• mandelblomma

barn i gymnasiet med lång sjukdomsperiod

Någon här med erfarenhet av gymnasieungdom med lång sjukdom en del av terminen ( slutet)
    De mesta verkar lösa sig med olika uppgifter ändå men risk finns nog inser jag för ig i något ämne.
    Får man gå upp i nästa årskurs trots att man har ett ig i ett ämne och hur löser man det?
    Går man liksom vidare eller måste man klara det ämnet?

• Svar på tråden barn i gymnasiet med lång sjukdomsperiod
  • Mercurialis

På min skola kan en elev med lång sjukdomsperiod få kurser förlängda, d v s hen får mer tid att fixa ej klarade moment på kursen. På det sättet kan ett F undvikas i kursen.

Får eleven F i kursen, får hen gå vidare till nästa årskurs och erbjuds möjlighet att göra en prövning. Det innebär att hen på egen hand läser kursen igen och den tentas av vid två eller fyra tillfällen (antalet tillfällen avgörs av om det är en kurs på 50 poäng eller 100 poäng).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • caaroline

Helt rätt de som personen här ovan skrev, vill bara tillägga att ett läkarintyg skulle underlätta för den sjuka studenten då det kan bli fruktansvärda problem mer csn pga frånvaron även om den är giltig. De kanske ni redan har ordnat men ville bara säga detta!

• mandelblomma
    caaroline skrev 2013-05-30 09:43:29 följande:
    Helt rätt de som personen här ovan skrev, vill bara tillägga att ett läkarintyg skulle underlätta för den sjuka studenten då det kan bli fruktansvärda problem mer csn pga frånvaron även om den är giltig. De kanske ni redan har ordnat men ville bara säga detta!
    jo sjukintyg finns redan, så det är inga problem :)
    Mercurialis skrev 2013-05-30 09:28:37 följande:
    På min skola kan en elev med lång sjukdomsperiod få kurser förlängda, d v s hen får mer tid att fixa ej klarade moment på kursen. På det sättet kan ett F undvikas i kursen.

Får eleven F i kursen, får hen gå vidare till nästa årskurs och erbjuds möjlighet att göra en prövning. Det innebär att hen på egen hand läser kursen igen och den tentas av vid två eller fyra tillfällen (antalet tillfällen avgörs av om det är en kurs på 50 poäng eller 100 poäng).
    Här verkar de resonera olika i olika ämnen.
    Några lärare menar att de resan sett tillräckligt för att ge godkänt och andra vill ha in extra uppgifter.

• Mercurialis
    mandelblomma skrev 2013-05-30 10:00:46 följande:
    Här verkar de resonera olika i olika ämnen.
    Några lärare menar att de resan sett tillräckligt för att ge godkänt och andra vill ha in extra uppgifter.

Det är upp till varje lärare att göra den bedömningen om eleven har nått alla kunskapskrav eller inte. Arbetssätten kan vara väldigt varierande i de olika kurserna. Det kan vara så att vissa lärare bedömer att de har tillräckligt med underlag för att sätta ett G/E.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mandelblomma
    Mercurialis skrev 2013-05-30 10:06:35 följande:
    Det är upp till varje lärare att göra den bedömningen om eleven har nått alla kunskapskrav eller inte. Arbetssätten kan vara väldigt varierande i de olika kurserna. Det kan vara så att vissa lärare bedömer att de har tillräckligt med underlag för att sätta ett G/E.
    Jo självklart måste det vara så. Solig
  • Asperger1998
    mandelblomma skrev 2013-05-30 10:09:49 följande:
    Jo självklart måste det vara så. Solig

Jag går i särskola Solig Jag kan svara på dom frågorna du vill

Svar på tråden barn i gymnasiet med lång sjukdomsperiod