• samedase

Men hjälp...!

Håller på och skriva in mitt dagliga mat-/kaloriintag på en VÄLDIGT bra hemsida och har den här dagen ätit frukost, mellanmål och lunch.

Till frukost kl 09:00 blev det en skål gröt med valnötter, psylliumfrön och aprikoser + kanel och röd mjölk, ca 10 st körsbärstomater, en burk makrill i tomatsås och en kopp te med mjölk och en tesked honung i.
    Allt detta gick på 400 kcal, ganska exakt lika fördelat gällande kolh, prot och fett.

Så, till lunch vid 12:30 tänkte jag ta en macka (för att sambon köpt hem något nytt som jag ville prova) ni vet såna där delade, runda bröd. Tänka ta båda halvor först, men fick något infall av att väga skivorna först. ca 75 g vägde båda skivorna, och 100 g skulle innehålla 270 kcal... Nae, då tog jag bara den minsta halvan istället, ca 32 g. Bredde på smör och vägde igen för att se hur mycket smör jag lagt på. Ca 10 g bregott.
    Skrev in dessa vikter och kcal/100 g på den där hemsidan, och då är min macka uppe i nästan 200 kcal enbart i fett och kolhydrater....
    Alltså hjälp.

Det här får en verkligen att tänka till. Jag kunde ha ätit hälften av allt jag åt till frukost istället för den här ynkliga skivan bröd med smör.... haha.

Sjukt hur mycket kalorier man får i sig bara genom att äta ett par skivor vitt bröd med smör, som man ändå inte blir mätt på. :S

Har ni haft några liknande "aha"-upplevelser? 

Svar på tråden Men hjälp...!