• Kaerlebsbarn

Vilken klänning på bröllop?

Hej!
    Jag ska på bröllop den 1juni där dresscode är mörk kostym, dock har bruden sagt att det är viktigare att man känner sig uppklädd och följer temat för bröllopet som är Glamour, än att följa själva dresscoden. 
    Mitt stora problem är dock vad jag ska ha för klänning på mig. Det är nämligen så att de ska ha en brunch dagen efter där det också behövs en klänning. Jag har två stycken som jag kan tänka mig ha, men jag vet inte vilken jag ska ha på vilken av dagarna. Så tänkte att ni kanske kan hjälpa mig?

Såg nu att bilderna blev sneda, men ni får ha överseende med det! :)

Kram! 

• Svar på tråden Vilken klänning på bröllop?
  • puss

Ingen av dem är vare sig glamour eller mörk kostym.

• puss

Inga bara axlar, längd nedanför knät men ej hellång ska det vara.

• Hannah76

Jag tycker ingen av dem passar på bröllopet, men den beiga borde funka på brunchen.

• puss

Mörk kostymklänning är nummer tre i klädkoderna. En klänning eller kjol, i valfri färg och mönster. Av finare tyg och längd under knäet.

Utformning och färg
    En kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.
    Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.
    En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.
    Vid stor och formell fest med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.
    Den kan med fördel ha kort ärm.
    Den kan kombineras med en liten jacka eller ett liv med lång ärm.
    Sparsam urringning och gärna diskret i utformningen.
    Färg och mönster efter tycke och smak.
    En kortare klänning kan vara glittrig.
    En hembygdsdräkt kan ersätta mörk kostymklänning, men det bör undvikas vid middag med dans.
    Detsamma gäller plagg av religiös karaktär, ingen kan kräva att de ska tas av vid en fest.

Undvik
    Lång glittrig klänning kan förväxlas med aftonklänning.
    Byxor kan inte bäras vid mörk kostymklädsel.
    Undvik kavaj av ull eller en linne.
    Ej helsvart klänning (sorgklädsel) eller helvitt (som gäst) vid bröllop.

Tillbehör
    Smycken kan förhöja eller sänka nivån beroende på tillfälle.
    Lackskor passar till denna klänning. Det är dock inget som krävs.
    Väska är inget krav, lackväska är traditionellt mest korrekt.

Kuriosa
    Ibland hävdas att rött är syndens färg och omöjligt på bröllop. Det är fel och rött fungerar utmärkt.
    Pärlhalsband på bröllop, som ibland förknippas med tårar (skrock).

När den används
    Vid Mörk kostym på inbjudan.
    En gäst kan alltid bära mörk kostymklänning om det skrivits Kavaj på inbjudan. Dock icke värdinnan, då hon riskerar bli bättre klädd än gästen.
    Om klädkod inte angivits ska Mörk kostymklänning användas vid en middag på kvällen, ett jubileum, före lunch och på kvällen vid studentexamen samt ett bröllop på förmiddagen med efterföljande lunch.
    Den passar även till en mycket fin lunch, ett barndop eller mottagning.

På inbjudan skrivs
    Mörk kostym, utom vid bröllop då det än idag oftast skrivs Kavaj.
    Inbjudan skrivs vanligen endast i mannens klädkod.
    Vill man vara säker på att gästerna kommer i korrekt klädsel skrivs Mörk kostym på inbjudan (förr skrevs alltid Kavaj).
    Undvik skriva mörk kavaj eller kostym, då begreppen skapar förvirring.
    Vid extra fin klädsel kan det skrivas på inbjudan (som aftonklänning). Ange Mörk kostym/Aftonklänning (alt. Aftontoilette). T.ex. vid bröllop med middag.

Från etikettdoktorn.

• La Lola

Tyckte inte nån passade...sorry.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kaerlebsbarn

Tack för era åsikter! 
    Som jag skrev så tyckte inte brudparet att det är ett måste att följa själva dresscoden. Såhär har de skrivit:

"Vi säger att det inte är själva färgen som är det viktiga, utan att alla som kommer på vårt bröllop ska känna sig fina och uppklädda och att vi alla ska matcha temat för bröllopet som är : Glamour.

Vi välkomnar andra färger än vitt på skjortan, och välkomna andra färger på slips/fluga. Om ni har en kostym i annan färg är svart/blått eller grått är ni mer än välkomna att använda det!

Detsamma gäller er som är kvinnor, det finns inget krav på att klänningen ska vara gjort av siden eller sammet. Ni är välkomna att ha kort eller långklänning och i vilken färg ni än önskar (dock är det kutym att inte bära vitt,svart eller rött på bröllop)."

Men vad hade ni valt för klänning då för att matcha temat glamour?

• La Lola
    Kaerlebsbarn skrev 2013-05-17 14:38:50 följande:
    Tack för era åsikter! 
    Som jag skrev så tyckte inte brudparet att det är ett måste att följa själva dresscoden. Såhär har de skrivit:

"Vi säger att det inte är själva färgen som är det viktiga, utan att alla som kommer på vårt bröllop ska känna sig fina och uppklädda och att vi alla ska matcha temat för bröllopet som är : Glamour.

Vi välkomnar andra färger än vitt på skjortan, och välkomna andra färger på slips/fluga. Om ni har en kostym i annan färg är svart/blått eller grått är ni mer än välkomna att använda det!

Detsamma gäller er som är kvinnor, det finns inget krav på att klänningen ska vara gjort av siden eller sammet. Ni är välkomna att ha kort eller långklänning och i vilken färg ni än önskar (dock är det kutym att inte bära vitt,svart eller rött på bröllop)."

Hahaha varför inte rött?!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hannah76
    Tack för era åsikter! 

Ingen av klänningarna är glamour.

Skulle jag få inbjudan så skulle jag tänka glamour=gala/hollywood/långklänning/cocktailklänning. Det låter ju som om de verkligen vill att gästerna ska vara uppklädda?
  • MammaJohanna1
    Tack för era åsikter! 

Kanske något med strasstenar på? Det är kanske glammigt? Jag är jäkligt oglammig som person dock Den turkosa klänningen känns "sommarfin" men den andra kan passa på brunchen.
  • MiniStark

Jag tycker båda klänningarna kan gå i glamour-temat, men satsa på stora, blingiga accessoarer, lite höga skor, och snygg clutch med glitter samt stram frisyr och snygga solbrillor så är du hemma.

Svar på tråden Vilken klänning på bröllop?