• FreddieFisk

Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?

Som rubriken lyder: Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
    Bröstmjölk / ersättning?
    Fruktpuré?
    Burkmat / alt. egenmixad mat?

Hur ofta och vad och hur mycket av vad? :)       

• Svar på tråden Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
  • pigglet

Bröstmjölk. Så ofta de vill, blev väl ca var annan/tredje timme under dagen, oftare på kvällarna.

´Vid 4 månader kan man låta barnet smaka något från ditt finger.
    Från 6 månader kan man böja med smakportioner, dvs någon tesked av puré/gröt osv.  

• deede

Vår tjej, som blev 5 månader den 18 äter såhär:

7-8 ammar
    9,30 1 portion gröt
    11,30 ½ stor burk (6månaders) mat
    14,30 ½ stor burk efterrätt    
    16,30 1 portion gröt

sen ammar hon fritt på kvällen, ca 3-4gånger innan hon somnar vid 21 och sover hela natten.
    Ibland ammar hon nångång på dan, speciellt nu när hon är lite förklyld.
    Håller på att introducera välling på kvällen, men har precis börjat å det är inte så populärt än..     

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • FreddieFisk
    pigglet skrev 2013-05-28 20:18:03 följande:
    Bröstmjölk. Så ofta de vill, blev väl ca var annan/tredje timme under dagen, oftare på kvällarna.

´Vid 4 månader kan man låta barnet smaka något från ditt finger.
    Från 6 månader kan man böja med smakportioner, dvs någon tesked av puré/gröt osv.  

På 4 månaders gröt står det 1 dl vatten och 4 msk gröt.... tycker det låter lite för mycket? :/
    Däremot äter dottern  ca 2 msk fruktpúré / burkmat per dag och det fixar hon! Snackade med BVC och det va ingen fara så länge magen klarar av det :) Intressant att se hur andra ger. Jag tycker vissa mängder låter enormt mycket.
  • FreddieFisk
    deede skrev 2013-05-28 20:20:22 följande:
    Vår tjej, som blev 5 månader den 18 äter såhär:

7-8 ammar
    9,30 1 portion gröt
    11,30 ½ stor burk (6månaders) mat
    14,30 ½ stor burk efterrätt    
    16,30 1 portion gröt

sen ammar hon fritt på kvällen, ca 3-4gånger innan hon somnar vid 21 och sover hela natten.
    Ibland ammar hon nångång på dan, speciellt nu när hon är lite förklyld.
    Håller på att introducera välling på kvällen, men har precis börjat å det är inte så populärt än..     
    Oj får hon i sig så mycket per dag? :D Fantastiskt ju!!!! Min dotter spottar ut det mesta :P Hon får ca 2 msk burkmat per dag och den första matskeden äter hon med glädje men sen spottar hon resten och bara leker :/ Sen får hon ersättning ungefär varannan timma. (Kan ej amma).
  • Mary Jo

Min pojke åt vid 5 mån bara bröstmjölk. Ibland slickade han sås eller nåt från mitt finger.

• deede
    FreddieFisk skrev 2013-05-28 20:23:49 följande:
    Oj får hon i sig så mycket per dag? :D Fantastiskt ju!!!! Min dotter spottar ut det mesta :P Hon får ca 2 msk burkmat per dag och den första matskeden äter hon med glädje men sen spottar hon resten och bara leker :/ Sen får hon ersättning ungefär varannan timma. (Kan ej amma).

Våra andra 2 har jag helammat till dom var 6 månader, å dom har varit jättesvåra att få att äta sen.
    Mira började när hon var 4 månader och hon älskar det!
    Vill nästan inte amma mer...
    Visst tar det lite tid att mata henne, å hon har inte riktigt tekniken än, men hon är intresserad, å VILL äta.   
    Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • Natulcien

Han helammades i den åldern. Ammades ca varannan timme på dagtid.

Varför tycker du att det är "fantastiskt" att en 5-månaders äter två hela portioner gröt och en massa burkmat under en dag? Det är på tok för mycket spannmålsmat för en sån liten bebis och för mycket fast föda öht. Och alldeles för lite bröstmjölk/ersättning.

Att ge som du, d.v.s. ersättning och bara någon matsked fast föda, är mycket bättre och mer passande för en 5-månaders. Så jag skulle säga att din bebis äter mer fantastiskt än bebisen i inlägg #2. Glad

• Lindsey Egot the only one

Vid fem månaders ålder ska barnet ammas alt få ersättning som huvudsakliga föda. Smakportion av olika sorters mat som man har i pureform ska ges till lunch. Inte förrän vid 6 månaders ålder kan man ersätta ett mål med puré.

• pigglet
    LindaEfraim skrev 2013-05-29 10:08:19 följande:
    Vid fem månaders ålder ska barnet ammas alt få ersättning som huvudsakliga föda. Smakportion av olika sorters mat som man har i pureform ska ges till lunch. Inte förrän vid 6 månaders ålder kan man ersätta ett mål med puré.
    Vid 6 månader kan man börja med smakportioner. Sedan tar det ju ett tag innan man byter ut ett helt mål, för oss har det tagit ca 2 månader (för vissa går det snabbare, för andra tar det längre tid).
  • keron

Mina ungar har helammats vid 5 månaders åldern. Vid ca 8 månaders ålder har de börjat äta en halv portion gröt per dag.

Svar på tråden Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?