• Anonym (förvirrad mamma)

Barnomsorg utan pappans godkännande

Hej! 

Jag har lite frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 
    Det är så att jag och min dotters pappa är separerade och bor ca, 20 min ifrån varandra.
    Hon är skriven hos mig men vi har delad vårdnad. Först när vi skulle söka dagisplats så var båda överens om att hon skulle gå på det dagiset som ligger vid mig, så vi sökte dit och fick efter några månader en plats. När hon sedan skulle skolas in så vägrade han att skola in henne och pratade med rektorn om att hon inte skulle gå där. 
    Sen nu så har jag fått ett hus och ska flytta, så nu kommer vi bo ca, 30 min ifrån varandra. Jag frågade om jag kunde få söka dagisplats/dagmamma på det nya stället men det fick jag verkligen inte. Just nu går det bra för nu är jag hemma, men efter sommaren så kan jag inte vara hemma längre och jag har ingen som kan ha min dotter när jag jobbar så jag måste ju ha ett dagis. Han jobbar heltid men han lämnar henne hos hans mamma och han vill inte köra henne till dagiset varje dag. Då försökte jag med att fråga om hon får vara på dagis på min vecka, men det gick inte heller utan detta skulle han ta upp i rätten.. 
    Jag vill verkligen inte gå upp i rätten och bråka med min dotters pappa om min dotter, och han verkar inte förstå att en rättegång inte tar en månad utan kan ta år.. Jag kan inte ringa till min mamma eller pappa för att jag inte har någon som kan ha min dotter medans jag jobbar, de har ju också jobb.
    Jag kan inte heller köra henne till dagis på hans ort för jag blev mamma tidigt och har inte hunnit ta mitt körkort än, så det är också det jag håller på att jobba ihop pengar till. Sen om jag ska ta bussen till honom på morgonen tar ca 1h för alla som åker med/omvägar sen ska jag åt andra hållet för jobb så det tar 1,5h tillbaka plus väntetider, och då måste vi börja åka vid kl. 04.00 - 4.30 på morgonen, och det går inga bussar då..

Så vad kan man göra i ett sånt här läge?
    Har jag någon som helst slags rätt till dagis på min vecka?

Sen så tror inte jag att han kommer skriva på att hon flyttar med mig. Han skrev på när vi flyttade hit, men känner jag honom rätt så kommer han vägra att skriva på den här gången..
    Vad gör man då?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Barnomsorg utan pappans godkännande
  • Griseknoen35

Låter som om ni har sammarbetsproblem. Varför vill inte han att du har dagis på dina veckor? Det har du rätt till att ha. Kontakta familjerätten och så pratar ni om dagis, flytt mm där.

• Hybr1d

Jag fick min dotter placerad utan hennes pappas tillåtelse/att han skrev på. Det fanns någon prejudicerande dom de använde sig av så hon fick plats ändå. 

Griseknoen35 skrev 2013-05-22 11:20:54 följande:
    Hur gammalt är barnet?
    Hon är lite över 1 år.
    Han vill inte att hon ska ha dagis här för att "vi vet ju inte hur hon ska bo efter rättegången"
    Han hotar med rättegång bara för jag inte vill bo på hans ort, och han tror att han kan få ensam vårdnad bara sådär..
  • Griseknoen35

Ni har en ett åring varannan vecka? Hur länge har ni haft så? Hur mår barnet? Klarar den verkligen av varannan vecka?

• Vitamin
    h8him skrev 2013-05-22 12:14:17 följande:
    Bor hon varannan vecka hos er?

Tycker också att det är relevant om barnet bor varannan vecka.

Om så är falet kan jag mycket väl förstå att en förälder sätter sig emot att den andra föräldern flyttar med tanke på att den som flyttar (ts) anser att barnet ska vara placerad på förskola närmast där hen själv bor. Vilket innebär stora försämringar för pappan i detta fall.

Sen huruvida barnet är på förskolan under den andras vecka, är väl inget jag anser att den andra har rätt att lägga sig i. Med visst förbehåll för extremsituationer.
  • Anonym (jisses)

Om du flyttar utan pappans medgivande t.ex ur kommunen kan du inte skola in på 2 månader sedan efter dom två månaderna kan du skola in hur och när du själv vill.

Griseknoen35 skrev 2013-05-22 12:18:37 följande:
    Ni har en ett åring varannan vecka? Hur länge har ni haft så? Hur mår barnet? Klarar den verkligen av varannan vecka?
    Ja, tyvärr har vi det. Något som jag inte alls är glad över. Men pappan vägrar verkligen något annat. 
    Hon mår oftast bra och är världens gladaste unge. Men ibland verkar hon lite förvirrad och det tar en natt eller två innan hon "kommer in i det". Men jag vill inte att nu när man kommer in i rutiner och ska lära henne saker så blir det fel om vi säger olika och gör olika. Sen vill jag att hon ska ha en trygg och fast punkt. 

Jag stack ifrån honom när hon var en månad pga att han varit otrogen med ca 17 st på 9 månader..
    Jag bodde hos mormor över sommaren med dottern sen flyttade jag till lägenheten. Så sedan hon var ca 6 månader så har hon bott varannan vecka för sen hade jag inget val. Jag är inte glad åt det och ibland vill jag bara låsa dörren när han kommer och ska hämta henne, men så kan jag ju inte riktigt heller göra. 
    Anonym (jisses) skrev 2013-05-22 12:25:56 följande:
    Om du flyttar utan pappans medgivande t.ex ur kommunen kan du inte skola in på 2 månader sedan efter dom två månaderna kan du skola in hur och när du själv vill.
    Vi bor inte i samma kommun, och jag flyttar inom den kommunen jag bor i nu. 
    Hur gäller det då?  
  • Griseknoen35

Det är ju galet och jo du hade visst ett val när barnet var sex månader. Han hade kunnat stämmt dig då och det hade garanterat inte blivit varannan vecka. Ingen domstol sätter en sex månaders varannan vecka och är du en normal bra mamma så hade dom inte tagit boendet ifrån dig heller. Just nu verkar ni båda vara ganska dåliga föräldrar. Det handlar om ett litet barn som ni bollar runt med innan den ens kunde gå! Ett barn under utveckling och med känslor. Dagis borde du kunna få. Prata med familjerätten, ta ditt ditt ex för sammarbetssamtal och det är viktigt att ni faktiskt pratar om vad som är bäst för ert barn, dagis och umgänge.

• Anonym (jisses)
    Anonym (förvirrad mamma) skrev 2013-05-22 12:37:57 följande:
    Vi bor inte i samma kommun, och jag flyttar inom den kommunen jag bor i nu. 
    Hur gäller det då?  
    Fick du hans godkännande att flytta från den gemensamma kommunen? Det bästa du kan göra är att rådfråga en jurist rådgivning är alltid gratis.
  • Ellie

Man brukar säga att växelvis boende inte är lämpligt förrän från ca 3 års ålder. Det är inte heller lämpligt om man har samarbetssvårigheter, eller om barnet tex behöver gå på två olika dagis.

Man får flytta utan andra förälderns godkännande, men om flytten gör det omöjligt med växelvis boende kan man ansöka om att rätten skall förordna om barnens boende.

Jag tycker absolut du skall gå till familjerätten.
    Som ni gör nu verkar inte vara bäst för barnet.

Svar på tråden Barnomsorg utan pappans godkännande