• MIDE

Hjälp inneboende åkt pp en jävla nit, ingen kontrakt inget kvitto

jag har varit inneboende hos en och vi har ingen kontrakt och det har inte fungerat, hyror jag betalt har skett svart då den inte velat ha in betalning på sitt konto. Efetsrom värden har skulder till kf och nu har jag sagt upp vårt muntliga avtal och begärt få kvitto på mina betalda hyror vilket är 3 månder. Men vägrar samt att jag nu betalt en måndas hyra som jag inte kommer nyttja. Då jag flyttar ut redan i slutet av denna månad.

Nu undrar jag om värden kan typ bara slänga ut mig? har inget som bevisar att jag betalt nåt sedan undrar jag om värden kan vara så jävlig och dra mig inför rätten? 

varför jag har dessa oro  är att värden hotar med att den kan slänga ut mig för jag har inga bevis. Däremot har jag betalt dennes räkningar samt betalt halva hyran för juni in till dennes konto. Borde det inte vara tillräckligt med bevis??

Snäll hjälp VAD ÄR MINA RÄTTIGHETER?? Åkt på en jävla nit!! 

• Svar på tråden Hjälp inneboende åkt pp en jävla nit, ingen kontrakt inget kvitto
  • Masken84

Finns det inget kontrakt eller transaktioner så är det nog rätt kört att få något tillbaka tyvärr!

• MIDE
    Masken84 skrev 2013-05-23 00:18:18 följande:
    Finns det inget kontrakt eller transaktioner så är det nog rätt kört att få något tillbaka tyvärr!
    hur menar du?, så värden kan i stort sätt slänga ut mig på gatan? Imorgon trots att jag etalt full hyra o ja allt?
  • Masken84

Aa det Tror jag att han kan. Då det inte finns några kontrakt inga transaktioner mellan konton så finns det inga bevis. Är du skriven där? Alltså flyttat din adress dit?

• M i l l a n

Du har nog svårt att få tillbaka pengarna när det inte finns bevis på att värden mottagit pengar från dig. Varför skulle värden dra dig inför rätta? Svårt att dra någon inför rätta när värden själv hyr ut svart (vilket är olagligt).

• Thirtyplus

Det behöver nödvändigtvis inte finnas pappersbevisning, men det kan vara svårt att bevisa sådant som är muntligt.

Vart är du skriven? Är du skriven och får din post till denna adress så är ju detta ett typ av bevis.
    Förstod jag rätt så ha du betalat en del av hyresvärdens fakturor. Har du gjort detta via ditt konto, så är det en typ av bevisning.

Hur Du betalat hyran (kontant eller konto) har noll betydelse egetnligen gentemot kfm och hyrenämnd, annat än att det svårt att bevisa att du har betalat den. Har du tagit ut motsvarande summa från ditt konto för att ge till värden så finns det i alla fall en indikation på att du faktiskt har betalat.

Vittnen är även bevisning. Dom kan svära på heder och samvete att dom besökt dig i det hemmet som en boende där.

Du bör omgående kontakta hyresnämnden www.hyresnamnden.se/ Har du inte avtalat bort besittningsskydd (vilket jag antar att du inte har), så kan du ha besittingsrätt. Oavsett vad - en värd kan aldrig kasta ut någon våg för vind utan måste alltid gå vägen uppsägning (giltiga villkor) - kfm - tingsrätt (de senare två om gästen vägrar flytta)

• MIDE
    Thirtyplus skrev 2013-05-23 07:41:11 följande:
    Det behöver nödvändigtvis inte finnas pappersbevisning, men det kan vara svårt att bevisa sådant som är muntligt.

Vart är du skriven? Är du skriven och får din post till denna adress så är ju detta ett typ av bevis.
    Förstod jag rätt så ha du betalat en del av hyresvärdens fakturor. Har du gjort detta via ditt konto, så är det en typ av bevisning.

Hur Du betalat hyran (kontant eller konto) har noll betydelse egetnligen gentemot kfm och hyrenämnd, annat än att det svårt att bevisa att du har betalat den. Har du tagit ut motsvarande summa från ditt konto för att ge till värden så finns det i alla fall en indikation på att du faktiskt har betalat.

Vittnen är även bevisning. Dom kan svära på heder och samvete att dom besökt dig i det hemmet som en boende där.

Du bör omgående kontakta hyresnämnden www.hyresnamnden.se/ Har du inte avtalat bort besittningsskydd (vilket jag antar att du inte har), så kan du ha besittingsrätt. Oavsett vad - en värd kan aldrig kasta ut någon våg för vind utan måste alltid gå vägen uppsägning (giltiga villkor) - kfm - tingsrätt (de senare två om gästen vägrar flytta)
    Tack sälla , ja första månaden fick jag ge en del av hyran i handen samt resterande i form att betala hennes räkningar, Sedan en viss till hennes konto. För det var både hyra och depistions avgift. Därefter fick jag ge andra utbetalning genom att ta ut. i handen. Slutligen nu denna halva gav jag i handen och halva satta jag in, detta för att hon redan krävde hyran för juni den 20. 

Jag har haft både min familj, vänner här och hälsat på. O jag står som co i aressen. Men hon ter sig jätte märkligt, igår råka jag höra när hon samtala med nån att "nu åker hennes grejer ut" alltså idag. Jag känner mig ständigt osäker och rädd att jag ska komma hem o alla mina grejer är borta.

Vad gör jag då?  Ont i magen, o mår förjävligt. 
  • MIDE
    MIDE skrev 2013-05-24 07:25:43 följande:
    Tack sälla , ja första månaden fick jag ge en del av hyran i handen samt resterande i form att betala hennes räkningar, Sedan en viss till hennes konto. För det var både hyra och depistions avgift. Därefter fick jag ge andra utbetalning genom att ta ut. i handen. Slutligen nu denna halva gav jag i handen och halva satta jag in, detta för att hon redan krävde hyran för juni den 20. 

Jag har haft både min familj, vänner här och hälsat på. O jag står som co i aressen. Men hon ter sig jätte märkligt, igår råka jag höra när hon samtala med nån att "nu åker hennes grejer ut" alltså idag. Jag känner mig ständigt osäker och rädd att jag ska komma hem o alla mina grejer är borta.

Vad gör jag då?  Ont i magen, o mår förjävligt. 
    Dock vr hennes dotter närvrande när jag gav en del av hyran. Sedan undrar jag räcker det att foto varje dag vad jag har i rummet om hon nu skulle byta lås o slänga mina grjejer?
  • tantamantan
    Thirtyplus skrev 2013-05-24 08:37:55 följande:
    Skulle hon byta lås ringer du polisen så hjälper dom dig. Detta är olagligt och värden har inte rätt att byta lås och kasta ut dig hur som helst.

Jo, eftersom det inte finns något kontrakt. Uppsägningstid är 3 månader om inget annat avtalats, men en inneboende kan inte få besittningsrätt på en lgh som innehavaren bor i, det kan man bara om man bor i andra hand mig veterligt.

Utan kontrakt, inga rättigheter. Sen kan ju TS försöka bevisa att hon blivit utkastad felaktigt, men det hjälper ju inte NU i en akut situation.   

• tantamantan

Dock, eftersom värden tagit emot pengar svart kan ju en anmälan till skattemyndigheten avskräcka från att bli utkastad?
    Sen finns det ju en orsak till att hon vill ha ut dig, hon kan j u vara i sin fulla rätt rent moraliskt odm et rä du som har orsakat problemen.  

• Kjell2

Detta komma med största sannolikhet aldrig landa i domstol så fundera på bevisvärdering är bortkastad energi.

Försök flytta ut så snabbt som möjligt. Om du har alterntivt boende så flytta nu och ta med dina grejer. Att få tillbaka några pengar komemr bli svårt då din värd redan är hos kfm. Var tydlig med värden att du kommer flytta snart och då ta med dina grejer. Bäst är om ni kan komma överrens om ett datum när du ska ha flyttat. Försök få någon form av doumentation på den överrenskommelsen.

Ta detta sen som en lärdom att för sitt boende bör man ha kontrakt och kvitton.

• Thirtyplus
    tantamantan skrev 2013-05-24 08:44:14 följande:

Jo, eftersom det inte finns något kontrakt. Uppsägningstid är 3 månader om inget annat avtalats, men en inneboende kan inte få besittningsrätt på en lgh som innehavaren bor i, det kan man bara om man bor i andra hand mig veterligt.

Utan kontrakt, inga rättigheter. Sen kan ju TS försöka bevisa att hon blivit utkastad felaktigt, men det hjälper ju inte NU i en akut situation.   

Det finns ett kontrakt, även om det inte är skriftligt. Ett muntligt kontrakt är gällande även det. Dock svårare att bevisa innehållet. Det är hyreslagen som är gällande. Finns inget skriftligt som säger något speciellt, så är det reglerna i hyreslagen man alltså får rätta sig efter.

Har man bott mer än 3 månader har man 3 månaders uppsägningstid från närmsta månadsskifte. Om både värd och gäst accepterar annat är detta okej, annars är det 3 månader som gäller oavsett om man är inneboende eller har ett första hands kontrakt.

Är hyrestiden mindre än 3 månader så gäller följande uppsägnigstider
    1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
    2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,

Låt oss säga att både TS och värd accepterar mindre uppsägningstid....

I och med att TS har betalat hyra till i mitten av juni (om jag uppfattat rätt) så har TS rätt att stanna under hela den period som hyran är betald.
    TS har sagt upp till månadsskiftet maj/juni och har därmed rätt att stanna den tiden ut.
    En värd kan inte först acceptera betalning för hyra till ett visst datum (= accepterande av upplåtande under den tiden) och innan den tiden är ute kasta ut personen.

Här finns ett liknande exempel:
    lawline.se/answers/9652
  • tantamantan
    Thirtyplus skrev 2013-05-24 09:18:53 följande:
    Det finns ett kontrakt, även om det inte är skriftligt. Ett muntligt kontrakt är gällande även det. Dock svårare att bevisa innehållet. Det är hyreslagen som är gällande. Finns inget skriftligt som säger något speciellt, så är det reglerna i hyreslagen man alltså får rätta sig efter.

Har man bott mer än 3 månader har man 3 månaders uppsägningstid från närmsta månadsskifte. Om både värd och gäst accepterar annat är detta okej, annars är det 3 månader som gäller oavsett om man är inneboende eller har ett första hands kontrakt.

Är hyrestiden mindre än 3 månader så gäller följande uppsägnigstider
    1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
    2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,

Låt oss säga att både TS och värd accepterar mindre uppsägningstid....

I och med att TS har betalat hyra till i mitten av juni (om jag uppfattat rätt) så har TS rätt att stanna under hela den period som hyran är betald.
    TS har sagt upp till månadsskiftet maj/juni och har därmed rätt att stanna den tiden ut.
    En värd kan inte först acceptera betalning för hyra till ett visst datum (= accepterande av upplåtande under den tiden) och innan den tiden är ute kasta ut personen.

Här finns ett liknande exempel:
    lawline.se/answers/9652
    Bra att du visste sånt jag inte gjorde Dock som sagt, så måste TS bevisa att ett muntligt kontrakt finns. Svårt som du säger.
  • Anonym (A)

Du har rätt att spela in samtal du själv deltar I. Så tänk ut en lämplig fråga/diskussion med henne så kanske du kan få det inspelat att ni har en överenskommelse.

Svar på tråden Hjälp inneboende åkt pp en jävla nit, ingen kontrakt inget kvitto