• Anonym (Muslim)

Muslimsk begravning!

Hej. Det är nu så att min svärmor har gått bort och imorgon är det begravning. Är muslim och vet lite om en muslimsk begravning, såsom bönen och klädsel osv men inte så mycket mer. Eftersom jag aldrig innan har varit på en begravning. Känner mig lite orolig eftersom jag inte direkt har någon stor koll på hur det går till osv. Det kommer komma mycket folk och vill helst göra allt rätt och att det blir en dag att minnas, då den här personen som ska begravas betydde mycket för mig. Ska tillägga att vi är sunni , vet inte direkt om det är olika detta med begravningar i olika länder och familjer men tänkte ifall att. Undrar mest hur en muslimsk begravning går till, vad gör man och vad ska mab tänka på? Är det något man absolut inte ska göra / säga osv. Väldigt tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-21 20:04
    Kan tillägga att jag är kvinna.

• Svar på tråden Muslimsk begravning!
  • cupiditas

Är du man eller kvinna? Kvinnor närvarar inte vid begravningar i vanliga fall, iaf inte vid bönen och jordfästningen.

• Anonym (Muslim)

Okej för jag vet att vi kommer bli många kvinnor där. Kommer vi kvinnor få hålla oss på avstånd eller hur kommer det bli. Vill gärna känna mig lite förberedd på vad som ska hända imorgon. Vet att man skulle klä sig svart och så men bönen vet jag inte riktigt, får mest svar att det är en begravning men vet ju inte så mycket om det.

• Anonym (Muslim)

Vad ska jag som kvinna göra eller tänka på? Hur kommer det att bli? Hur går en begravning till?

• puss

Har du nyss blivit muslim? Fråga mån av dem du ska gå med vad som kommer hända.
    Hoppas det blir fint.

• puss

Vid begravning
    Stoftet skall enligt muslimsk sed begravas utan dröjsmål. Kremering är förbjuden i Islam. Det är också förbjudet att öppna en muslimsk grav och flyttning av gravsatt stoft kan komma ifråga endast i speciella fall. För muslimer är samhörigheten mellan deras gravplatser av stor betydelse. Hur begravning skall ske, är också noggrant reglerat inom Islam. Dessa förhållanden har lett till att det bland muslimer finns starka önskemål om egna begravningsplatser.

Inom en allmän begravningsplats undviker muslimerna gravplan. Man motsätter sig också att en muslim begravs där någon annan tidigare har blivit begravd. Om ett visst område av en allmän begravningsplats upplåts för muslimer vill man kunna nå detta område utan att områden med gravplatser för andra trossamfund behöver passeras.

Gravarnas orientering är väsentlig. En gravplats skall orienteras så att den döde vilar på kroppens högra sida med ansiktet vänt mot Mecka (qibla).

Det finns särskilda regler för hur graven skall grävas och hur den döde skall placeras där. Vissa speciella önskemål som ibland framställs beträffande grav och gravsättning kan återforas på den muslimska traditionen att lägga ned stoftet i svepning utan kista direkt i graven. Stoftet skyddas då före återfyllningen av en täckande häll, placerad på avsatser i gravens sidor.

En muslimsk gravplats får inte beträdas. Den skall därför enligt muslimsk sed vara klart utmärkt, t ex genom upphöjning över omgivande markyta.

Enligt traditionen skall en muslimsk gravplats vara enkel och detta präglar också utformningen av eventuell gravgård. Gravsten är inte förbjuden (däremot överbyggnad av grav). Särskilda föreskrifter för utformning av gragårdar finns inte, men om gravsten reses skall den placeras utanför själva graven.

Muslimernas principiella uppfattning är att muslimska gravplatser skall grävas och skötas av muslimer. Enligt muslimsk sed förekommer en tvagningsceremoni i anslutning till begravningsakten, vilket aktualiserar frågan om lokal för detta ändamål. Ibland används obduktionsrum på sjukhus. Om moské finns kan utrymme för tvagning tillgodoses där. Frågan om lokal för tvagning bör tas upp vid planeringen av en muslimsk begravningsplats .

• I love me
    cupiditas skrev 2013-05-21 20:04:10 följande:
    Kvinnor närvarar inte vid begravningar i vanliga fall, iaf inte vid bönen och jordfästningen.

Ursäkta en okunning människa........men varför närvarar inte kvinnor vid jordfästningen?  Jag tycker att det känns KONSTIGT!!
  • Lilia
    I love me skrev 2013-05-21 20:45:33 följande:
    Ursäkta en okunning människa........men varför närvarar inte kvinnor vid jordfästningen?  Jag tycker att det känns KONSTIGT!!

För att kvinnor är mindre värda enligt både kristendomen och islam. Men i olika samfund tolkas detta på olika sätt.

(Jag är alltså INTE emot islam, många kristna har helt sjuk syn på kvinnor också, men de gör andra saker.)
  • cupiditas

Vet du något om det är en typiskt muslimsk begravning eller en begravning som mer följer kulturella traditioner istället?

Ha "modesty" i åtanke vad gäller dress code, svart vet jag inget om att det är ett måste dock.. Ha något på huvudet, en scarf, lite slappt du behöver ju inte beslöja dig till max, men lite iaf pga respekt.

Männen ber en bön efter imamen, kvinnor deltar inte i bönen så svar ja, ni kommer hålla er lite på avstånd.

• cupiditas

Nej kvinnor är inte alls mindre värda enligt Islam, uttala dig inte hejvilt. Varför kvinnor inte deltar hinner jag dock inte besvara just nu men återkommer gärna om ingen annan hinner före.. Är lite stressad och skriver från en mobil med totalt spräckt glas :)

Svar på tråden Muslimsk begravning!