• eliinon

Rosacea Gluten!

Hej! Jag har tidigare i andra trådar skrivit om min rosacea. Jag har läst en del att det kan ha koppling till kosten, bland annat att vissa blir bättre av att inte äta gluten och komjölk. Vad har ni för erfarenheter av detta? Och vart ska jag vända mig om jag vill testa ifall jag är känslig mot ex gluten eller mjölk? Vad jag förstått är blodprov och annat som en vanlig läkare kan ta fram inte alltid till 100 % att lita på. Man kanske ändå inte tål mjölk tex även fast prover visar att man gör det. Har också hört att man kan gå till en kinesiolog bland annat, som alltså är utanför läkarvården. Hoppas ni förstod mitt luddiga resonemang! ;)

• Svar på tråden Rosacea Gluten!
  • Annelie 76

Vad behöver du diagnosen till? Både gluten och mjölk är ju enkelt att bara utesluta från maten. Det finns bra böcker med recept både att köpa och på bibliotek och diverse sidor på internet med info och recept. En diagnos gör varken till eller från...

• eliinon

Hm det är sant. Har i ca 3 dagar nu inte ätit gluten iallafall (fick tyvärr dock i mig från skolmaten tror jag, visste inte att kalvbuljong innehöll gluten... :/ ). Funderar dock på om jag enbart ska utesluta det ena till att börja med, eller båda? Har läst så mycket på nätet så känner mig lite förvirrad. Kanske är bättre att bara ta bort det ena till att börja med? :)

• spökplumpen

Om man ska testas för glutenintolerans så måste du fortsätta att äta gluten. Börja isåfall med att ta bort mjölken och boka in dig för att kolla gluten.

• Annelie 76
    eliinon skrev 2013-05-27 17:28:06 följande:
    Hm det är sant. Har i ca 3 dagar nu inte ätit gluten iallafall (fick tyvärr dock i mig från skolmaten tror jag, visste inte att kalvbuljong innehöll gluten... :/ ). Funderar dock på om jag enbart ska utesluta det ena till att börja med, eller båda? Har läst så mycket på nätet så känner mig lite förvirrad. Kanske är bättre att bara ta bort det ena till att börja med? :)
    Ok. För skolmatens skull kanske du behöver läkarintyg så du kan få specialkost. Men annars kan man fixa allt på egen hand. Buljong innehåller inte gluten, bara vetemjöl, råg och kornmjöl innehåller gluten och ibland kan havre också ha det pga det processas på samma ställe som vete.

Uteslut båda ett tag, typ 2 månader. Sen kan du testa mjölk och se om det blir förändring.  
  • eliinon
    spökplumpen skrev 2013-05-27 17:32:49 följande:
    Om man ska testas för glutenintolerans så måste du fortsätta att äta gluten. Börja isåfall med att ta bort mjölken och boka in dig för att kolla gluten.
    Sant. Mjölken är lättare att utesluta också!
    Annelie 76 skrev 2013-05-27 17:32:53 följande:
    Ok. För skolmatens skull kanske du behöver läkarintyg så du kan få specialkost. Men annars kan man fixa allt på egen hand. Buljong innehåller inte gluten, bara vetemjöl, råg och kornmjöl innehåller gluten och ibland kan havre också ha det pga det processas på samma ställe som vete.

Uteslut båda ett tag, typ 2 månader. Sen kan du testa mjölk och se om det blir förändring.  
    Ja det är måste man nog ha intyg för. Dock behöver jag iprincip inte äta lunch i skolan tills avslutningen så det går nog att undvika! :) Tror faktiskt att jag vill testa att ta bort både mjölk och gluten! Får väl testa sen helt enkelt att äta nått av det och se om det förvärras isåfall :) får köpa hem lite soyamjölk och sånt!

• Annelie 76
    eliinon skrev 2013-05-27 17:40:10 följande:
    Sant. Mjölken är lättare att utesluta också!

Ja det är måste man nog ha intyg för. Dock behöver jag iprincip inte äta lunch i skolan tills avslutningen så det går nog att undvika! :) Tror faktiskt att jag vill testa att ta bort både mjölk och gluten! Får väl testa sen helt enkelt att äta nått av det och se om det förvärras isåfall :) får köpa hem lite soyamjölk och sånt!

Soja är inget bra alternativ. Soja är framförallt extremt lätt att bli allergisk mot. Dessutom innehåller det ämnen som liknar kvinnliga könshormoner vilket kan ge problem i kroppen.
  • eliinon
    Annelie 76 skrev 2013-05-27 18:49:34 följande:
    Soja är inget bra alternativ. Soja är framförallt extremt lätt att bli allergisk mot. Dessutom innehåller det ämnen som liknar kvinnliga könshormoner vilket kan ge problem i kroppen.
    Är det sant? :/ jag som nyss köpte mjölk och grädde av soja! Kan väl använda det jag köpt (istället för komjölk iallafall) och sen kanske köpa rismjölk eller mandelmjölk istället? :)
Svar på tråden Rosacea Gluten!