• naturalmystic

Omedelbar bot mot mjölkstockning!!

Jag fick mjölkstockning för första gången i morse, stenhård knöl i höger bröst som ömmade som tusan. Har masserat, och strukit över knölen, försökt hålla bröstet varmt (t.ex. värmt en glasskål i micron och stoppat in i min "sport-bh", ammat extra mycket på den sidan, men märkte ingen skillnad.

Så av någon konstig anledning provade jag nyss att lägga min bebis(2 mån) på rygg på våran säng, och ställa mig på alla fyra över honom, så att bröstet hängde ner mot hans mun. Knölen jag hade var på översidan av bröstet, så jag ställde mig så att jag hade hans haka mot den(vet inte om det hade betydelse), alltså tittade jag ner på hans fötter, och han upp på min mage. 
    Jag var lite osäker på om han fick något ordentligt tag, så jag reste på mig för att ändra ställning, och kände efter på bröstet: helt mjukt!! Inte ens en liten knöl kvar! Och detta efter ca 30 sekunders amning. Måste ha med tyngdlagen att göra, att den "rann" bort. Nu är det fortfarande lite ömt, men det går väl över snart antar jag.

Tänkte att det lär finnas fler som är desperata nog att prova!

• Svar på tråden Omedelbar bot mot mjölkstockning!!
  • erikalinnéa

En människa jag träffade på en gång i mitt liv berättade väldigt spontant om när hon ställde sig på alla fyra i badkaret och lät sin man mjölka henne. Trodde jag skulle avlida när hon berättade det, hon hade mjölkstockning vid tillfället hon blev mjölkad. Tänkte att det var ju ungefär samma ställning som du intagit.

• skogsvitter

Fast det där är ju en välkänd teknik vid mjölkstockning?? Får man inte lära sig det numera? Förr när jag googlade så hittade jag dessutom många sidor som beskrev just olika ställningar, bla stå på alla fyra vid amning. Jag har själv gjort det också för den delen. Inte särskilt desperat tyckte jag, men man vill ju liksom få det att lossna

• naturalmystic

jaså det är en beprövad metod? det hade jag ingen aning om, har aldrig hört talas om det förut, men då ska jag inte ta åt mig äran!

haha lära sig? var då? på MVC/BB/BVC fick jag mest höra hur viktigt det är att bebisen har ett "stort tag", resten verkar man få klura ut själv. vilket inte är så himla lätt när man inte känner någon som har ammat. nä, jag är egentligen rätt besviken på hur lite praktiskt information man får. jag har slutat fråga barnmorskor om saker jag undrar för allt är ändå bara så himla "normalt" jämt och "olika för varje barn", det är liksom standardsvaren. och då har man ändå fött barn på ett "baby friendly hospital" (ska främja amning)!

jag tror säkert personalbristen är en av orsakerna, men det är ju en helt annan diskussion.

just ja, coxia - ja det har hållit sig borta sedan dess!      

• födda 08 o 12

Tack ts! Detta ska jag pröva när bebis kommer hem igen =)
    Har haft hög feber och frossa hela natten pga mjölkstockning.  Hoppas det fungerar för mig också.

• malzac

Ha, det hade jag ingen aning om! Har ännu inte fått mjölkstockning, men ska definitivt pröva det här om det händer. Tack!

Svar på tråden Omedelbar bot mot mjölkstockning!!