• ElinK03

Gråtande 15.åring nattetid

Hejsan. Jag behöver tips och råd. Jag har en dotter som är 15 år. Och oftast på nätterna så hör jag från hennes rum att hon ligger och snyftar, precis som att hon gråter och är ledsen. Vilket jag tror att hon är. Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att få henne på rätt köl igen.

• Svar på tråden Gråtande 15.åring nattetid
  • vampyria2

Eh så du menar att du hör att hon är ledsen men du går inte in till henne och tröstar henne och frågar henne om du kan göra något för henne?

• ElinK03
    vampyria2 skrev 2013-05-31 14:01:19 följande:
    Eh så du menar att du hör att hon är ledsen men du går inte in till henne och tröstar henne och frågar henne om du kan göra något för henne?

Jag går in till henne och tröstar hernne men jag vill veta om jag kan göra mer för henne. Ska jag börja dalta med henne?
  • KLAJSHUH

15 år är en skit tuff ålder.. Jag är 29 och minns fortfarande hur det var och jag kan bara tänka mig hur det är dagens samhälle.. Trösta henne, visa att du alltid finns där när hon behöver dig. Det framgår inte i din TS om du vet varför hon är ledsen? Försök prata med henne. Vill hon inte berätta så pressa henne inte. Ber hon dig gå ut från rummet så gör det men säg att du finns där ute. Gå in igen en stund senare. Försök stötta henne så gott du kan. Lycka till.

• ElinK03
    KLAJSHUH skrev 2013-05-31 14:22:37 följande:
    15 år är en skit tuff ålder.. Jag är 29 och minns fortfarande hur det var och jag kan bara tänka mig hur det är dagens samhälle.. Trösta henne, visa att du alltid finns där när hon behöver dig. Det framgår inte i din TS om du vet varför hon är ledsen? Försök prata med henne. Vill hon inte berätta så pressa henne inte. Ber hon dig gå ut från rummet så gör det men säg att du finns där ute. Gå in igen en stund senare. Försök stötta henne så gott du kan. Lycka till.

Okej. Jag ska lyda ditt råd. Det är väl typ att dalta med henne. Ett annat alternativ jag har tänkt på är om jag ska låta henne sova inne hos mig några nätter. Då får hon ju min mammas närhet också.
  • Vacker

Usch minns när jag var 15 år som om det vore igår (är 23 år)... Det var en riktigt tuff ålder. Viktigt är att visa för henne att du finns där och stöttar henne i vad det än kan tänkas handla om. Men ge henne också det andrum hon behöver, OM hon vill vara ensam, men som ovanstående skrivit: var i närheten och kom in lite senare igen. Jag skickades till kuratorer och skolsköterskan titt som tätt för att "prata", bland det värsta jag varit med om.. Om hon vill prata med någon annan äldre så hjälp henne, om inte -tvinga henne inte. Hoppas det löser sig för henne snart. Att vara 15 är inte alltid så lätt :/

• ElinK03
    Vacker skrev 2013-05-31 15:12:48 följande:
    Usch minns när jag var 15 år som om det vore igår (är 23 år)... Det var en riktigt tuff ålder. Viktigt är att visa för henne att du finns där och stöttar henne i vad det än kan tänkas handla om. Men ge henne också det andrum hon behöver, OM hon vill vara ensam, men som ovanstående skrivit: var i närheten och kom in lite senare igen. Jag skickades till kuratorer och skolsköterskan titt som tätt för att "prata", bland det värsta jag varit med om.. Om hon vill prata med någon annan äldre så hjälp henne, om inte -tvinga henne inte. Hoppas det löser sig för henne snart. Att vara 15 är inte alltid så lätt :/

Tack för hjälpen. Ska jag dalta med henne? Ett annat alternativ är om hon kan sova inne hos mig några nätter. Då har hon iaf min närhet.
  • Rikkitikki

Man daltar inte med sitt barn genom att visa för henne att man finns där. Dalta är för mig något annat. Hon behöver dig, hon måste känna att hon kan berätta allt för sin mamma. Önskar att jag kunde det när jag var 15, men tyvärr fick jag undanhålla vissa saker.

• ElinK03
    Rikkitikki skrev 2013-05-31 15:46:56 följande:
    Man daltar inte med sitt barn genom att visa för henne att man finns där. Dalta är för mig något annat. Hon behöver dig, hon måste känna att hon kan berätta allt för sin mamma. Önskar att jag kunde det när jag var 15, men tyvärr fick jag undanhålla vissa saker.

Okej okej. Jag ska ta vara på dina råd. Jag uppskattar dem mycket. Min dotter är hemma från skolan nu. Vi tänkte ha en mor och dotter-kväll ikväll. Kramisar
  • Rikkitikki
    ElinK03 skrev 2013-05-31 15:52:33 följande:
    Okej okej. Jag ska ta vara på dina råd. Jag uppskattar dem mycket. Min dotter är hemma från skolan nu. Vi tänkte ha en mor och dotter-kväll ikväll. Kramisar

Låter som en toppenbra idé! Hoppas ni får det mysigt!
  • ElinK03
    Rikkitikki skrev 2013-05-31 15:58:17 följande:
    Låter som en toppenbra idé! Hoppas ni får det mysigt!

Tack för omtanken. Vi ska göra d bästa av det hela. Kramisar
  • LillaJag06

Jag tycker att hon ska få sova hos dig om ni båda tycker det okej.
    Önskar er en mysig kväll idag :)

• ElinK03
    LillaJag06 skrev 2013-05-31 18:36:14 följande:
    Jag tycker att hon ska få sova hos dig om ni båda tycker det okej. Önskar er en mysig kväll idag :)

Min dotter är ute just nu. Jag har bäddat för henne inne hos mig nu. Jag har en dubbelsäng så det är okej.
  • Sadie

Men, har ni inte pratat? Om hur hon mår och varför? Är du inte engagerad i hennes liv? Vet du vad som händer i hennes vardag?

• ElinK03
    Sadie skrev 2013-05-31 18:57:19 följande:
    Men, har ni inte pratat? Om hur hon mår och varför? Är du inte engagerad i hennes liv? Vet du vad som händer i hennes vardag?

Vi tänkte ha mor och dotter-snack senare ikväll. Jag är väldigt engagerad i hennes liv. Just nu vet jag inte vad det är som tynger henne. Jag känner iaf till att hon inte mår bra psykiskt och jag tror att det har med skolan att göra, men det är bara en gissning från mig,. Hon blir utfryst av tjejerna i klassen. Så hon är mest för sig själv och det gör mig arg att det är så.
  • sparklingbitchh

När jag var femton grät jag mig nätterna igenom en period, dels på grund av ångest och dels på grund av att jag var så jävla hormonell.
    Tror det är rätt vanligt bland tonåringar i femtonårsåldern Flört 

• Glusper

Haha ja de är vanligt kan jag intyga att man är så i den åldern men de är lika jobbigt för det

Svar på tråden Gråtande 15.åring nattetid