• KungligtSnygg

Kcal i ägg med dubbla gulor?

Hej,
    fjantig fråga kanske men hur måna kcal kan det vara i ett ägg med två gulor i istället för en?
    Gulorna kanske är lite mindre om de är två och det blir ungefär samma som en normal gula, eller blir det stor skillnad?

• Svar på tråden Kcal i ägg med dubbla gulor?
  • stickkontakt

Det lär väl bli lite mer fett och lite mindre protein. Frågan är dock om det har någon betydelse alls med tanke på hur sällsynt det är med dubbla gulor i ägg. Ägg varierar ju i storlek och det finns ägg med stora gulor och ägg med små gulor så jag skulle tro att näringsinnehållet i ett ägg varierar en del även om det bara är en gula.

• KungligtSnygg

Jag åt precis en omelett på 3 ägg. Två av dessa hade dubbla gulor. Åt alltså fem gulor. 
    Alltså är det väl relevant eller?
    Om det inte är så att ägg vanligtvis ändå varierar i storlek så mkt att 2 gulor eller ej gör det samma. 

• stickkontakt

Oj, var fick du de äggen ifrån? Jag har sett dubbel gula i ägg typ 2 gånger, båda från egna hönor. Har aldrig sett det på köpeägg.

Kanske var det lite extra mycket fett i den omeletten, men så länge du inte äter bara ägg med dubbla gulor borde det ju inte spela så stor roll i längden. 

• KungligtSnygg

Inte i längden men jag har så otroligt lätt för att lägga på mig.

Jo det var ekologiska ägg från änglamark. 

• MeNoLike

Jag hAr varit med om dubbel gula en gång. En kompis hade varit med om det mååååånga ggr :o

• Aniiee

Jag har varit med om dubbla gulor några gånger. Skulle gissa på ca 1 gång per 150 ägg. De har varit något mindre än normalstora äggulor, men inte så väldigt. Min gissning är att två gulor på det sätter ger ungefär 58 kcal.

Glöm inte att 2 äggulor i samma ägg ger tur =) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • KungligtSnygg
    Aniiee skrev 2013-05-22 00:47:59 följande:
    Jag har varit med om dubbla gulor några gånger. Skulle gissa på ca 1 gång per 150 ägg. De har varit något mindre än normalstora äggulor, men inte så väldigt. Min gissning är att två gulor på det sätter ger ungefär 58 kcal.

Glöm inte att 2 äggulor i samma ägg ger tur =) 
    Menar du 58 per gula eller i hela ägget?

Åh ger det tur?

Då tar jag tacksamt emot denna tur för det behöver jag verkligen nu. :) 
  • KungligtSnygg

Helt orelaterat vill jag bara berätta vad jag gjorde med äggen jag knäckte idag.

Pannkakor av ägg, rårismjöl, havremjölk och olivolja och lite salt.
    Med avokado, blåbär, lönnsirap, hackad mandel, kardemumma och hackad aprikos. Grapefruktjuice till det. ^ ^
    Fint såg det ut på tallriken.

Ska testa med mandelgrädde och banan och kardemumma en annan dag. 

• Aniiee
    KungligtSnygg skrev 2013-05-22 14:14:30 följande:
    Menar du 58 per gula eller i hela ägget?

Åh ger det tur?

Då tar jag tacksamt emot denna tur för det behöver jag verkligen nu. :) 
    Jag menade båda gulorna tillsammans. Förlåt att jag var luddig.
    KungligtSnygg skrev 2013-05-22 14:18:57 följande:
    Helt orelaterat vill jag bara berätta vad jag gjorde med äggen jag knäckte idag.

Pannkakor av ägg, rårismjöl, havremjölk och olivolja och lite salt.
    Med avokado, blåbär, lönnsirap, hackad mandel, kardemumma och hackad aprikos. Grapefruktjuice till det. ^ ^
    Fint såg det ut på tallriken.

Ska testa med mandelgrädde och banan och kardemumma en annan dag. 
    Vad gott det lät. Nu blev jag hungrig....

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Kcal i ägg med dubbla gulor?