• zingoalla

vilken bälteskudde/bältesstol

börjar väl snart bli dags vända dottern som blir fyra i september. Hon har inget emot att åka bakåt och huvudet går inte för högt i bilstolen men hon sitter trångt med benen.

Trodde valet av bälteskudde skulle bli enkelt, men det finns ju hur många som helst

Har ni råd och förslag?

• Svar på tråden vilken bälteskudde/bältesstol
  • Aileen Allannah

Japp, låt henne sitta bakåt så länge det bara går, sen köper du en bältesstol som hon sitter skönt i, låt henne provsitta. Det gör ingenting att hon sitter trångt med benen, och om hon inte klagar själv så är det bara dumt att vända henne.

• Sisisisi

Vad gör det att hon sitter trångt med benen då? Jag skulle inte byta till en sämre stol förrän det absolut inte gick att åka bakåt längre.

Min 5-åring sitter fortfarande bakåt men kommer nog att få en Maxi cosi Rodifix när han inte kan åka bakåt längre. 8-åringen har britax kidfix och adventure. Kidfix är väldigt bra, adventure är mycket enklare och han sover dåligt i den.

• pigglet

Instämmer - fortsätt ha henne bakåtvänd. Hon har 5 gånger så stor chans att överleva en krock.
    Våra har suttit bakåtvända tills de varit 5-6 år. 

• eec82

Är ingen fara om benen har det trångt. Bättre att åka bakvänt ett tag till, tidigast 4 år och 15 kg och åldern är det avgörande inte att de väger 15 kg det gör många långt innan de jan vändas framåt. Ju längre hon åker bakåt ju tryggare sitter hon i bilen och skyddar sin ömtåliga nacke. Om ni skulle välja att vända tycker jag bra om bland annat britax Kid plus samt kid fix om ni har isofixfästen i bilen. :) Lycka till! Men låt barnet provsitta och välj helst ut lite stolar i samma färg och inte favoritfärgen då får du ärligast svar. Många barn ser bara färgerna och väljer efter dem. ;)

Svar på tråden vilken bälteskudde/bältesstol