• Johan 978

Varför har hästar så stora rättigheter?

Förra veckan var jag ute och sprang en runda i närheten av där jag bor. När jag sprang på en gångbana så var där en person som ledde en häst som jag skulle springa förbi. Då blir hästen skrämt och sparkar mig ganska kraftigt i sidan och jag blir liggande i diket. Hästägaren säger då "Du får inte skrämma hästen" och går därifrån. Jag lyckade linka mig hem själv och jag är fortfarande öm efter sparken.
    Jag tyckte att jag som drabbad borde ha vissa rättigheter och kollade upp skyldigheter hästägaren har. Jag fick då till svar att så länge inte hästägaren haft något uppsåt så är det mitt eget fel och att jag får skylla mig själv.
    Är inte detta väldigt märkligt att hästägaren inte har något ansvar i dessa situationer? I alla andra fall så är det ju inte offret som ska skylla sig själv. Tänk er om en människa skulle bli skrämd på gatan och då inte ha något ansvar om han skulle misshandla den som skrämt honom.

Det var ju tur att det inte var ett barn som skrämde hästen för då hade sparken träffat huvudet.

Är det någon annan som tycker att hästar har orimligt stora rättigheter? Om man jämför med hundar så har ju hundägaren en strikt ansvar för vad hunden gör men det har inte hästägaren.

• Svar på tråden Varför har hästar så stora rättigheter?
  • puss

det där låter inte ok. du borde kolla upp saken, kontakta sjukvården och anmäla. hopas det gick bra.

Easy cum easy go
  • mycketsaft

Haha, det där var jätteroligt
    Nja, det är väl som med boskapsdjur tror jag, om du blir sparkad eller stångad av en ko eller tjur får du nog skylla dig själv med.. Om det här är sant tycker jag ändå att hästägaren skulle ha sett hur det gick för dig och hämtat hjälp om det hade behövts. 

• Johan 978
    mycketsaft skrev 2013-05-21 12:29:27 följande:
    Haha, det där var jätteroligt
    Nja, det är väl som med boskapsdjur tror jag, om du blir sparkad eller stångad av en ko eller tjur får du nog skylla dig själv med.. Om det här är sant tycker jag ändå att hästägaren skulle ha sett hur det gick för dig och hämtat hjälp om det hade behövts. 
    Jag vet inte om jag ser det roliga i det.
    Nu brukar man ju inte låta kor och andra boskapsdjur gå ute bland folk utan på inhägnade områden.
    Visst borde hon av mänskliga skäl ha kollat upp hur det gick för mig men det är ju inte poängen med mitt inlägg
  • mycketsaft
    Johan 978 skrev 2013-05-21 12:36:53 följande:
    Jag vet inte om jag ser det roliga i det.
    Nu brukar man ju inte låta kor och andra boskapsdjur gå ute bland folk utan på inhägnade områden.
    Visst borde hon av mänskliga skäl ha kollat upp hur det gick för mig men det är ju inte poängen med mitt inlägg
    Jag fick bara en syn av hur det borde ha sett ut Självklart springer man inte förbi en häst, men det kanske jag bara vet för att jag själv ridit nästan hela min uppväxt.
    Ibland förflyttar man djuren (kor, får, mm) på vägar, tex mellan olika hagar och då finns risken att de kommer i kontakt med andra människor.
  • Ann Cistrus

Låter konstigt tycker jag. Man borde ha samma strikta ägaransvar oavsett vilken sorts djur man har. Sen kan jag väl tillägga att jag själv inte skulle ha sprungit så nära en häst att den kom åt att sparka mig i sidan, men det är ren självbevarelsedrift eftersom jag vet att de är ärthjärnor (sorry alla hästälskare) som kan bli rädda för sin egen skugga. 

• Familjen L

Finns skyldigheter som hästar och dess ägare ska göra också. Följa allemansrätten tex. Nu sprang du på en gångbana, där även hästar får vistas. I detta fall ser jag att det är du som har gjort fel. Hästar är i många fall rädda av sig och man springer inte bara svisch förbi, likväl som du varvar inte upp en bil när du ser ett gäng hästar, eller hur? Det du skulle ha gjort är att sakta ner farten och sagt hej hej här kommer jag. Då skulle hästen vetat om dig och även ägaren. Men visst ägaren till hästen skulle också stannat och kollat till dig.

• Sunshine808

Sprang du förbi hästen? Sprang du förbi bakifrån?

• Rallypillan

Jag är hästägare till att börja med.
    En hästs synvinkel är helt annorlunda än våran. Den ser mer på sidan än framifrån. Om du Springer o kommer framifrån/bakifrån så har hästen svårare att uppfatta vad du är för något. Den hör ett ljud o alla vet att hästar är flockdjur som skyddar sig när det blir skrämt.
    Dvs så borde du ha saktat ner o gått förbi. Helst hälsat på ägaren i en trevlig ton (då har hästen fattat att du inte tänkte anfalla o käka upp) oxå. Hon däremot borde ha ursäktat både sig o hästen, hjälpt dig med vad du kunde tänkas behöva. Ringt ambulans eller åtminstone försökt på något sätt att underlätta för dig. :)

• YummyMami

Har lite svårt att tro att någon bara tittar på när en häst sparkar någon ner i diket, och sen bara går därifrån. Jag är väldigt imponerad över dina revben, att de är kvar, hela.. Efter en hästspark liksom.. 

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Johan 978
    Rallypillan skrev 2013-05-21 12:45:43 följande:
    Jag är hästägare till att börja med.
    En hästs synvinkel är helt annorlunda än våran. Den ser mer på sidan än framifrån. Om du Springer o kommer framifrån/bakifrån så har hästen svårare att uppfatta vad du är för något. Den hör ett ljud o alla vet att hästar är flockdjur som skyddar sig när det blir skrämt.
    Dvs så borde du ha saktat ner o gått förbi. Helst hälsat på ägaren i en trevlig ton (då har hästen fattat att du inte tänkte anfalla o käka upp) oxå. Hon däremot borde ha ursäktat både sig o hästen, hjälpt dig med vad du kunde tänkas behöva. Ringt ambulans eller åtminstone försökt på något sätt att underlätta för dig. :)
    Men om man då som hästägare är medveten om att ens häst är lättskrämd och kan sparka ner oskyldiga på gatan om den blir skrämd, borde man då inte ha en skyldighet att ha sin häst på ställen där den inte kan skada andra?
Svar på tråden Varför har hästar så stora rättigheter?