• Anonym (frågande)

ägglossning

Om man inte har ägglossning, alltså om man inte får utslag på ägglossningstest. Vad gör man då?

Jag har tidigare fått ett barn med provrör med en annan man, men efter att ha försökt få syskon under ett par år vilka alla slutat i missfall så gav jag upp. Nu har jag en ny man och jag tänker att vi ska försöka själva innan vi går vidare till sjukvården. inte bara för att ha försökt, utan mest för att vi ska vara redo och faktiskt verkligen längta tillsammans. 

När jag gjorde utredning förra gången så kände jag att jag inte fick någon riktigt bra information om vad som var problemet. Något med hormoner, något med vikten, något hos min man... Men jag förstod aldrig riktigt. Det som jag förstod var att jag kanske inte har ägglossning varje månad utan att jag kan behöva hjälp.

Nu till min fråga; Vad kan man göra för att stimulera till ägglossning? Något man kan äta? Har ni några tips? 

• Svar på tråden ägglossning
  • Pemberly

Om du är överviktig så kan det hjälpa att gå ner i vikt. Likaså om du är underviktig så kan det hjälpa att gå upp i vikt för att få igång ägglossningen.

• Pastell1983

Du kan alltid testa munkpeppar (agnus castus) och rosenrot

• Anonym (frågande)

Jo, det vet jag. Jag var väldigt smal under den utredningen eftersom jag hade problem med sköldköteln, vilket jag ännu har, men nu har jag normal vikt (vad nu det är...) Det blir alltid fokus på vikten när jag nämner den av någon anledning. Den bör dock inte vara något problem längre, för alla värden är bra. 

• Anonym (frågande)
    Pastell1983 skrev 2013-05-19 17:33:56 följande:
    Vad gör dessa? Vad innehåller de? Rosenrot tog jag för att bli pigg förr Har aldrig funderat på vad den gör...

• Anonym (frågande)
    Pastell1983 skrev 2013-05-19 17:33:56 följande:
    LOL! Nu vet jag varför jag kände igen munkpeppar. Min Häst fick det när hon var hopplöst märrig vid brunst Skrattande Funkar det på människor också? Fast jag känner mig inte så märrig. Det är ju inte PMS jag har, eller?Solig
  • Pastell1983
    Anonym (frågande) skrev 2013-05-19 17:44:42 följande:
    LOL! Nu vet jag varför jag kände igen munkpeppar. Min Häst fick det när hon var hopplöst märrig vid brunst Skrattande Funkar det på människor också? Fast jag känner mig inte så märrig. Det är ju inte PMS jag har, eller?Solig
    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/agnus-castus-ortteextrakt-50-ml

har själv beställt dom har läst om folk som fått tydlig ägglossning av detta. Googla munkpeppar eller agnus castus här på FL får du nog upp många trådar.
  • Anonym (Ac+r.r)

Jag fick helt knasiga menscykler och ibland även utebliven äl förra året,men efter 7 månader nu med ac och r.r har jag haft 7 perfekta cykler! Glad Jättetydlig äl,helt regelbunden mens. Värt att prova!

• Anonym (beror på)

Jag tycker det rimligt verkar vara att du beställer tid hos en gynekolog i första hand! De kan se om du har tecken till problem med ägglossning (tex PCO) eller något annat. Om du verkar ha allvarlig PCO är det ju lika bra att få hjälp direkt och inte slöa tid på "hemmaförsök".

En del får inte plus på ägglossningstest fastän de har ägglossning, och en del säger att de bara testar pos på em (toppen för LH hormonet är tydligen oftast vid kl 14). Sen gäller det ju att testa rätt dagar också!

• Insanejane77

Jag fick inte heller utslag på vanliga ÄL-test men fick positiva utslag på clearblues fertilitetsmonitor. Jag blev gravid på månad nr 2 med hjälp av en sådan och rekommenderar den varmt!
    Försök gå ner i vikt så bra som du kan, begränsa ditt koffein och avstå från alkohol och rökning, det kan hjälpa.

Om det ändå inte fungerar så kan du välja att kontakta fertilitetsklinik fast dom brukar ju vara tjuriga om man är överviktig och är svåra att få att hjälpa till men en privat mottagning kanske kunde hjälpa dig reda ut vad som felas då. Kanske hjälper med något så enkelt som en dos pergotime.

Lycka till!

• Anonym (frågande)
    Insanejane77 skrev 2013-05-19 18:24:11 följande:
    Jag fick inte heller utslag på vanliga ÄL-test men fick positiva utslag på clearblues fertilitetsmonitor. Jag blev gravid på månad nr 2 med hjälp av en sådan och rekommenderar den varmt!
    Försök gå ner i vikt så bra som du kan, begränsa ditt koffein och avstå från alkohol och rökning, det kan hjälpa.

Om det ändå inte fungerar så kan du välja att kontakta fertilitetsklinik fast dom brukar ju vara tjuriga om man är överviktig och är svåra att få att hjälpa till men en privat mottagning kanske kunde hjälpa dig reda ut vad som felas då. Kanske hjälper med något så enkelt som en dos pergotime.

Lycka till!

Jag är inte överviktig, dricker kaffe ytterst sparsamt och slutade röka 2005.

Jag pratade med dem som hjälpte mig förra gången och det skulle inte vara några problem att få hjälp, dock vill de göra en ny utredning då eftersom det gått så många år. Jag är mest tveksam eftersom jag vet hur jobbigt det är med alla träffar och mediciner rent psykiskt så därför vill jag testa om det går denna gången utan IVF.

Kanske kan skaffa monitor då... Jag har fått positivt en gång på ägglossningsstickor...     
  • Insanejane77
    Anonym (frågande) skrev 2013-05-19 20:17:32 följande:

Jag är inte överviktig, dricker kaffe ytterst sparsamt och slutade röka 2005.

Jag pratade med dem som hjälpte mig förra gången och det skulle inte vara några problem att få hjälp, dock vill de göra en ny utredning då eftersom det gått så många år. Jag är mest tveksam eftersom jag vet hur jobbigt det är med alla träffar och mediciner rent psykiskt så därför vill jag testa om det går denna gången utan IVF.

Kanske kan skaffa monitor då... Jag har fått positivt en gång på ägglossningsstickor...     
    Ja då ber jag om ursäkt, ibland läser ögonen fortare än huvudet. Flört
    Det låter ju jättebra det du redan gör. Och skönt att dom vill hjälpa dig med en ny utredning även om jag kan förstå din tveksamhet.
    Om du ska fundera på en monitor så är dom tyvärr ganska dyra (iaf för min plånbok) så ett bra tips är att köpa en begagnad på typ tradera eller likande. Stickorna är också rätt kostsamma men jag tycker att det är värt att veta när jag har ÄL. Vi har försökt få barn i över två år och man är ju inte 20 år längre så det kan ju vara bra att veta när man ska satsa :P
    Jag provade också ett spermievänligt glidmedel nu vid senaste försöket och då blev jag gravid (nu i v 9)! Jag vet inte om det var slumpen eller om det var glidmedlet men det kan vara värt att prova kanske? Concieve plus heter det och det är anpassat för att efterlikna kroppens eget sekret och hjälpa spermiernas överlevnad och livslängd. Det kostar runt 200 kr vilket det är väl värt.
Svar på tråden ägglossning