• samedase

Hur göra sylt utan socker?

Liten fråga, finns det något man kan blanda i sin hemgjorda sylt så man kan slippa sockret men ändå få sylten någorlunda hållbar?
    Ev kan man väl värma upp bären med ytterst lite socker för att få bort det sura, och sedan frysa in i såna där isformar? Då är det ju bara att ploppa ur en och lägga i kastrullen medans man tillagar sin gröt? :) 

• Svar på tråden Hur göra sylt utan socker?
  • BuoBä

Frysen fungerar bra. 

Min mamma brukade göra lättsockrat äppelmos och frysa in i plastmuggar. Då var det lätt att ta fram lagom mycket beroende på hur många som skulle äta och vad man skulle ha det till. Är det bara du låter iskubslådor smart.

• BuoBä
    BuoBä skrev 2013-05-24 13:08:57 följande:

Frysen fungerar bra. 

Min mamma brukade göra lättsockrat äppelmos och frysa in i plastmuggar. Då var det lätt att ta fram lagom mycket beroende på hur många som skulle äta och vad man skulle ha det till. Är det bara du låter iskubslådor smart.

OBS! Stoppa iskubslådan i en påse, annars blir det som ett segt skinn på sylten som inte är så gott.
  • Fia 28

Ja och tänk på att det blir större när det fryser så du inte får en syltexplosion i frysen!

• samedase
    BuoBä skrev 2013-05-24 13:10:40 följande:
    OBS! Stoppa iskubslådan i en påse, annars blir det som ett segt skinn på sylten som inte är så gott.
    Tack så mycket för dina tips! :) Ja det blir nog bara jag som äter det :P
  • samedase
    Fia 28 skrev 2013-05-24 13:15:33 följande:
    Ja och tänk på att det blir större när det fryser så du inte får en syltexplosion i frysen!
    Haha och det vill man ju inte ha :D bra tips, tack!
Svar på tråden Hur göra sylt utan socker?