Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
Som rubriken lyder: Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
Bröstmjölk / ersättning?
Fruktpuré?
Burkmat / alt. egenmixad mat?
Hur ofta och vad och hur mycket av vad? :)
Som rubriken lyder: Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
Bröstmjölk / ersättning?
Fruktpuré?
Burkmat / alt. egenmixad mat?
Hur ofta och vad och hur mycket av vad? :)
Bröstmjölk. Så ofta de vill, blev väl ca var annan/tredje timme under dagen, oftare på kvällarna.
´Vid 4 månader kan man låta barnet smaka något från ditt finger.
Från 6 månader kan man böja med smakportioner, dvs någon tesked av puré/gröt osv.
Vår tjej, som blev 5 månader den 18 äter såhär:
7-8 ammar
9,30 1 portion gröt
11,30 ½ stor burk (6månaders) mat
14,30 ½ stor burk efterrätt
16,30 1 portion gröt
sen ammar hon fritt på kvällen, ca 3-4gånger innan hon somnar vid 21 och sover hela natten.
Ibland ammar hon nångång på dan, speciellt nu när hon är lite förklyld.
Håller på att introducera välling på kvällen, men har precis börjat å det är inte så populärt än..
Min pojke åt vid 5 mån bara bröstmjölk. Ibland slickade han sås eller nåt från mitt finger.
Han helammades i den åldern. Ammades ca varannan timme på dagtid.
Varför tycker du att det är "fantastiskt" att en 5-månaders äter två hela portioner gröt och en massa burkmat under en dag? Det är på tok för mycket spannmålsmat för en sån liten bebis och för mycket fast föda öht. Och alldeles för lite bröstmjölk/ersättning.
Att ge som du, d.v.s. ersättning och bara någon matsked fast föda, är mycket bättre och mer passande för en 5-månaders. Så jag skulle säga att din bebis äter mer fantastiskt än bebisen i inlägg #2.
Vid fem månaders ålder ska barnet ammas alt få ersättning som huvudsakliga föda. Smakportion av olika sorters mat som man har i pureform ska ges till lunch. Inte förrän vid 6 månaders ålder kan man ersätta ett mål med puré.
Mina ungar har helammats vid 5 månaders åldern. Vid ca 8 månaders ålder har de börjat äta en halv portion gröt per dag.