• Linda Li

Snälla ge mig stöd!! :(

Behöver POSITIV stöttning,  dem flesta omkring mig tycker inte att jag ska ta mediciner för att jag ska prata ut om saker och ting men sedan tre månader tillbaka har jag en förlossningsdepression med väldigt hög ångest. Har aldrig tidigare haft ångest så som nu, men det känns som att det aldrig blir bättre. Fick åka in och ut ifrån Psyket när det var alldeles i början.

Har ätit Mirtazapin sedan två månader tillbaka, men nu inser jag att det inte är tillräckligt så läkaren skrev ut Cipralex nu i liten dos för att se om det kan bli mer effektivt mot ångest.
    Jag har alltså levt i tre månader, med endast attarax och ångst dygnet runt har inte kunnat njuta av min lilla bebis ens sedan hon kom till världen, är nog världens olyckligaste mamma just nu.

Mitt i allt elände fick jag veta en familje angelägenhet också som fick mig helt ur balans, ångesten blev otroligt mycket högre. Gråter på kvällen för att jag är så spänd i kroppen då jag går runt och är orolig hela dagarna morgon till kväll.

Har provat lite atarax, men det hjälper knappt, är i det stadiet jag måste få koppla av på något sätt snart, annars orkar jag inte  

Önskar jag får vakna en dag, och kunna slappna av, inte behöva vara rädd för dagen :( Har ni något hopp för mig?

• Svar på tråden Snälla ge mig stöd!! :(
  • Sölve

Be att få någonting mer potent än atarax om du har sån stark ångest till att börja med, det är ju det första man skriver ut och det har väl ungefär samma effekt på stark ångest som alvedon har på ett brutet ben.

Är du ensam eller finns en partner med i bilden?  

• carhe

Kära TS
    Ta din medicin i de doser din läkare rekommenderar, om du inte ser någon förändring, ta kontakt igen så att de får prova något nytt/ändra din dos. Läkarna måste ofta prova sig fram, de är inga supermänniskor eller tankeläsare. De vet det du berättar för dem och det de kan se från olika prover.
    Sedan använder de sin kunskap och sin erfarenhet till att ställa diagnos och bestämma lämplig behandling.

Att komma ur en förlossningsdepression tar tid, låt det ta tid. Du har en sjukdom som måste läka ut, använd det stöd du får från läkemedel. När det är som mest akut så är man inte så mottaglig för terapi, man vill bara överleva.

Se det som om du har fått en riktigt långvarig influensa som det först tar tid att bota och sedan ännu längre tid att få tillbaka sina krafter igen.

Det kommer att gå över. Ta emot den behandling som erbjuds och var lite snäll mot dig själv.  

• pellan

Alltid när man har ångest, speciell sådan som bestått i några månader, tror man att man ska fastna i det. att man aldrig kommer kunna slappna av och bli frisk, men så är det inte! Du har ju en förlossningsdepression, något om de allra flesta blir friska ifrån och det kommer du också bli. Jag tycker inte dina anhöriga ska ifrågasätta din medicinering heller, så länge det inte skulle bli några extrema doser som skrivs ut. Att du fått cipralex tyder på att du har det väldigt, väldigt jobbigt just nu, för den medicinen är väldigt dyr och inget som skrivs ut i första taget. 

Jag själv har ätit samtliga mediciner du nämner. Mirtazapin tycker jag är jättebra medans alla andra jag känner som ätit den har hatat den. Folk säger att dem blir trötta och knappt kan lyfta sina armar t.ex. och det kunde inte jag heller i början men sedan gav tröttheten med sig och jag känner att den hjälper. Jag märker att jag har mindre ångest på kvällen när jag tar den. 

När det kommer till dina anhöriga tycker jag att du kanske kan ta med de närmsta till ett möte hos psykolog eller läkare så denne kan förklara för dem vad som händer i kroppen när man har ångest, alla fysiska reaktioner, och hur dem kan hjälpa dig så du kan bli frisk.

Sen vill jag också säga, försök hitta något som kan få dig att slappna av och som kan skingra dina tankar. Även om du har en bebis så måste du just nu ta hand om dig själv också, för en frisk mamma är det ditt barn vill ha (och kommer att få). Fysisk träning är jättebra vid ångest och depression. Ladda ner något träningspass du kan följa hemma eller gå powerwalks. Det är bättre än medicin tycker jag när man har ångest. 

Du kommer må bättre och fixa detta!! 

• Linda Li

Tack så mycket för erat stöd, känns väldigt bra mitt i allt jobbiga. Jag har inte tagit hjälp av stödmediciner innan, fick sobril utskrivet för länge sedan när jag började med Mirtazapin men har tagit första tabletten idag, två månader senare. Är rädd för allting vad medicin innebär, men som ni säger så måste jag få hjälp av dem nu för att ens kunna orka och ta in KBT.

Vet att man inte alltid ska läsa runt på internet, men är så orolig nu att ingenting kommer bli bra för mig, och att inte ens citraplex kommer att kunna ta bort det värsta av min ångest så att dagen blir dräglig. Och är så otroligt rädd för ökad ångest, försöker skringra tankarna men det är svårt.

Ni är guld värda som stöttar mig i detta, jag har försökt berättat för mina anhöriga om min situation, min man finns med i bilden han är med mig dygnet runt än så länge, och min pappa finns som stöd men resten fäller kommentarer som "Nu har du latat dig tillräckligt, det kanske är dags att rycka upp dig!" Tänk positivt nu, det är helt upp till dig.

Jag blir så otroligt ledsen, för jag kämpar dag och natt med att försöka orka med livet som det är just nu. :(
    Ska ta era råd och försöka göra det bästa av det, och håll tummarna att min medicinering inte blir för jobbig innan det blir bättre.

Vågar jag ta sobril någon vecka nu
    till värsta ångesten lägger sig? För atarax hjälper

• carhe

Ja TS, mediciner hjälper, mediciner fungerar. Det gäller bara att hitta de som hjälper just dig. Vi är alla lika därför kan det ta tid att hittacdet bästa för just dig. Och som "pellan" skriver. Fysisk aktivitet är en utmärkt självmedicinering, och helt utan biverkningar dessutom. Du verkar också behöva lite hjälp med att handskas med kanske välmenande med okunniga och okänsliga anhöriga. Där kan du be din läkare att få en, för okunniga anhöriga, lättförstålig beskrivning av vad ångest och depression innebär och vad de som anhöriga kan göra/absolut inte bör göra.

• pellan
    Linda Li skrev 2013-05-29 21:23:34 följande:

Tack så mycket för erat stöd, känns väldigt bra mitt i allt jobbiga. Jag har inte tagit hjälp av stödmediciner innan, fick sobril utskrivet för länge sedan när jag började med Mirtazapin men har tagit första tabletten idag, två månader senare. Är rädd för allting vad medicin innebär, men som ni säger så måste jag få hjälp av dem nu för att ens kunna orka och ta in KBT.

Vet att man inte alltid ska läsa runt på internet, men är så orolig nu att ingenting kommer bli bra för mig, och att inte ens citraplex kommer att kunna ta bort det värsta av min ångest så att dagen blir dräglig. Och är så otroligt rädd för ökad ångest, försöker skringra tankarna men det är svårt.

Ni är guld värda som stöttar mig i detta, jag har försökt berättat för mina anhöriga om min situation, min man finns med i bilden han är med mig dygnet runt än så länge, och min pappa finns som stöd men resten fäller kommentarer som "Nu har du latat dig tillräckligt, det kanske är dags att rycka upp dig!" Tänk positivt nu, det är helt upp till dig.

Jag blir så otroligt ledsen, för jag kämpar dag och natt med att försöka orka med livet som det är just nu. :(
    Ska ta era råd och försöka göra det bästa av det, och håll tummarna att min medicinering inte blir för jobbig innan det blir bättre.

Vågar jag ta sobril någon vecka nu
    till värsta ångesten lägger sig? För atarax hjälper

Jag tycker det är jättebra att du är försiktig med mediciner, vissa läkare skriver ju ut ganska mycket, men ibland behövs dem för att klara vardagen och för att överleva helt enkelt. Man ska inte känna sig som en dålig person eller få skuld över att ta medicin man fått utskrivet av läkare. Det hade man inte gjort om det gällde antibiotika och man ska heller inte känna så när det kommer till psykiska sjukdomar. Däremot ska jag nämna att jag TROR inte att man får äta Sobril samtidigt som man håller på med KBT, men det kan du kolla med din psykolog, för jag är inte läkare/psykolog. 

När det kommer till dina anhöriga så menar dem säkert väl när dem säger åt dig att rycka upp dig osv. Dm vill ju säkert bara att den gamla du ska komma tillbaka, men tyvärr kan man inte tänka sig ur en depression eller bara bestämma sig "nä, nu ska jag inte vara deprimerad". Du ska självklart kämpa så hårt du bara kan, försök att inte identifiera dig allt för mycket som en som är deprimerad och sjuk. Jag har märkt att det hjälper ofta att förklara för folk vad som händer fysiskt i kroppen vid en depression eller vid panikångest. Så folk förstår att det inte bara handlar om inställning osv utan om biologi. Jag tror ÅSS har ett häfte man kan beställa eller skriva ut på deras hemsida som också vänder sig till anhöriga:
    www.angest.se/riks/
    Där finns också massa lästips och länkar. Bor du i en större stad har dem dessutom möten.

Sedan finns det också en chatt, som jag dock inte vet hur mycket den används i nuläget, för folk med panikångest:
    www.sps.nu

Mina bästa tips till dig är att läsa på om din (tillfälliga) sjukdom, jag vet två böcker som inte är självhjälpstrams utan skrivna av psykologer (den första rekommenderas av många psykologer också):
    www.bokus.com/bok/9789172320109/fri-fran-oro-angest-och-fobier-rad-och-tekniker-fran-kognitiv-beteendeterapi/ 
    www.bokus.com/bok/9789127131347/ingen-panik-2a-utgavan-fri-fran-panik-och-angestattacker-i-10-steg-med/

Försök göra någonting varje dag för att må bättre, hur litet de än må vara. Är du helt utmattad och inte pallar någonting en dag så får det helt enkelt vara så den dagen och så försöker du igen nästa dag. Lägg all energi du har på att bli frisk och på ditt barn och din sambo också såklart. 

• ogidin

Bara läst ts.

Jag ska inte påstå att jag fått förlossningsdepression men jag har fått allvarlig baby blues, på gränsen till depression efter båda mina förlossningar. Jag vet därför att det är jobbigt att inte få njuta av den där bebisbubblan som många talar om. Dessutom har jag läst en del och pratat med bekanta som drabbats.

Vad de skriver blir alla bra även om det kan ta tid.

Allvarligast drabbad i bekantskapskretsen blev min kollega. Hon fick verkligen en depression och det krävdes både piller och samtalshjälp. Men hon blev bra. Idag är hon åter den mest sprudlande och positiva människa jag känner.

Hoppas du blir bra snart!

• Lotta 085

Du är långt ifrån ensam. Jag är "stödmamma" på Facebook, en sluten grupp som heter Läkande föräldrar för kvinnor med förlossningsdepression och anknytningsproblem. Kontakta en kvinna som heter Lotten Grape, hon kan lägga till dig. Jag hade en förlossningsdepression efter båda mina barn, mest med min flicka som föddes 2006. jag har skrivit en bok om det "En mekanisk mamma" och har både blogg (enmekaniskmamma.blogspot.com) och Facebook-sida med samma namn. Vill du se inslag på TV www.tv4.se/efter-tio/klipp/lotta-fick-förloss... jag berättar kan du googla En mekanisk mamma 

Du kommer att kunna må bra igen, men du behöver stöd och hjälp nu! be om den! Medicinering är bra att ta till ibland, en långvarig förlossningsdepression påverkar relationen till ditt barn och du ska ju inte behöva lida mer än nödvändigt. Man behöver inte alltid härda ut..

Blir reklam det här, men jag gör det för att hjälpa till! Kram 

Svar på tråden Snälla ge mig stöd!! :(