• Anonym (utredning 45+)

Kan man få göra utredning när man är 45+?

Jag undrar om någon vet om man kan få göra utredning när man är 45+ någonstans i Stockholm? Jag undrar nämligen om jag kan ha fått komplikationer efter ett kejsarsnitt. Jag är 48 och blev gravid utan hjälp när jag var nästan 45 och födde en frisk liten dotter när jag var 45,5. Vi har sedan dess försökt att få ett syskon, men jag blir inte gravid. Jag har ett normallågt amh för min ålder, dvs dålig äggreserv, men det är ju förväntat.

Jag skulle ändå vilja veta om det är min dåliga äggreserv eller om det är komplikationer efter snittet (tilltäppta äggledare eller ärr på livmodern tänker jag mig) som gör att jag inte blir gravid. Om det skulle visa sig att det är någon komplikation efter snittet som kan åtgärdas (äggledare eller så) så skulle jag säkert inte få göra det pga ålder. Men jag skulle så gärna vilja veta varför jag inte blir gravid.  

Är det någon som vet? Någon i min situation?  

• Svar på tråden Kan man få göra utredning när man är 45+?
  • Anonym (nn)

Är man 48 tror jag knappast man får en utredning. Möjligen betala helt själv. Men det säger ju sig självt rätt bra att när man är närmare 50 så är det såååå liten chans att bli gravid.

• Anonym (Lucy)

Jag tror det är så enkelt som att det är åldern som gör att du inte blir gravid, är du mellan 45-49 så har du bara 5 % chans att bli gravid...Är du över 40 så är chansen att få en utredning minimal, vet en privatklinik som går upp till 41, men det är bara test av äggreserven, har man dålig sån (vilket du hade) så går man inte vidare....

• Anonym (inte en chans)

Nej det är ju rätt uppenbart varför ni inte blir gravid när du strax ska fylla 50 år.

• Anonym (utomlands)

Du kommer absolut inte få någon utredning inom landstinget när du är såpass gammal, privat tror jag det är osäkert i Sverige, men du får väl helt enkelt ringa och fråga? Annars finns det säker privata kliniker utomlands som kan tänka sig att göra ett behandlingsförsök.

Men om du inte kan tänka dig provrörsbefruktning ändå kanske det inte är så stor idé. Det är väldigt svårt att påvisa sammanväxningar, och även om man skulle hitta tecken till sådana är det inte säkert att ev. ingrepp hjälper.
    För de kvinnor man vid utredning av barnlöshet hittar tilltäppta äggledare rekommenderar man helt enkelt IVF!

Det mest sannolika är väl annars helt enkelt att du är för gammal. Det är inte "normalt" eller förväntat att kunna bli gravid när man är 48 år! Du skall snarare se det faktum att du blev gravid när du var 45 år som ett stort mirakel!

(Även om du kan tänka dig att försöka med IVF så är chansen mycket liten i din ålder.)

Svar på tråden Kan man få göra utredning när man är 45+?