Han dricker varje helg............
Nu lade jag tråden under Missbruk. Om han är alkoholist eller ej är ganska ointressant..
Skulle vara så tacksam om ni hjälpte mig att se det jag behöver se. Vi har varit gifta i 10 år och har barn tillsammans. Han dricker varje fredag och lördag, det har hänt att han varit nykter nån helg eller på fredagen.
Det sjuka är att när han är nykter nån fredag blir det sjukt taskig stämning, (han vill väl visa att han minsan kan) han är obekväm och trivs inte för han hellre vill känna lugnet som ölen ger. Jag får lite medberoende varning och känner att det är mitt "fel" att han inte får "unna" sig. Så sjukt!!??
Han bli inte våldsam eller otrevlig. .snarare harmlös. Jag är uppvuxen med min pappa som drack mycket, han blev däremot dyngrak så jag känner till detta med medberoende och hur mycket alkoholen förstör.
Jag säger att han inte ska dricka när barnen är vakna. Han håller med och fatmedtar poängen men förmår inte att respektera det. Han säger att Vad är problemet? Jag slår dig inte, blir inte full, dricker öl för att det är gott. Han tycker att jag är tråkig som inte dricker. -Jag har bestämt mig för att inte göra det inför mina barn, det tycker han är ett bra beslut men ändå att vi kan dela på en flaska vin. Han försvarar sig med att "ja men det är bara 3,5 öl" "små 33cl etc " .
Jag tycker att det är "normalt" att han dricker en öl eller 2 till maten, aksnek när man grillar och rent utav tar en irich på kvällen. men inte VARJE helg. Det måste finnas en nyans, lika gärna att man kan ha 2 vita helger, Men icke, det är jag som är "onormal" som inte dricker :/
Det är klassiker som nä nu har jag klippt gräsmattan nu är jag värd en kall. .. eller 2. .Alltid när vi äter på restaurang gäller han i sig 2-3 50cl öl. Semestrarna är det var o varannan dag.
Vad som jag börjat lessna på är att han inte respekterar mig. Eller vad barnen förtjänar. Som är vana att pappa gillar öl. Jag är trött på alkohollukten och bara hans stil att han blir trög mm.
MEN allt annat är bra. .. Det skulle bara lättare om han var var våldsam då skulle jag dra direkt.
Hur vet man att man Älskar någon? Känns som om det har sinat rejält i samband med att han dricker fast jag inte vill. .
Så tacksam för reflektioner från er. .
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 15:03
Alltså han dricker (varierar sig) Starköl, folköl, whiskey.
Han blir berusad, tillräckligt så det märks, "inte med i matchen" fumlig, trög, man får inte samma kontakt med honom..
Han ligger inte och kräks dyngrak på golvet, men onykter, berusad.
Full är han efter en krogkväll, kan inte säga hur ofta det går i perioder
Så ni tycker att det är helt OK att vara berusad varje helg när man lever i en familj?