• Vackrabarn

2-4veckor tills prematurförlossning. Följas åt TRÅDEN!

Här samlas vi mammor med prematurfödslar framför oss.. 

Vi går under behandling för att stärka livmodertappen, medicin som får livmodern att slappna av...

Nedräkningen börjar... 2-4 veckor.. Ska vi klara oss så länge som möjligt....

Dela oro, glädje....Tips 

BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
  • Svar på tråden 2-4veckor tills prematurförlossning. Följas åt TRÅDEN!
  • giggle

Här är en till men jag börjar tro att jag kanske slipper föda prematurt. Jag är i vecka 33 och har varit mer eller mindre sängliggande sen vecka 15 då jag fick ett cerclage inopererat på tappen. Har sen dess tagit progesteronvagiatorer som jag slutar med nästa fredag.
    Jag har förlossningsplanering med läkare inbokad imorgon, vet inte vad den innebär, har du fått det?

• Vackrabarn
    giggle skrev 2013-05-28 21:33:48 följande:
    Här är en till men jag börjar tro att jag kanske slipper föda prematurt. Jag är i vecka 33 och har varit mer eller mindre sängliggande sen vecka 15 då jag fick ett cerclage inopererat på tappen. Har sen dess tagit progesteronvagiatorer som jag slutar med nästa fredag.
    Jag har förlossningsplanering med läkare inbokad imorgon, vet inte vad den innebär, har du fått det?
    Tar du vagitorerna till v.33+6?

jag ska bara ta dem till v.32+0.. men tänkte fråga om jag fick ta dem till 33 fulla veckor istället... Äter även andalat för att få livmodern att slappna av....

hur kommer det sig att du fick cerklage inopererat? har du prematurförlossningar bakom dej?

Jag ska sluta med mina vagitorer inte denna lördag men nästa så efter dig med andra ord... Är i v.31....

Har ingen aning om vad en förlossningsplanering är.. detta är första ggn jag får denna behandling..

Berätta gärna vad planeringen betydde sen...

• giggle

Konstigt att du inte ska ta dem längre. 34+0 verkar vara standard. Efter det överlever ju 99% av de som föds.
    Det verkar ju inte vara helt ovanligt att tappen försvagas igen ganska snabbt efter att man slutat med vagiatorerna.

Jag fick cerclage eftersom min tapp krympte till för kort redan i vecka 14 (då var den 2,2 cm). Jag hade begärt kontroll av tappen eftersom jag gjort en konisering för 6 år sen och tagit bort en stor bit av tappen.

Jag har inte varit gravid förut.

• katja1

Har max 9 dagar kvar då det blir igångsättning pga enäggstvillingar (delar moderkaka) och dålig tillväxt. De beräknas nu väga 1800 och 2100 34+6. Är orolig för den mindre. Vet att det inte är så farlig tillväxthämning och kunde vara mycket värre men oroar mig såklart förstås... -17 och -26% ligger de på nu men den mindre hade inte ens växt 100 gram på 2 veckor.

• Vackrabarn
    giggle skrev 2013-05-28 22:53:52 följande:
    Konstigt att du inte ska ta dem längre. 34+0 verkar vara standard. Efter det överlever ju 99% av de som föds.
    Det verkar ju inte vara helt ovanligt att tappen försvagas igen ganska snabbt efter att man slutat med vagiatorerna.

Jag fick cerclage eftersom min tapp krympte till för kort redan i vecka 14 (då var den 2,2 cm). Jag hade begärt kontroll av tappen eftersom jag gjort en konisering för 6 år sen och tagit bort en stor bit av tappen.

Jag har inte varit gravid förut.
    Ja det tycker jag med. Ska prata med läkaren i morrn.. Men det kanske har med mina 2 små livmödrar att göra... Men ska ändå lägga fram frågan.. 

Grattis till denna graviditet då får man väl säga!! =) Tråkigt dock att du inte fick ha längre tapp... Men det verkar ha gått bra ändå..

Vet ni vad det blir? 
  • Vackrabarn
    katja1 skrev 2013-05-29 14:29:38 följande:
    Har max 9 dagar kvar då det blir igångsättning pga enäggstvillingar (delar moderkaka) och dålig tillväxt. De beräknas nu väga 1800 och 2100 34+6. Är orolig för den mindre. Vet att det inte är så farlig tillväxthämning och kunde vara mycket värre men oroar mig såklart förstås... -17 och -26% ligger de på nu men den mindre hade inte ens växt 100 gram på 2 veckor.
    Oj... Det var litet, men de väger ändå över 1,5kg det är ju jättebra...

Neo nuförtiden kan ju sina grejer. Vilken vecka är du i nu? 
  • katja1

Jo men hoppas de växer till sig lite nu sista dagarna, och att felmarginalen på ultraljudet är till vår fördel. Är i 34+6. Ska du sättas igång eller är målet att hen ska hållas inne så länge som möjligt?

• Vackrabarn
    katja1 skrev 2013-05-29 23:22:50 följande:
    Jo men hoppas de växer till sig lite nu sista dagarna, och att felmarginalen på ultraljudet är till vår fördel. Är i 34+6. Ska du sättas igång eller är målet att hen ska hållas inne så länge som möjligt?
    Jag ska inte sättas igång.., men däremot ska jag ju avsluta Progesteronkuren i v.33+6... 
    Efter avslutet så tror jag inte att det tar så lång tid.. har bara 17mm kvar av livmodertappen... 
  • katja1

Okej, håller tummarna att din lilla hålls inne :) min tapp har varit 20 mm flera veckor så hoppas din tapp också hålls som den är. Jag har haft förvärkar hela natten. Tror inte det är länge kvar nu och hoppas det sätter igång naturligt annars blir det igångsättning på fredag/i helgen. Är ändå i 36+1 på fredag men de är ju tillväxthämmade. Men är glad att ha gått så här långt i alla fall :)

• katja1

Är på förlossningen nu. Fick värkar vid 12 och har varit inne här sen kl 5. Tappen utplånad men inte så mycket öppen ännu men på gång. Spännande :) dagen för igångsättning dessutom :)

• Vackrabarn
    katja1 skrev 2013-06-07 08:03:23 följande:
    Är på förlossningen nu. Fick värkar vid 12 och har varit inne här sen kl 5. Tappen utplånad men inte så mycket öppen ännu men på gång. Spännande :) dagen för igångsättning dessutom :)
    Jösses!! 

Hur har det gått? Har du fött ännu?

Jag fick 3veckors Progesteron kur till =) Men ska nog bara ta dem till 33+6...Sedan har jag även fått adalat utskrivet...tar väl dem lika länge eller om jag fortsätter att ta dem...Allt är så osäkert bara då jag inte vet hur långt jag kan gå som gravid... Skulle jag lyckas 35v, absolut underbart.. men kan min kropp klara det? Mina livmödrar är ju mindre än en normal livmoder så att säga...

• kampfisken

Hej, Är heltidssjukskriven sedan 2 maj, har BF den 14 augusti men planerat snitt till den 7 augusti? Har mycket sammandragningar som även är smärtsamma till och från, livmodertappen är mjuk, bebisens huvud ligger väldigt djupt i bäckenet! Äter bricanyl och det tar väl udden av sammandragningarna! Är i dag i vecka 30 +2

besök gärna min blogg. kampfisken.bloggplatsen.se/
  • Vackrabarn
    kampfisken skrev 2013-06-07 17:03:00 följande:
    Hej, Är heltidssjukskriven sedan 2 maj, har BF den 14 augusti men planerat snitt till den 7 augusti? Har mycket sammandragningar som även är smärtsamma till och från, livmodertappen är mjuk, bebisens huvud ligger väldigt djupt i bäckenet! Äter bricanyl och det tar väl udden av sammandragningarna! Är i dag i vecka 30 +2
    Hej! 

Välkommen till tråden.

Vad jobbigt med smärtsamma SD. Ligger du inlagd eller får du vara hemma?
    Tror läkarna att du kommer att gå en full graviditet? Med tanke på att de redan bokat tid för snitt? 

Jag har öppnat mig innifrån o har 17mm tapp kvar "så vitt jag vet" var i alla fall så för en vecka sedan.
    Äter adalat o får progesteronvagitorer.. 
  • katja1

Födde igår två flickor :) v 36+2. Allt gick bra! Tvilling A har vi hos oss på BB men B är på neo över natten då hon hade lite låga hjärtljud på slutet. 2210 och 2030 vägde de så rätt små men alldeles perfekta :)

• kampfisken

Katja - Grattis till töserna och att allt verkat gått bra.

Läkarna har inte sagt så mycket utan sjukskrivit mig med Bricanyl och sagt vila mycket.
    Ökar sammandragningarna eller om det känns "annerlunda" skall du komma in för koll!

Kejsarsnittet fick jag av annan avdelning på sjukhuset, och planerat darum sätter dom alltid till vecka 39+0.

• kampfisken

Läkaren sa att vid all kontakt med sjukan ang SD mm skall jag nämna snittet så jag får komma in direkt för koll och ev tidugare snitt om det startat.

• Vackrabarn
    katja1 skrev 2013-06-09 04:25:05 följande:
    Födde igår två flickor :) v 36+2. Allt gick bra! Tvilling A har vi hos oss på BB men B är på neo över natten då hon hade lite låga hjärtljud på slutet. 2210 och 2030 vägde de så rätt små men alldeles perfekta :)
    STORT GRATTIS KATJA! Vad underbart att höra att allt gått så bra ändå. . Ni behöver inte stanna så länge på BB antar jag? 
    Känns allt bra då? 
  • Vackrabarn
    kampfisken skrev 2013-06-09 08:47:33 följande:
    Katja - Grattis till töserna och att allt verkat gått bra.

Läkarna har inte sagt så mycket utan sjukskrivit mig med Bricanyl och sagt vila mycket.
    Ökar sammandragningarna eller om det känns "annerlunda" skall du komma in för koll!

Kejsarsnittet fick jag av annan avdelning på sjukhuset, och planerat darum sätter dom alltid till vecka 39+0.
    Känns som om läkarna har bra koll på dig i alla fall o sånt är ju alltid tryggt. 

Jag var inne på förlossningen igår o fick Bricanyl tablett men fick även gå hem sedan... Vilar hemma.. Det är alltid skönare än att vara instängd på sjukhus, det ska man ju vara vid ev prematurförlossning i alla fall sedan....

• jmynt

Hej, får man lov att hoppa in här med? Jag är nu i v.33+6 och igår vid 11-tiden gick mitt vatten.  Har får en av kortisonsprutorna och är ordinerad sängläge samt får antibiotika i förebyggande syfte.  Det verkar dock inte som att de kommer försöka stoppa det mer om det drar igång på riktigt nu.

Så det enda i kan göra nu är att vänta och se.... 

• giggle

Hur gick det för alla? Vi fick vår lilla son i vecka 38+6. Vattnet gick 38+4.

Svar på tråden 2-4veckor tills prematurförlossning. Följas åt TRÅDEN!