• Jodyanna

problem med amning

Hejsan. Behöver verkligen alla tips och knep som ni har. Min 9 veckors son vägrar ibland att ta bröstet. De kommer mjölk men ändå suger han bara lite och gallskriker. Detta händer ungefär 2-3 gånger om dagen. De andra gånger jag ammar fungerar de och han blir mätt. Vad kan de vara för fel? Känner mig misslyckad när jag måste ge ersättning . Vill verkligen kunna amma utan att han skriker och inte blir nöjd :(

• Svar på tråden problem med amning
  • Meal

Är det någon skillnad på vilket bröst du lägger honom vid? Har du provat att liggamma? Min son hade svårt vid amning eftersom han hade låsningar som gjorde att han inte klarade av att ligga vid vänster bröst. Då spände han sig och vred sig så fort jag lade honom till. Vid höger gick det bättre, men även där hade han svårt för att koordinera att suga och svälja, så vi var båda genomvåta efter varje amning. Kan också hjälpa att sitta i ett dunkelt och tyst rum och skärma honom genom att stänga ut andra intryck. Att lägge en filt runt honom och hjälpa honom att skärma på det sättet. 

• Jodyanna

När amningen vl fungerar så kan vi sitta och ligga och amma på båda brösten utan problem. När de inte fungerar splear de ingen roll vad jag gör. Kämpar i 20 min sen orkar jag inte mer psykiskt att se honom så arg och ledsen...

• zbaby

Testa att pumpa ut och ge några ggr per dygn..? Jag fick göra så ett tag innan båda mina barn blev tre månader.. Då släppte alla problem med amning genom ett trollslag..
    Det var stök, smärta, missnöje you name it.. Men efter att jag avlastade lite med pump och flaska de första tre mån så gick det som en dans efter den där magiska gränsen..

• pigglet

Risken med att ge flaska är ju att barnet kan rata bröstet helt - inte alls ovanligt. Så vill du fortsätta amma så skulle jag säga skippa flaskan. Känner du att du vill ge ersättning så ge på kopp i stället. Kanske räcker det om du ger lite på kopp i början, för att sedan erbjuda bröstet när han inte är så vrålhungrig längre?

• Jodyanna

Tack fr tipsen. Va på amningshjälpen idag och fick lite råd. Han går inte upp i vikt. Så nu ska han vara vid bröstet nästan hela tiden och snutta. Får se om de hjälper. Orkar inte riktigt att kämpa hur länge som helst.

Svar på tråden problem med amning