• wendy

Kan inte sluta äta socker! Mår så jävla dåligt! :(

Vill desperat utesluta socker ur mitt liv, av ett antal goda skäl.
    Men så fort jag får lågt blodsocker kan jag absolut inte hejda mig!Gråter
    Efter jag har ätit mitt förbannade godis ångrar jag mig såklart. På kvällarna brukar jag må lite bättre och tänka: Imorgon ska jag sluta! Men sen så hamnar man på ruta ett nästa morgon!Skrikandes

Jag lyckades sluta äta godis för ett par somrar sedan, men då hamnade jag på en filmkväll där ett chips blev hela skålen. Sen gick jag upp igen, fast mer!

Jag får som en minnesförlust när blodsockret sjunker. Kan absolut inte hejda mig Rynkar på näsan

Snälla skriv motivations tips eller råd för att stoppa suget!

Inget negativt här tack! Mår skit så det räcker och blir över

• Svar på tråden Kan inte sluta äta socker! Mår så jävla dåligt! :(
  • Sölve

Äter du regelbunden annars då?
    Tänkte på det du sa om blodsockret.  

• wendy
    Sölve skrev 2013-05-29 23:15:14 följande:
    Äter du regelbunden annars då?
    Tänkte på det du sa om blodsockret.  
    Jo det tycker jag
  • munk

Kan du inte trappa ner? En halv chokladkaka fördelat över dagen som du sedan minskar intaget av med en ruta varannan dag. 

Köp salladsärtor(suger snaps i butiken) och ät istället. Mycket gott. 

• Lena

Ändra dina matvanor i övrigt så ditt blodsocker inte sjunker så.

• Opappan

En sak som hjälper mig när sötsuget faller på är att sysselsätta mig med nått. ofta ser jag sambandet mellan att jag har nått jag borde göra, tillexempel ta hand om disken eller städa, eller tvätta eller fixa något annat som ligger som ne bödra. När jag väl har fått minst en av domdär jobbiga sysslorna gjorda så lättar sötsuget :)

Ett annat alternativ är att hitta nått att släcka sötsuet med med hjälp av nått som är lika gott men nyttigt eller nått som har betydligt mindre socker i åtminstone. jag tillexempel ersatte godis mot en stor kopp Oboy + hett vatten, tycker är super gott (alla gillar inte det men) och efter den koppen har jag inget sug alls på godis eller nått annat sött :) och Oboy har  åtminstoneinte så mycket socker i sig som godis eller läsk eller liknande ochs peciellt inte i den mängden som man annars hade fått i sig om man satt o tryckte i sig en hel rulle med lex eller en stor påse godis :)

• Opappan

Och man kan ha flera olika ersättningar hemma så ifall man tröttnar på den ena så finns det andra.
    När jag tröttnar på varm chocklad (som otast behövs 1 kopp varje gång suget tränger sig på)
    så tar jag en tesked honung, honung är ju myckets ocker, men 1 tesked socker mättar sockersuget tillräckligt för att man inte ska vilja ha mer sött, och duger inte det så kan jag ta några mackor med blåbärsmarmelad  istället Eller varför inte köpa nötter?

under sommaren säljs det ju massvis med jordgubbar, hallon, och körsbär och fikon...det är anser jag iaf är 3 kalasbra ersättningar..

ja vad finns mer........

• Lilia

Det låter som att du är känslig för blodsockerfall. Det är jag också. Det som har fungerat för mig är att äta mindre mål ofta. Dessa mål äter jag en vanlig dag:

Frukost

Mellanmål

Lunch

Mellanmål

Middag

Ett litet kvällsmål (exempelvis en smörgås eller fil med färsk frukt eller bär)

Jag äter alltså sex gånger per dag. Frukost är det viktigaste. Se till att äta något som du står dig på länge, exempelvis havregrynsgröt, ägg eller dylikt. Vad du än gör drick inte juice eller sötade drycker till frukost. Drick vatten eller osötat te.

Överhuvudtaget tror jag det bästa för dig är att äta långsamma kolhydrater och mycket fibrer.

• wendy
    Lilia skrev 2013-05-30 01:01:52 följande:
    Det låter som att du är känslig för blodsockerfall. Det är jag också. Det som har fungerat för mig är att äta mindre mål ofta. Dessa mål äter jag en vanlig dag:
    Frukost
    Mellanmål
    Lunch
    Mellanmål
    Middag
    Ett litet kvällsmål (exempelvis en smörgås eller fil med färsk frukt eller bär)

Jag äter alltså sex gånger per dag. Frukost är det viktigaste. Se till att äta något som du står dig på länge, exempelvis havregrynsgröt, ägg eller dylikt. Vad du än gör drick inte juice eller sötade drycker till frukost. Drick vatten eller osötat te.

Överhuvudtaget tror jag det bästa för dig är att äta långsamma kolhydrater och mycket fibrer.
    Tack :)
  • Lilia
    wendy skrev 2013-05-30 01:17:18 följande:
    Tack :)

Lycka till!
Svar på tråden Kan inte sluta äta socker! Mår så jävla dåligt! :(