• Ängeln Min

Amning och flaskmatning

Jag har ett barn sedan tidigare som är 7 år och om några veckor kommer barn nummer två.

Det känns faktiskt som att börja om helt från början, känns inte som att jag minns så mycket av det praktiska från spädbarnstiden...

Jag har tänkt att amma men kommer även att pumpa ut mjölk och spara så att pappan kan mata vid vissa tillfällen.

Nu undrar jag...Hur gör jag med bröstmjölken som jag fryst in i frysen?
    Hur värmer jag upp den?
    Använda flaskvärmare?
    Eller kan jag spara bröstmjölken i kylen några dagar?

Och så undrar jag hur ni steriliserar era flaskor  och dinappar?

Dela gärna med er om all eran erfarenhet.

Känner mig som en förstföderska...

• Svar på tråden Amning och flaskmatning
  • Annelie 76

I kylen kan du ha bröstmjölken ungefär en dag. I frysen åtminstone 3 månader. Mjölken tinas bäst upp i kylskåpet och värms sen i vattenbad med inte alltför varmt vatten. Mjölken delar på sig vid kylning men när den värmts och skakats så ser den normal ut igen. Frys alltså in lagom portioner. Vanliga fryspåsar funkar men har en tendens att läcka när mjölken tinar så ha påsen i en skål.

Sterilisera flaskor och nappar gör du genom att koka dem i en kastrull några minuter. Behöver bara göras första veckorna om du har ett friskt barn och rent vatten i kran. 

När det gäller flaskor kan jag tipsa om Tommee Tippee eller Medela Calma. Dessa ska likna bröstet så det går lättare att byta mellan... 

• Maria07

Har använt Mam:s antikolikflaskor och de kan man sterilisera i micron. 

Svar på tråden Amning och flaskmatning