• Beteendevetaren

Är bonuspappa ett vedertaget begrepp?

Får man kalla sig själv bonuspappa eller finns order ens? Jag gillar det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är bonuspappa ett vedertaget begrepp?
  • annaba

Gillar bonuspappa/-mamma/-barn betydligt bättre än styv-, plast- eller liknande begrepp. Ger för mig en positivare bild av rollen. Alternativt begrepp som också ger positiva vibbar är extraförälder.

• linjes

Får man väl om man känner för det,jag kallar inte min man för det...mina barn har en pappa och bonuspappa i deras ålder.....nja..nä och jag kallar mig själv inte för bonusmamma till hans barn

• Furstinna

Tycker extravuxen funkar utmärkt. Man är ju trots allt inte förälder utan en vuxen.

• Meinu

Jag säger "mammas man" och "pappas flickvän". Skulle kännas urfånigt att kalla någon för "bonus-xxx"

• Hannah76

Jag är 36 år o har en bonuspappa =) Men snart är han kanske min adoptivpappa.

• hellokill3r

De är ju även dom föräldrar till barnet så, why not. Har alltid sagt bonuspappa/mamma och bonusbarn

• Beteendevetaren

Jag tycker att det låter fint. På bonusbarnets förskola sitter barnens föräldrarnas namn vid ett foto på barnet (vid barnens platser). Det kändes knas då den biologiska pappen i princip aldrig hämtar eller lämnar. Jag föreslog då att man väl kunde sätta upp en skylt där det stod bonuspappa och namn. De sa att idén va bra men att det bröt mot konceptet. Där ska stå mamma och pappa och deras namn. Själv är jag otroligt engagerad och är den som hämtar och lämnar varje dag men pedagogerna på förskolan får enligt lag knappt berätta för mej om hur dagen har varit. Nu gör som dem det efter att jag sa att de efter varje dag i så fall kan ringa barnets mamma (min fru) och berätta om de tycker att det är smidigare. Varför så snärvt hela tiden? Inte konstigt att man tappar energi.

• Sölve
    Beteendevetaren skrev 2013-05-30 16:08:58 följande:
    Jag tycker att det låter fint. På bonusbarnets förskola sitter barnens föräldrarnas namn vid ett foto på barnet (vid barnens platser). Det kändes knas då den biologiska pappen i princip aldrig hämtar eller lämnar. Jag föreslog då att man väl kunde sätta upp en skylt där det stod bonuspappa och namn. De sa att idén va bra men att det bröt mot konceptet. Där ska stå mamma och pappa och deras namn. Själv är jag otroligt engagerad och är den som hämtar och lämnar varje dag men pedagogerna på förskolan får enligt lag knappt berätta för mej om hur dagen har varit. Nu gör som dem det efter att jag sa att de efter varje dag i så fall kan ringa barnets mamma (min fru) och berätta om de tycker att det är smidigare. Varför så snärvt hela tiden? Inte konstigt att man tappar energi.
    Fast om du har godkännande från din fru så förstår jag inte varför de inte får berätta saker för dig?
    Här får iaf bonusföräldrar ta del av information och vara med möten om vårdnadshavarna godkänner det.
    Eller är den pappan som motsätter sig? 
  • Syltan

I min familj säger vi det lite skämtsamt, men man förstår ändå betydelsen.

Svar på tråden Är bonuspappa ett vedertaget begrepp?