• Anonym (Fetto)

Utredning till hösten, men måste ner i vikt! Fler?

Ringde Kvinnohälsan efter råd från Kvinnokliniken.

Jag berättade hur det var, att vi försökt i 1,5 år, att mensen nu varit konstig (ingen mensvärk och bara rosa på papperet, brukar ha på dag 28 alt 32, men nu senaste gången på dag 26).
    Så jag ville att vi skulle få komma in, titta till mig och kolla till det här med mensen, ägglossning osv.
    Hon frågade mig om jag var stressad blabla. Jag sa att jag inte alls var det, utan är just nu rätt nöjd med tillvaron. Och till slut frågade hon mig vad jag vägde.. Svalde hårt med låtsades som om jag inte var brydd, sa bara som det var: 110 kg.

Då blev det som att hon dumförklarade mig.. Sa att det ÄR JU KLART ATT MENS OCH ÄGGLOSSNING BLIR RUBBAT AV DIN VIKT!!! Så, det enda jag fick höra var att jag ska minst gå ner 10 kg i sommar, och efter semestern runt i slutet av augusti ringa till dem för att få komma in och kolla upp mig..
    Blev så ledsen efter detta samtal så tårarna rann och jag fick skämmas för min vikt (igen). Ringde sambon och förklarade eftersom han också är en del av detta, han blev arg för han tyckte att man inte säger sådär (han vill mig väl och har aldrig sagt något om min vikt då han vet att jag kämpar) och jag kände i luften lite mellan oss att han blev lite besviken på att få vänta så länge innan vi kunde börja.

Så jag tänkte höra om det finns fler här som är storvuxna som fått liknande besked, som behöver gå ned i vikt för att underlätta att bli med barn?

Tänkte att vi kunde skriva här om tankar, kontakt med vården och bara reflektioner.

• Svar på tråden Utredning till hösten, men måste ner i vikt! Fler?
  • Anonym (kämpa på)

Det är ju faktiskt så att fertiliteten kan påverkas om man är överviktig, om du lyckas gå ner i vikt så kanske du lyckas bli med barn också utan att göre en utredning tänkte jag. 

Men håller med om att det var ett väldigt fult sätt av henne att säga det på! 

Min vän var överviktig och hade försökt länge att bli gravid utan resultat, hon hittade motivation, gick ner i vikt och blev gravid. 

Lycka till! Hoppas du får ditt efterlängtade pluss snart!

• Anonym (Fetto)
    Anonym (kämpa på) skrev 2013-06-02 21:47:21 följande:

Det är ju faktiskt så att fertiliteten kan påverkas om man är överviktig, om du lyckas gå ner i vikt så kanske du lyckas bli med barn också utan att göre en utredning tänkte jag. 

Men håller med om att det var ett väldigt fult sätt av henne att säga det på! 

Min vän var överviktig och hade försökt länge att bli gravid utan resultat, hon hittade motivation, gick ner i vikt och blev gravid. 

Lycka till! Hoppas du får ditt efterlängtade pluss snart!

Jo, jag vet att det KAN hänga ihop. Men på henne lät det som att det var enbart vikten som var problem, inte det jag sökte för, att få göra en gyn-undersökning för att kolla om allt står rätt till så att säga.

Ja, ska försöka nu i sommar, får se hur allt blir, men jag har ju en stark motivation. :)
    Fast "kan" inte börja med min viktnedgång förrän om några dagar då vi ska vara och storhandla och planera med maten bättre då :)
  • Anonym (kämpa på)
    Anonym (Fetto) skrev 2013-06-02 21:52:58 följande:
    Jo, jag vet att det KAN hänga ihop. Men på henne lät det som att det var enbart vikten som var problem, inte det jag sökte för, att få göra en gyn-undersökning för att kolla om allt står rätt till så att säga.

Ja, ska försöka nu i sommar, får se hur allt blir, men jag har ju en stark motivation. :)
    Fast "kan" inte börja med min viktnedgång förrän om några dagar då vi ska vara och storhandla och planera med maten bättre då :)

Oprofessionellt av henne. 

Håller tummarna för dig!

• Anonym (inte konstigt)

Fast det är inte konstigt alls, för att få göra en utredning kan du inte väga hur mycket som helst då dels vikten faktiskt ofta påverkar fertiliteten, och dels får du ändå ingen medicinsk hjälp om du är överviktig (om det behövs).
    Det kostar pengar, och därför slösar man inte det på gravt överviktiga innan de går ner. Så är det.

• slamkrypare

Så hon verkligen så ordagrant, eller var det så du uppfattade henne?
    Är man redan känslig för sin övervikt, vilket jag utläser i ditt inlägg att du är (svalde hårt, låtsades vara obrydd osv) så är det lätt att tolka allt som kritik och ta åt sig personligt när sköterskan egentligen bara rabblade information om hur övervikt kan påverka ägglossning och fertilitet.
    Hon kanske uttryckte sig klumpigt, men många behöver få höra det där för att poletten ska trilla ner. Det tassas för mycket på tå runt det här med övervikt, ja det kan vara sårande att höra att man är för tjock för sitt eget bästa men det är ju ingen annan än man själv som kan göra något åt det och får man inte höra att man är det så är det inte alltid man förstår hur illa det faktiskt är. (Och jo, jag är också fet och har gått med skygglappar alldeles för länge...)

Alla kliniker har en gräns för hur mycket man får väga för att få hjälp, dock kan gränsen skilja sig mellan olika kliniker men vanligast ligger det på BMI 30 (upp till 35 på vissa håll). Så ja, alla som har så pass stor övervikt får kravet att gå ner i vikt för att bli beviljad utredning och behandling. Det är inte för att jävlas och trycka ner alla tjockisar som denna gräns finns utan det är för din egen skull och även för det förhoppningsvis blivande barnets skull. Och givetvis också av ekonomiska skäl.
    När jag gjorde utredningen låg jag precis innanför gränsen med bara ett par kilon till godo, men visst fick även jag höra att det vore bra om jag kunde jobba ner vikten lite.

När man har en övervikt som påverkar ägglossningen så kommer man inte få tillförlitliga värden på provsvaren, äggstockarna kan få ett pco-utseende mm och allt detta kan leda till en felaktig diagnos och därmed ge patienten fel behandling, som då inte kommer hjälpa utan bara dra ut på tiden och öka frustrationen. Går personen i fråga ner lite i vikt, det kan räcka med bara några kilon, så kan det bli helt andra värden och allt ser plötsligt helt normalt ut, eller så ser man andra saker som tidigare dolts bakom de felaktiga proverna.
    Kan man ordna till kroppen på egen hand så är det alltid mycket bättre än att proppa den full med läkemedel och tillsatta hormoner och utsätta sig för de risker som det faktiskt innebär.

Övervikt kan påverka så att en eventuell behandling ger sämre resultat och chansen för att lyckas bli gravid minskar drastiskt. Klinikerna vill ju ha så bra statistik som möjligt både för sitt rykte och för att inte kasta pengarna i sjön utan använda resurser på patienter som har rätt förutsättningar för att lyckas.

Övervikt vid graviditet innebär en ökad risk för både mamman och barnet, självklart vill inte sjukvården bidra till detta i onödan. Risken för missfall ökar också ju större övervikt kvinnan har.

Jag beklagar att du blev ledsen och tog illa vid dig av samtalet, men försöka att vända dina känslor till ett jävlar-anamma istället! Skäms inte för din vikt utan acceptera att det tyvärr har fått gå lite för långt men nu ska du kämpa järnet med att gå ner i vikt, framför allt för att må bättre rent allmänt både fysiskt och psykiskt. Hittar du inte motivationen för din egen skull så tänk på att kropp ska bli den bästa möjliga platsen för den lilla varelsen som så småningom ska flytta in där. För det ska den!
    Och du, hela den här processen med fertilitetsutredning och behandling är en enda lång väntetid med den ena frustrationen efter den andra, så ställ in er på det   Sen tror jag att även om du inte hade varit överviktig så hade ni ändå fått vänta till efter semestern, för det är väl bara ca 3 veckor kvar tills de stänger (i alla fall på min klinik), det är många som står i kö och det är mycket som ska avslutas innan de stänger.

Deppa inte mer nu, den här sommaren är starten på ditt nya liv och till hösten/vintern kommer det förhoppningsvis ske många fler förändringar!
    Lycka till!

Svar på tråden Utredning till hösten, men måste ner i vikt! Fler?