• fluu

Syskonvagn eller inte?

Hej!

Jag väntar helt oväntat nummer två i januari,då kommer dottern vara precis två år.
    Har börjat fundera på det här med syskonvagn. Dottern gillar redan nu att gå själv,men orkar såklart inte så långt. Vet inte vad hon tycker om att gå i snö heller,det har hon aldrig gjort.
    Om man är på stan en hel dag eller kör till dagis en tidig trött vintermorgon känns det som att hon inte kommer orka så långt.

Syskon var inte tänkt fören dottern är 3-4 år och då skulle ståbräda räcka utmärkt,men nu när det blev tidigare än väntat vet jag inte om det räcker.
    Det hade varit smidigast att ha dottern i vagnen och bebisen i sjal,men mitt i vintern går det ju inte.

Grejen är också att vi har två väldigt olika vagnar som vi båda älskar. En stadsvagn som babyskyddet kan sättas på som är smal och svänger lätt och en lite stadigare vagn som vi har hemma och när vi är på landet.
    Ska vi köpa en syskonvagn måste ena vagnen säljas och det känns sådär.
    Plats till en syskonvagn har vi egentligen inte heller.

Hur hade ni gjort?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • Sölve

Det är ju bara du som kan svara på om du behöver en syskonvagn eller inte eftersom det är era/era barns behov det handlar om.
    Jag skippade syskonvagn och skrotade vagn helt när den yngre var 1,5 år. Det säger ju dock ingenting om hur andra bör göra, jag hade helt enkelt inte användning för vagn längre än så. 

• fluu
    Sölve skrev 2013-05-25 21:26:09 följande:
    Det är ju bara du som kan svara på om du behöver en syskonvagn eller inte eftersom det är era/era barns behov det handlar om.
    Jag skippade syskonvagn och skrotade vagn helt när den yngre var 1,5 år. Det säger ju dock ingenting om hur andra bör göra, jag hade helt enkelt inte användning för vagn längre än så. 
    Jag vet verkligen inte hur vi ska göra och hur behovet ser ut i januari vet jag inte.
    Vi är ju ofta ute på vift en hel dag,det kanske inte en tvååring orkar. Hm,svårt.
  • TTs mammi

Säger som ja sa i en annan tråd skaffa en easy rider ståbräda med avtagbar sitts. Passar de flesta barnvagnar då det medföljer massa olika fästen :).. Vi köpte 2 syskonvagnar när lillasyster kom storebror var då 22 mån.. Vi använde knappt syskonvagnarna utan istället vår easy rider. Glider med överallt :D

• Mellanmjölkens land

Varför kan du inte ha bebisen i sjal och dottern i vagnen? Så tänkte vi göra om 2,5åringen vill åka vagn. Efter att ha släpat den vanliga vagnen genom snömodd till/från dagis vägrar jag såväl syskonvagn som ståbräda.

Jag kommer köpa en bärjacka som även funkar under graviditeten. De dagar när det är som kallast kommer jag kompletera med sambons gamla dunjacka. Den använde jag under graviditeten med 1an och det var gott om plats även när jag var höggravid.

2an är beräknad till oktober

• fluu
    Mellanmjölkens land skrev 2013-05-25 21:31:21 följande:
    Varför kan du inte ha bebisen i sjal och dottern i vagnen? Så tänkte vi göra om 2,5åringen vill åka vagn. Efter att ha släpat den vanliga vagnen genom snömodd till/från dagis vägrar jag såväl syskonvagn som ståbräda.

Jag kommer köpa en bärjacka som även funkar under graviditeten. De dagar när det är som kallast kommer jag kompletera med sambons gamla dunjacka. Den använde jag under graviditeten med 1an och det var gott om plats även när jag var höggravid.

2an är beräknad till oktober
    Det där med jacka kanske inte är så dumt. Skulle gärna bära i själ/sele,men är det 15 minus känns det så kallt för en nyfödd plutt. Får kolla upp det.
  • TTs mammi

Stå/sittbrädan jag rekomenderade. Den är skitbra även i snö vi har kört den sommar,höst,vinter,vår o nu blir de sommar igen :)

• fluu

Ståbräda känns egentligen bäst eftersom en syskonvagn nog inte kommer användas speciellt länge. Det är mest första halvåret jag oroar mig lite för. Sen är dottern så stor att hon bör orka hänga med en hel dag fast med flera pauser.

• Makrame

Det låter jobbigt med sjalar och ståbrädor tycker jag. Iofs så beror det ju på var man bor och hur äventyrslysten ettan är!

Vi bor i stan och jag skulle inte orka hålla koll på 2-åringen hela tiden. Om bebisen är ledsen och man lägger uppmärksamheten på den en stund etc.. Får också tvåan när ettan är precis fyllda två och tänker garanterat skaffa en syskonvagn - frågan är bara vilken?

• Sölve
    fluu skrev 2013-05-25 21:36:28 följande:
    Det där med jacka kanske inte är så dumt. Skulle gärna bära i själ/sele,men är det 15 minus känns det så kallt för en nyfödd plutt. Får kolla upp det.
    Kylan är inget problem. Jag bar den minsta i sjal när hon var nyfödd och jag hade bara tossor, vantar och mössa på sig och så hade jag en stor vinterjacka över. Hon var alltid väldigt varm och go.  
    Så vill du så är det ett alternativ. Skönt också att slippa packa på bebisen overall och grejer (mina hatade det när de var nyfödda.)

• DexX

Jag har precis fått nr 2 och dottern är 2 år och 8 månader och jag fråga mig precis samma fråga och gick och grubbla tusan! Men till slit valde vi syskonvahn ändå dottern sover fortfarande middag oftast och jag vill gärna kunna gå fit jag ska (bor ganska centralt) och ville även inte bli begränsad över hur länge gav skulle kunna vara borta (tex på stan) dottern är också inne i trotsen så väldigt smidigt att kunna sätta henne i vagnen om hon trotsarvför mycket. Och syskonvagnatna är faktiskt inte så extremt breda utan man kommer fram i stort sett överallt dör man kommer fram med en singelvagn!

Svar på tråden Syskonvagn eller inte?