• Titan

7 åring med nattvätning o nattskräck!?

Vår son är fortfarande inte torr på natten och han fyller 8 i slutet av året.Problemet är att han kissar igenom blöjan I stort sett varje natt och då använder vi drynites blöjan (och har testat båda storlekarna). Men han kissar igenom båda och det är blött i sängen varje morgon. När vi sen försöker väcka honom för att kissa vid 22-23 tiden på kvällen blir han helt galen och skricker och gapar .Har ni andra haft liknande och hur har ni löst det?

• Svar på tråden 7 åring med nattvätning o nattskräck!?
  • anna021

Har ni testat med Libero Comfort fit nr 7 eller nr 8a?
    Vi har nummer 7 och de suger upp mycket mer och mycket bättre.

Annars finnes det fler olika natt byxor ex Libero har en och Pampers har en på coop forum.

Finnes även så man kan lägga extra ilägg har vi hört.   

Det var den här sidan vår familje läkare rekommenderade om vi var missnöjda med de skydd som landstinget skrev ut (Libero)
    http://www.vuxshopen.se/category.html/forstarkningsblojor

• Spana

Vi har ofta Libero nr 8 till vår sjuåring. Den är ny tror jag, och den upplever jag är störst av de vanliga. Nu väntar vi på kallelse för att få hjälp med kisseriet. Har ni sökt hjälp? Tror man kan få skydd gratis på de flesta sjukhus.

• Titan

Tack för tips ang andra blöjor.Tyvärr så får vi inte blöjor gratis av landstinget (bor i storstockholm).jag undrar även om era barn sover så djupt och går bananas när man väcker dem för att kissa?

Vår son blir helt galen och skriker och gapar när man väcker honom vid 22 tiden och det tar lång tid att få honom lugn igen.det verkar som om han inte vaknar ordentligt utan fortfarande sover när man tar upp honom!?

• Titan

Tack för tips ang andra blöjor.Tyvärr så får vi inte blöjor gratis av landstinget (bor i storstockholm).jag undrar även om era barn sover så djupt och går bananas när man väcker dem för att kissa?

Vår son blir helt galen och skriker och gapar när man väcker honom vid 22 tiden och det tar lång tid att få honom lugn igen.det verkar som om han inte vaknar ordentligt utan fortfarande sover när man tar upp honom!?

• Spana
    Titan skrev 2013-06-02 17:39:07 följande:

Så var det för vår son när vi försökte. Gick knappt att få liv i honom, och han blev mest hysterisk när han väl vaknade. Känner igen mig i det så väl.

Med dottern kan jag bara lyfta henne till toaletten och sätta henne så kissar hon, men det gick inte med sonen. Dessutom är han ju tung, så jag orkar inte bära..

Tänkte mest om du kunde få skydd gratis, inte blöjor. Blir dyrt att köpa själv om man ska träna. 

Jag tycker absolut du ska söka hjälp för detta. Det är så vanligt, och man får hjälp när de börjar bli så stora att de själva tycker att det är jobbigt. Det blir ju tillslut pinsamt för vissa barn. Det här med att sova borta osv..      
  • Kalin

Skriver trots gammal tråd - kanske kan det hjälpa någon som tragglar med nattkissande!

Vi har haft långdragna problem med nattkissande hos vår snart 8-åring, han blev helt enkelt aldrig torr på natten vilket gjorde att vi heller inte slutade med blöjor. Till sist hade vi Drynites, men det läckte oftast i alla fall. Nu förstår jag att vi borde provat att sluta med blöjor tidigare, trots att det kom kiss - mycket - varje natt. Det blev på något (omedvetet?) sätt ändå bekvämt med blöjan även om han egentligen skämdes och tyckte hela grejen med nattkissandet var väldigt jobbig. 

När vi till slut fick rätt hjälp och larm så fick vi också ordentliga madrassunderlägg. I samma veva tog blöjpaketet slut så vi provade först att vara utan blöja innan vi började med larmet - bara det hjälpte, det blev mindre kiss i sängen och till och med någon torr natt (vilket i princip inte hänt tidigare). 

Efter två veckor med larm (sensor i kalsongerna) var han torr hela nätterna! Sonen är sååå glad att han äntligen kan "sova normalt" som han säger. 

• En blå giraff

Skriver också trots gammal tråd eftersom även jag känner igen mig. Min 6½ åring är precis så att han kissar i sängen och blir hysterisk om vi försöker ta upp honom. Vi har fått madrasskydd av landstinget och tog i samband med det bort blöjan på natten. Har fått mycket mer torra nätter av detta, men han står också i kö för att ha ett sånt larm i kalsongerna. Verkar ju lovande att andra fått bra hjälp av det. Man måste absolut söka hjälp för barnets skull om de kissar i sängen upp i skolåldern. Det blir ju jobbigt för barnet att ha det såhär.

• Gweny

Har en 7årig kille som kissar på sig på nätterna, var torr ett tag när han slutade med blöjor, men kom sen tillbaka. försökte i början att ta upp honom, men ofta var han blöt i kalsongerna ändå, så nu har han blöja igen, som ofta är jättefull på morgonen. Har varit på sjukhuset och träffat en sköterska som har hand om sånt, men vi har varken blivit erbjuda madrass eller sånt kalsonglarm ni nämner om, får kolla upp detta. Är ju jobbigt för honom, speciellt om kompisar ska sova över eller vi ska bort...  

• Kosmos

Drynites är inte till för stora mängder urin. Man får skaffa vuxenblöjor i storlek S eller XS till sitt barn i åldern 7-12 som har problem.

Svar på tråden 7 åring med nattvätning o nattskräck!?