båda parter risker. Det ska man vara medveten om. Jag och paret har bollat olika scenarion mellan varann tusen ggr och så fort vi kommer på ngn ny wventualitet så pratar vi om det tills vi känner att vi vet vad som gäller. Pgs att fadetskap inte går igenom förrän efter födseln så måste pappan ha dna-bevis taget redan frln början ifall han skulle avlids innsn. Annars står barnet utan far på papper oxå och det blir myckey svårt för hans partner elr familj att få adoptr Jag måste oxå vara beredd på att stå som juridisk förälder minst ett halvår.. Före det lär inte adoption gå igenom.
  • Baby2014

Hej! Var bara tvungen att skriva en rad. Jag är också en surrogatmamma och är nu gravid i v.10! På onsdag är det dags för KUB test, ska bli spännande att få se det lilla livet därinne.

• Två döttrar och en son
    Baby2014 skrev 2013-06-10 20:50:23 följande:
    Hej! Var bara tvungen att skriva en rad. Jag är också en surrogatmamma och är nu gravid i v.10! På onsdag är det dags för KUB test, ska bli spännande att få se det lilla livet därinne.

Vad roligt!! :- Och grattis till er!! Fantastiskt att det funkade direkt! Det är ju det mina ip.s hoppas på också såklart. Jag känner mig nog mer lugn. Kan bero på att jag föder ett eget sista barn nästa månad... Vi hoppas kunna börja försöken redan till hösten. Så spännande med kub! Håller tummarna för bra besked! Vi kan väl inboxa varann lite och berätta hur det går?
  • Baby2014
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-10 22:08:00 följande:
    Vad roligt!! :- Och grattis till er!! Fantastiskt att det funkade direkt! Det är ju det mina ip.s hoppas på också såklart. Jag känner mig nog mer lugn. Kan bero på att jag föder ett eget sista barn nästa månad... Vi hoppas kunna börja försöken redan till hösten. Så spännande med kub! Håller tummarna för bra besked! Vi kan väl inboxa varann lite och berätta hur det går?

Absolut! Vi får höras via pm! Jag har en blogg också där jag uppdaterar hur det går. ensurrogatsbekannelser.wordpress.com/
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att få barn mha en surrogatmamma?