• samedase

Mörk choklad onyttigt?!

Läste precis innehållsförteckningen på Marabous 70% och 86% choklad, och den som har 86% kakao innehåller hela 20 kcal mer/25 g än den som innehåller 70% kakao.

Någon som kan förklara varför?
    Ändå är det betydligt mindre kolhydrater och fett i den mörkaste chokladen. Är det kakaon som är boven, eller vad?

• Svar på tråden Mörk choklad onyttigt?!
  • JanaLiiN

Boven? Choklad användes förr som "nödmat" till tex soldater just för att det är så energitätt. Om du är ute efter att dra ner på kalorier så kanske du ska välja något annat att äta. 

• Cecilia 851

Dels är det  kakaon som fyller ut. Kakao är inte kalorifritt! Men det är inte kakaon som gör chokladen onyttig, det är kakaosmöret och sockret.

All choklad är onyttig. Och precis som föregående säger, det är energitätt.

Om du nu bums måste ha chocklad och inbillar dig att det är nyttigt, så prova rå choklad, det ÄR däremot nyttigt och fullt av mineraler och vitaminer, till skillnad från marabou, haha.

• hejblåbär

Mindre socker och andra utfyllningsämnen i den mörkare chokladen, dvs. mer fett vilket är mer energitätt än socker per gram. Däremot kanske man äter mindre.

Choklad är inte nyttigt. Vill du ha chokladsmak utan det extra fettet, gör en smoothie med choklad eller fett-fri chokladpudding (jag gör min genom att blanda silken tofu, en mogen banan, lite honung och kakao i en mixer och sen ställa i frysen en timme tills det har stelnat). Annars, ät i måttliga mängder bara. =)

Men prova absolut inte på rå choklad. Det är extremt vanligt med matförgiftning från rå choklad. Om man har sett hur bönorna hanteras och fermenteras, och att rostningsmomentet är det ENDA momentet som dödar bakterier, så förstår man varför. Jag avråder starkt ifrån att äta rå choklad. 

Svar på tråden Mörk choklad onyttigt?!