• MeNoLike

Hur ofta byter du blöjor på ditt småbarn?

Hörde på radio/läste i tidningar att man byter ca 1200 st blöjor under bebisens första halvår. Det blir lite drygt 6 blöjor / dygn. Vilket känns som om det stämmer rätt bra i mitt/vårt fall. 

Har en i vår närhet som ofta säger att mitt barn behöver byta blöja (kiss) fast jag kan ha bytt 30-60 min före. Hur ska jag tolka detta? Har sagt att man inte behöver byta blöja efter varje gång de kissat men ändå fortsätter personen att säga detta. Hur ska jag tackla detta?

Ca hur många byter ni andra? 

• Svar på tråden Hur ofta byter du blöjor på ditt småbarn?
  • hannis

6-8 per dygn skulle jag gissa. Har en bebis på 2 månader.

• Mercurialis

De första två månaderna byttes blöjan som minst åtta gånger per dygn. Därefter skulle jag uppskatta att det blev lite gleasare mellan bytena, så omkring sex-åtta gånger per dygn

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Maximusen

Jag byter varannan timme oavsett om det är mycket eller lite kiss (direkt vid bajs, givetvis) för att sonen ska få lufta och slippa blöjexem osv. Dagens blöjor suger upp så pass bra att det inte behövs bytas så ofta egentligen, men.jag vill ändå göra det. Blir alltså runt 9- 10 blöjor/dygn.

• BängtRagnhild

Mellan 4-8 ggr på dygn. Jag byter inte för att hon har kissat en gång utan när blöjan börjar bli "svampig", så efter två kissomgångar ungefär.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Krusmatta

Hur ofta du byter blöja på ditt barn tycker inte jag att dina bekanta har med att göra, det är ju olika från barn till barn hur känsliga de är.
    Vi byter blöja ofta dagtid, men nästan aldrig på natten. Det beror på om dottern säger till eller inte.Men hon tycker inte om att ha en blöt blöja och hon kissar och bajsar ofta. I genomsnitt blir det mer än 10 blöjor per dygn. Vår dotter är 4,5 månad och skulle vi byta varje gång hon kissat skulle vi inte få göra annat. Men vi låter henne ofta ligga naken på en handduk för att lufta och spara blöjor. =)

• viseversa

Be din kompis lägga ner ts. Gud vad irriterande som en flyga som flyger runt huvudet på en och vägrar dra.

• 2012mamma

Ungefär fem gånger. Byter alltid precis innan vi ska ut eller innan dagis även om han bara har ''småkissat'' i blöjan, annars byter jag bara när han har bajsat eller kissat så det märks eller till natten. Han hatar att byta blöja så jag gör det helst inte i onödan.

• nozpa

På bebisen ca 7-10gg. Stora på snart 2 år blir ca 5-6 ggr. Det blir mycket blöjor på en månad.

Angående din kompis, kanske har hon ett annat märke på blöjan? Jag märkte att när vi använde pampers så kändes det som den var superkissig direkt. Hade kunnat bli upp till 15 byten/dygn. Och det är ju inte så normalt kanske..

• kaffeamanda
    viseversa skrev 2013-05-24 10:55:54 följande:
    Be din kompis lägga ner ts. Gud vad irriterande som en flyga som flyger runt huvudet på en och vägrar dra.
  • Sweet life

4-5 beroende på hur många bajsblöjor det blir. han är 11 månader. Byter inför varje sovstund och om vi åker iväg någonstans.

• kaffeamanda

Vår sjumånaders använder ca 3-4 blöjor per dag. Men så kissar/bajsar hon oftast i pottan. När hon var riktigt nyfödd så kan det nog stämma med 6 blöjor per dygn, men det är ju sjukt individuellt, beror ju bla på hur ofta de bajsar

• sina

1-10 gånger per dygn under första året beroende på hur mycket som kom i toan. På natten bytte vi vid mat så länge hon åt på natten,efter det om det behövdes. På dagen bytte vi när blöjan hade använts. Jag tycker att sex gånger per dygn för en liten bebis som inte ec:as är ganska lite.

• Sweet life
    sina skrev 2013-06-11 20:14:28 följande:
    1-10 gånger per dygn under första året beroende på hur mycket som kom i toan. På natten bytte vi vid mat så länge hon åt på natten,efter det om det behövdes. På dagen bytte vi när blöjan hade använts. Jag tycker att sex gånger per dygn för en liten bebis som inte ec:as är ganska lite.
    På natten byttes det bara om han hade bajsat eftersom vår son annars vart klarvaken och vägrade somna om på timmar...
  • MeNoLike

Jag byter aldrig på natten. Byter precis innan vi lägger oss och byter direkt vi vaknar, blöjan är då inte överfull

• anna021

Morgon 
    vid 12-13 tiden efter lunch
    Vid 16-17 efter middag
    vid 20 tiden vid nattning

Givetvis också immeln om det behöves ex bajs eller vid mycket kissande. men oftast bajsar hon i samband med middags blöj bytet.

Tjej 2år

• Lindsey Egot NO1

Har hon inga barn!

Haha tillåt mig småle.
    Dessa utan barn som är små experter och sedan när de själva får barn gör de precis tvärtom gentemot vad de predikat till sina vänner med barn.

Svar på tråden Hur ofta byter du blöjor på ditt småbarn?