Varför har hästar så stora rättigheter?
Förra veckan var jag ute och sprang en runda i närheten av där jag bor. När jag sprang på en gångbana så var där en person som ledde en häst som jag skulle springa förbi. Då blir hästen skrämt och sparkar mig ganska kraftigt i sidan och jag blir liggande i diket. Hästägaren säger då "Du får inte skrämma hästen" och går därifrån. Jag lyckade linka mig hem själv och jag är fortfarande öm efter sparken.
Jag tyckte att jag som drabbad borde ha vissa rättigheter och kollade upp skyldigheter hästägaren har. Jag fick då till svar att så länge inte hästägaren haft något uppsåt så är det mitt eget fel och att jag får skylla mig själv.
Är inte detta väldigt märkligt att hästägaren inte har något ansvar i dessa situationer? I alla andra fall så är det ju inte offret som ska skylla sig själv. Tänk er om en människa skulle bli skrämd på gatan och då inte ha något ansvar om han skulle misshandla den som skrämt honom.
Det var ju tur att det inte var ett barn som skrämde hästen för då hade sparken träffat huvudet.
Är det någon annan som tycker att hästar har orimligt stora rättigheter? Om man jämför med hundar så har ju hundägaren en strikt ansvar för vad hunden gör men det har inte hästägaren.