• lovely89

Bli längre som vuxen ???

Min dotter kommer hamna i min längd  som är 1.52.. Jag har alltid mått dåligt över min längd och gör än idag. 

Hon är kortare en andra i hennes ålder men följer ändå sin kurva..

Finns det någon medicin eller så hon kan ta för att kanske bli några cm längre ??

Har för mig att min skolsköterska pratade med mig och min mamma om det men att jag avstod för att jag ev kunde bli steril ?? 

• Svar på tråden Bli längre som vuxen ???
  • glassen

Jag föreslår att du pratar med din dotter om att det är fint och bra att vara liten till växten. Prata om alla fördelar och försök stärk hennes självkänsla. Nu vet jag inte anledningen till att du mått dåligt, men jag antar att det handlar om din självkänsla,  du har ju inte dvärgväxt. Jag är bara några cm längre än dig. Visst kanske jag önskade några extra cm ibland som barn, men det är ju inget man bryr sig om som vuxen. Jag föreslår att du söker en samtalskontakt eftersom du fortfarande mår dåligt över din längd. Hoppas du får bra stöd och kan uppmuntra din dotter att tycka om sig själv.

• Mamori

Jag tycker det är fint med korta personer vill tilläggas, rekommenderar inte tillväxthormon, men om du ville veta vad det heter.

• MajaVira

1,52 är ju inte jättekort. Jag är 1,49 och visst är det ibland ganska opraktiskt att vara kort, men jag har aldrig mått dåligt över det. Det bästa du kan göra är att ge din dotter självförtroende och inte överföra dina känslor på henne.

Dessutom kan det vara svårt att få läkarna att gå med på någon behandling, eftersom hon brås på dig och inte har någon sjukdom som orsakar tillväxtproblem. Jag fick gå igenom en utredning i låg- eller mellanstadiet, men då jag har släktingar som också är korta ansågs det inte finnas något behov av behandling.

• lovely89

Visst fick alltid höra av familjen och så vad fint det var att vara liten.. Men det är de utstående som är de "elaka" blir kallad dvärg, lillen, mini, bebis ja massa töntigt.. 

Vill inte att hon ska få höra sådant..  

• glassen
    lovely89 skrev 2013-06-02 21:46:45 följande:
    Visst fick alltid höra av familjen och så vad fint det var att vara liten.. Men det är de utstående som är de "elaka" blir kallad dvärg, lillen, mini, bebis ja massa töntigt.. 

Mobbare finns överallt. Det är personer som själva mår dåligt som ger sig på andra som de uppfattar svaga. Om du lyckas överföra tidigt på din dotter hur fin, vacker, värdefull osv hon är så har hon mycket större möjligheter att stå emot sådana dumma kommentarer och inte ta åt sig. Är din dotter trygg i sig själv finns det större möjligheter att mobbarna låter henne vara. Det kan lika gärna vara den längsta, den tjockaste, den smalaste, den med glasögon etc som blir mobbad.
  • MajaVira
    lovely89 skrev 2013-06-02 21:46:45 följande:

Men det går inte att komma undan sådant, vill de komma med kommentarer kan de lika gärna hitta på något annat - oavsett om din dotter är lång, kort, tjock, smal, rödhårig, blond eller vad som helst. "Plugghästar" blir retade för det, medan andra blir retade för att de inte orkar plugga eller inte förstår.
  • Betula74
    Mamori skrev 2013-06-02 20:48:40 följande:
    Tillväxthormon kanske?
    Nej det är inte aktuellt om det inte är brist på tillväxthormon det är mycket hårt reglerat vem som får tillväxthormon Finns det ett arv dvs kort förälder så är det ju inte konstigt att barnet blir kort. Be att få träffa skolläkaren för att gå igenom tillväxt och pubertetsstatus för att se om det är något avvikande eller om det är normalt.
Svar på tråden Bli längre som vuxen ???