• Vitsippor

Frukt vid amning

Heej!
    Jag är världens fruktälskare och nu när jag ammar så är det så svårt att veta vad som är bra och inte. Hört att man till exempel inte ska äta jordgubbar för barnen får lätt röda prickar utav det. Och äpplen får de tydligen ont i magen av osv. Så jag har undvikt det helt för att jag inte har en aning, men saknar det väldigt mycket.

Så, till frågan. Vilken frukt är helt grön att äta och vilken frukt ska man helst undvika?
    Vad är era erfarenheter i detta?
    Det är mitt första barn som som ni kanske förstår och han är 8 veckor gammal nu :)

• Svar på tråden Frukt vid amning
  • Hannah76

Inget av mina barn har reagerat på något som jag har ätit när jag ammat. Jag har inte undvikit något.

• Mimmi77

Har heller aldrig undvikit något. Äpple o jordgubbar äter jag dagligen

• SockerStinn

Alla barn reagerar olika, och det finns inget som alla reagerar på eller ingen reagerar på. Testa dig fram. Här funkade alla frukter vad jag kan minnas, tog det dock lugnt med äpple och citrus eftersom jag själv inte tål det så bra. 

Här var det mjölk, ägg, fisk och sädesslag som barnet/barnen reagerade på. 

• Christi38

BVC sa till mig att hålla nere antalet citrusfrukter (åt jättemkt clementiner/satsumas under graviditeten o fortsatte efter också) i antal per dag och även choklad. Fast det sista frågade du inte om, är ju ingen frukt :0)

Detta för att de kan få ont i magen. Första sonen fick ont och hård mage. Ammade bara ett par veckor så sen kunde jag börja "frossa" igen.

.

• Maroschka

Mina barn som hade rätt känsliga magar reagerade direkt nät jag ätit citrusfrukt ( som ju gör en själv rätt gasig ibland ) och vindruvor. Helst vindruvorna, då fick jag ångra mig bittert. Men annars gick det mesta bra.

• mikroE

Vårt bvc var tydliga med att man absolut inte ska undvika att äta något förrän man sett om barnet får ont i magen av något. Man ska inte begränsa sig i onödan. Ät vad du vill men märker du att barnet verkar må dåligt så sluta med det. Min dotter blev dålig av baljväxter men allt annat gick bra.

• cloudberry79

Jag har ätit allt hela amningsperioden och min dotter har inte reagerat på nåt. Hade hon blivit konstig av något så hade jag slutat med det då, men det finns ingen anledning att begränsa vad man äter pga amningen.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Vacker

Jag tänker inte alls på vad jag äter (förutom alkohol och tobak då...) och dottern har aldrig reagerat på något.. Äter jordgubbar väldigt ofta!

• La Lola

Du ska undvika det som just ditt barn reagerar på.

Jag behövde bara undvika rabarber med barn nr 1.
    Barn nr 2 tålde allt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Det där är högst individuellt. Du får prova dig fram.
    Vår son reagerade inte på någonting. Jag kunde äta vad jag ville under amningen.

Svar på tråden Frukt vid amning