• skrootan

delamma första dygnen

Med tvåan som snart kommer ska jag delamma från start. Dvs underlätta amningen genom att ge ersättning som efterrätt samt ge vissa mål enbart ersättning.

Det jag undrar är egentligen hur man gör första dygnen?? Jag är mån om en bra amning så undrar hur man gör med ersättningen, hur ger man, när, hur mycket? Vad fick ni för råd och hur gjorde ni?? Tacksam för alla råd!!

Imorgon ska vi planera amningen på MVC men vill gärna höra era erfarenheter!

• Svar på tråden delamma första dygnen
  • Genau

Om du har ett Facebook-konto så finns det en grupp som heter "Till dig som flaskmatar ditt barn". Där brukar man få snabba svar.

• skrootan

har inte facebook.. kan man gå in ändå? Hoppas någon här vill dela sina erfarenheter Cool

• Alexi

Jag vill nog bara säga att vill du amma och få igång din mjölkproduktion ordentligt skulle jag inte delamma från start utan vänta ett litet tag. Jag delammade från start (ofrivilligt) och upplevde inte att jag någonsin med det barnet fick full produktion till skillnad från det barn jag helammade från start. Dessutom är det ju råmjölken i början som är bäst och då är det ju synd att inte barnet får så mycket av den som möjligt.

• skrootan

jag kommer amma allt jag har och mer därtill, men med första barnet tog det några dagar innan mjölken rann till och jag ammade honom så enormt mycket första dygnen att jag lätt kan ge barnet lite mättande ersättning utan att hämma mjölkstimmuleringen.. men vill göra det på bästa sätt : )

• Sisisisi

Båda mina ungar tillmatades första veckan. Då fick de ersättning ur kopp efter amning. De första dygnen var det väldigt lite typ 20 ml.

• idétorka

säger som ovandstående - amma så mkt du kan första dygnen för att få igång det hela. det är ju bebisens tuttande som stimulerar att det rinner till sen nån/ett par dagar senare.
    fast å andra sidan så tror jag bebisar har nytta av nån liten skvätt extra första dagen innan mjölken runnit till så dom inte hinner tappa så mycket i vikt. jag tyckte att dom av mina som fick flaska extra tidigare vände i vikt mkt snabbare.

jag har delammat mina barn från start. ettan fick flaska första gången vid 5 dagars ålder, tvåan och trean vid 2 dagar. har gått jättesmidigt att flaska ett två-tre gånger om dagen från start. men så har jag bröst som producerar mjölk för hela grannskapet om jag så bara tänker på barn så för mig har delamning varit ett sätt att få en ok produktion. jag har iinte pumpat nåt för att hålla nere produktionen utan gett nan från start, inte varit några problem. sen har jag delammat till ca 10 mån ålder med alla.

läste nån stans att dom äter pyttelite per mål första dagarna om typ 10ml x dagsålder. alltså ungefär dag
    1 10 ml
    2 20 ml
    3 30 ml
    4 40 ml
    tyckte det stämde rätt så bra. ialla fall just första dagarna. kan vara bra att tänka på om man ger så tidigt för man tycker lätt att bebisen äter jättelite när den bara vill ha små skvättar - men det är ju mycket för att vara t.ex. två dagar.

förresten, ta med några tetror och flaskor till bb om du vill ge lite extra från start så du inte behöver be personalen om hjälp och vänta på maten just när du känner att bebisen kan tänkas vilja ha. då får den också vänja sig med rätt flaskor och ersättning från start. några ml går snabbt att värma under varmvattenspolande kran.

lycka till med allt!

• idétorka

kom på en grej. om jag skulle ge ersättning första dagen så skulle jag vänta tills bebisen lärt sig ett bra tag om tutten först. och jag skulle definitivt vänta nån vecka med napp så den inte har tre olika grejer att hålla rätt på.

Svar på tråden delamma första dygnen