Är vi verkligen så fördomsfulla eller handlar allt bara om rädsla?
Jag vill först och främst skriva till er alla som läser detta inlägg att varför jag väljer att skriva om det här är för att jag ärligt talat blev less på att läsa alla negativa åsikter och varningar hit och dit... människor som är rädda eller har dåliga erfarenheter och som valde att skriva det och som faktiskt skrämde mig så därför väljer jag att skriva ner nånting mer positivt så att nästa person inte blir rädd utan följer sitt hjärta och kan få chansen att tro på deras kärlek!Jag har fått intresse för en icke svensk man och jag har valt att läsa om muslimer och araber och alltså nästan alla insändare och bloggar har rent åt helvete bara fördomar... nånstans bakom alla fördomar och åsikter så finns det svar från lyckliga svenska flickvänner som blir behandlade med respekt och har en fantastisk kille menjag blir ärligt talat riktigt mörkrädd för all hat som vi svenskar verkar ha... grundar det av rädsla eller är det bara fördomar? Varför måste jag rättifärda mitt val och försvara min kärlek bara för att han är ifrån en annan kultur? Varför ser jag direkt på personer att dom reagerar starkt på att jag har valt att vara med en arab?
Jag hade en kompis som mötte en arab ok han började bestämma över henne och lät henne inte ha kompisar.. svenska kompisar , klart jag reagerade och tänkte stackars tjej och blev rädd för hennes välbefinnande men jag blev inte rädd pga att han var arab utan för att hon valde att sluta leva som svensk kvinna ... nu i efterhand har jag förstått att hon valde att respektera hans önskan precis som han respekterade hennes önskan...
Jag kan bara säg att jag har haft många starka djupa relationer men aldrig någonsin har jag känt mig mer speciell och respekterad än vad denna kille ger mig , han gör mig glad och får mig att må bra. Han vill ha mina åsikter och lyssnar på vad jag säger och sånt har jag aldrig faktiskt upplevt med en svensk man , jag har blivit misshandlad , kallad hora , kränkt förföljd hotad och framför allt blivit förbjuden att han manliga vänner , jag har förtjänat deras kränkningar och slag för att jag har varit en så mycket sämre människa än dom och jag har drivit dom till svartsjuka och sättet jag ler på gör att jag får en smäll typ , jag har förtjänat deras behandling! Medans denna underbara speciella man får mig att bara vilja skrika till hela världen att nu jävlar är det min tur att få känna lyckan, att jag är det viktigaste och att han lever för att göra mig lycklig, klart han oxo blir svartsjuk och orolig men det har ju ingenting med hans kultur att göra eller vad han är för folkslag...Att vara svartsjuk är mänskligt och har ingenting med hudfärgen att göra. Sen om personen väljer att förhöra en och kolla igenom ens telefon , ah det e ju en helt annan sak men sånt har jag upplevt oftast med svenska killar. Saken är den att jag blev faktiskt rädd när jag läste om alla fördömande varningar hit och dit och om hur det kommer att gå om jag väljer att dela mitt liv med en arab, jag till o med läste om hedersmord och tänkte att jag måste nog avsluta detta förhållande pga rädslan av allting som jag läste. Men som tur är så har jag alltid varit en sån person att jag ger människor chanser vad dom än har för religion och bakgrund eller färg. Jag ser på människan som en viktig individ och om jag skulle välja att döma andra pga åsikter ja då lovar jag att jag hade nog tappat många underbara ärliga bra personer. Klart jag har varningsignalerna framme och är misstänksam men det handlar inte om hans religion eller färg, det handlar mer om att han är en man , precis som alla andra svenska män som har sårat mig. Jag har mött både bra och dåliga svenska män precis som dåliga invandrare och bra invandrare , det handlar inte om vad personen är för folkslag , det handlar om det dom har innan för pannbenet och i hjärtat. Jag har gjort mitt egna val att ge denna kille en chans och lägga min rädsla åt min sida och ge allt jag har för tänk om han nu är den rätta för mig och att han kommer att ge mig ett lyckligt liv? Tänk om jag skulle välja att förlora det pga rädsla och åsikter? Och kanske krossar han mitt hjärta men det handlar ju inte om hans kultur eller färg, det handlar om att kärleken ger och tar. Han kan såra mig lika mycket som en svensk kille men det e ju bara o vänta och se vad som händer men jag hoppas verkligen att vi svenskor kan börja bli lite mer öppensinnade och inte rädd för andras kulturer och tro det värsta om en bara för att man inte ser svensk ut. Att vi förstår att rasen inte har nånting med hur man blir behandlad i kärleken.... Kärlek gör en lycklig men det kan oxo krossa en men det är ju så kärleken fungerar . Klart jag förstår att vissa muslimer ( precis som vissa svenskar) vill syra sin kvinna och kollar upp henne och behandlar henne orättvist men bara för att vissa muslimer väljer att behandla sina kvinnor på det sättet så innebär det ju inte att varenda muslim gör så precis som att inte varenda jävla svensk beter sig likadant! Ja jag förstår att vissa delar med av sina egna erfarenheter om hur dom har blivit behandlade i sina relationer med en muslimsk man och klart vissa har tråkiga erfarenheter men jag har ju också dåliga erfarenheter av svenska kristna män men inte går jag ut och varnar alla på internet för svenska kristna män!! Klart jag har vänner som är kristna ateister hinduister muslimer osv och ja alla dom har helt olika uppfattningar och åsikter men det som dom alla har gemensamt med varandra är respekten att älska mig precis som jag är och ge mig viktiga råd och det är väl det allra viktigaste?!!
Det vi människor måste ha i åtanke är att varje människa har en egen vilja och ett eget uppförande , varje människa ser olika på saker och ting och tar alltid ansvar över sina egna handlingar , detta är nånting som jag faktiskt har valt att lära min dotter just för att hon ska förstå att alla människor har lika mycket värde vart dom än kommer ifrån , alla är värda en chans och sen är det ju upp till den personen att vara god eller ond , svensk, arab,kines,mörkhyad... vilken färg man än har och religion och jag hoppas verkligen att min dotter inte blir rädd för andra religioner och blir fördomsfull utan att hon ser skillnad på ond eller god oavsett ras lr religion och att hon lär sina barn det också! Att vara rädd gör en fördomsfull , lär er att vilja lära er och uppleva andra kulturer så kommer ni säkert finna den där glädjen som jag har funnit och kunskapen att förstå hur andra människor ifrån andra länder tänker , det är ju kul att få nya erfarenheter och inte bara gå runt och tro på allt man läser för då förlorar man många magiska stunder och framför allt härliga upplevelser :)
Börja tro på människan istället för fördomar och sluta skräm människor som väljer att älska en annan kultur , inte eran rädsla förstöra andras kärlek som faktsiskt kan bli så fantastiskt och det viktigaste i ens liv. Varför jag skriver denna insändare är för att jag vill att nästa kvinna som googlar och försöker finna svar möter en verkligehet och inte bara massa hat och förakt och fördomar , utan att det finns en insändare där hon får rådet att följa sitt hjärta och att inte följa denna rädsla som uppstår när man läser om varningar hit och dit..... Tack för mig :)