• Anonym (Orolig mamma)

Misshandlad - umgänge. Behöver råd

Hej! Jag har lämnat en man som slagit och tagit stryptag på mig. Jag är väldigt rädd för hans oberäkneliga humör och utbrott. Vi har en son på 14 månader tillsammans som bott hos mig sedan jag bestämde mig för att lämna(6månader sedan). Pappan hade innan det hände knappt en relationen vår son och jag har dom få gånger(3ggr) han frågat efter honom givit till svar att han ska söka hjälp. Han är som en alkoholist och lossas som inget har hänt. Han har nu vänt sig till advokat och jag har ordnat att han får träffa sin son med en vän till mig och mig i bakgrunden för att det skulle vara tryggt för min son som inte känner honom. Han tycker inte det funkade för han kunde inte respekterade att han inte fick komma mig nära blev förbannad och gick därifrån. Nu har en stämningsansökan lämnas in till tingsrätten. Hans advokat säger att han söker umgängesstöd. Den enda gång dom har setts så var min son helt ointresserad och ville bara med min vän. Tittade två långa sekvenser på honom men tittade bort. Ville inte flörta som han gör med dem flesta. Han kände av att det inte var en bra person tror jag. Barn förstår mer än vad man tror och han har sett mycket och blivit rädd för sin pappa många gånger. Någon som varit i liknande sits som kan ge mig stöd i vad som händer i processen? Vad är viktigt att tänka på? Känner såklart att jag vill bespara mitt barn från hans beteende så långt det är möjligt men förstår att de måste ses. Han är så liten hur brukar tingsrätt döma? Någon som haft umgängesstöd som vet hur det fungerar? Orolig för min son!

• Svar på tråden Misshandlad - umgänge. Behöver råd
  • Anonym (Orolig)

Ta kontakt med polis/socialtjänst/kvinnojour i din närhet. Du bör ha folk som stöttar dig i detta. Bra gjort av dig att ha lämnat honom men jag tror som sagt att det är bra om du får hjälp i den här situationen, både för din och barnets skull. Barnet har rätt till kontakt med sin pappa, om det inte anses olämpligt, men av det du skriver låter det som att det är olämpligt åtminstone just nu. pappan har inte rätt till kontakt med barnet till varje pris, det är barnets bästa som ska vara avgörande. Hoppas att det går bra för dig!

• Anonym (O)

Umgängesstöd är superbra för er alla, ungen får en utifrån som ser nyktert på det hela utan känslor inblandade och påverkas således inte heller medan pappan kan koncentrera sig på ungen och du slipper oroa dig. Under en tid kommer umgängesstödaren komma hem till dig och träffa dig och ungen sen kommer du inte vara med efter några gånger funkar allt så kommer umgängesstödjaren hämta upp ungen och sen åka till umgänget vara med där och sedan leverera hem ungen. Oberoende umgängesstödjare är bättre en vänner och bekanta för barnet kommer att söka pappans kontakt istället för att strunta i han och roa sig med den han kanske redan känner för det är roligare liksom, var glad om det beviljas det blir bra för alla och umgängesstödjaren har skyldighet att rapportera till soc om det händer nåt oroväckande

• Anonym (Orolig mamma)

Hur går det till? Vad har du för erfarenheter? Måste av skaffa advokat? Polis är redan inblandad men utredningen tar sån tid att pappan inte är delgiven ännu.

• Anonym (Orolig mamma)

Hur lång tid får man det?

• Majlisen

Du bör kontakta en advokat omgående om du fått en stämningsansökan. Advokaten får man dock bekosta själv, men kan täckas av din hemförsäkring (om du har en?) och har du annars en låg inkomst kan du ha rätt till rättshjälp. Ta då upp det med advokaten under första mötet.

Jag råder dig till att kontakta en kvinnojour, de kan hjälpa dig vidare med detta och även hjälpa dig få kontakt med en advokat. Du bör diskutera detta med dessa personer!

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-04 21:43:33 följande:
    Hur lång tid får man det?
    Umgängesstöd är inget man kan ansöka om utan det är domstolens ansvar att besluta om det i ärenden där det kan fungera. OM domstolen beslutar om umgängesstöd så blir det för ett år eller kortare om de bedömer det så ...
  • Anonym (i samma sits)

hejsan!
    jag rekommenderar att du skaffar dig en bra advokat till att börja med.
    tyvärr kan jag säga att i dagens samhälle kan en förälder som misshandlat kräva sig rätten att träffa sina barn och tingsrätten säger ok.
    sen om det blir med eller utan kontaktperson (soc inblandad ) beror helt på om kommunen har de tillgångarna.

orsak varför de han gjort dig inte spelar nå roll är att barn ska se att den andra föräldern inte är ett monster.

min son (3år idag )blev psykiskt misshandlad av sin biologiska far (2 1/2år när det hände)  men nu ber han om umgänge.
    som min advokat säger så e de bara en tidsfråga när det kommer igång. jag har dock gjort allt för att min son skall hinna läka innan umgänget kommer igång.

försöker mitt bästa att ge sonen hjälpen han behöver men det är väldigt svårt i Sverige att få de man behöver även fast det finns.

efter händelsen som soc oxå utrett o klassade som psykisk misshandel har min son gått tillbaka i tal är rädd för vuxna har svårt att lita på mig då han under tiden detta hemska hände började lösa upp alla känslor till mig.  har hysteriska utbrott. mm.

jag säger som så här, om jag tänker på mig själv vill jag inte att min son skall träffa sin biofar igen.
    men tänker jag på min son så har han rätten att känna honom. o då kan han inte försköna biopappan utan vet exakt vem han är. dock är jag rädd för att min son kan må dåligt av att träffa biofar igen.

hoppas allt löser sig.

stora  kramar då jag vet att de e tufft

• Anna jkp

Advokaten måste vara expert på detta område. bor du nära Sthlm eller kan ta dig dit. Då kan jag tipsa om en duktig advokat.Advokaten arbetar bara med sådana här uppdrag.

Synlig gör kvinnovåldet
  • Anonym (Orolig mamma)

Blir så ledsen när jag läser det du skriver!! Gått tillbaka i tal det är ju fruktansvärt! Förstår vad du menar jag har en mycket tryggare kille här hemma som inte är lika rädd längre. Förstår vad du menar med kontakten. Jag tänker också som du. Vill verkligen att sitt barn ska må bra. Jag har skaffat advokat och han säger som din att det är en tidsfråga men eftersom han är så liten så kommer det ta tid att bygga en relation. Hoppas rätten har samma inställning?! Känns hemskt att kasta sig ut och lita på en advokat och en rätt för man harangen aning om hur det går. Har ni varit i rätten ännu? Hur tänker du att umgänget ska se ut? Var det 6 månader sedan han träffade sin pappa? Många frågor... Hoppas på svar.

Anonym (i samma sits) skrev 2013-06-09 22:58:18 följande:
    hejsan! jag rekommenderar att du skaffar dig en bra advokat till att börja med. tyvärr kan jag säga att i dagens samhälle kan en förälder som misshandlat kräva sig rätten att träffa sina barn och tingsrätten säger ok. sen om det blir med eller utan kontaktperson (soc inblandad ) beror helt på om kommunen har de tillgångarna. orsak varför de han gjort dig inte spelar nå roll är att barn ska se att den andra föräldern inte är ett monster. min son (3år idag )blev psykiskt misshandlad av sin biologiska far (2 1/2år när det hände)  men nu ber han om umgänge. som min advokat säger så e de bara en tidsfråga när det kommer igång. jag har dock gjort allt för att min son skall hinna läka innan umgänget kommer igång. försöker mitt bästa att ge sonen hjälpen han behöver men det är väldigt svårt i Sverige att få de man behöver även fast det finns. efter händelsen som soc oxå utrett o klassade som psykisk misshandel har min son gått tillbaka i tal är rädd för vuxna har svårt att lita på mig då han under tiden detta hemska hände började lösa upp alla känslor till mig.  har hysteriska utbrott. mm. jag säger som så här, om jag tänker på mig själv vill jag inte att min son skall träffa sin biofar igen. men tänker jag på min son så har han rätten att känna honom. o då kan han inte försköna biopappan utan vet exakt vem han är. dock är jag rädd för att min son kan må dåligt av att träffa biofar igen. hoppas allt löser sig. stora  kramar då jag vet att de e tufft

• Anonym (Orolig mamma)

Nej tyvärr inte men tack ändå. Har fått en rekommenderad i den stad jag bor i. Dela gärna med dig om du har samma erfarenheter. Kram

Anna jkp skrev 2013-06-10 18:57:25 följande:
    Advokaten måste vara expert på detta område. bor du nära Sthlm eller kan ta dig dit. Då kan jag tipsa om en duktig advokat.Advokaten arbetar bara med sådana här uppdrag.
    Synlig gör kvinnovåldet

Svar på tråden Misshandlad - umgänge. Behöver råd