memadde skrev 2013-06-05 13:45:24 följande:
Nu börjar kalaset närma sig.
På lördag är det=)
Och nu behöver jag HJÄLP!!!
Jag är otroligt nervös för att jag ska sabba tårtorna har ju aldrig bakat tårta med sockerpasta innan=(
Jag har köpt hem ALLT man behöver=)
SKa göra en Pluto tårta och en tårta med en massa getingar =)
När kan jag göra det som ska ligga på ? och hur ska jag förvara det?
När ska jag fylla tårtan??
Den ena tårtan ska ha: sockerkaksbotten , hallonmousse, dumlefluff o smörkräm.
2a tårtan : sockerkaksbotten, hallonmousse, ahlgrensbilar fluff o smörkräm.
3e tårtan: sockerkaksbotten , chokladmousse , lakritsfudge fluff o smörkräm.
på denna sista tårtan ska jag bara dekorera med blommor etc. med left overs från sockerpastan =)
Alla TIPS o RÅD tack .
hur ska allt förvaras och när ska det göras??
TACK
1. Baka tårtbottnar om du inte redan gjort det. Lägg dem med fördel i frysen, är mkt lättare att hantera dem då.
2. Fyll tårtan 2 dagar innan kalaset, tänk på att dra en sk damm av smörkräm i en stor rund ring mellan varje botten, och lägg fyllningen sedan där. Detta gör att den fyllning stannar där den ska och inte förstör din tårta. Kolla gärna på youtube hur man gör. Låt vila någon/några timmar i kylen så att det sätter sig.
3. Spackla tårtan med smörkräm, först ett lager som liksom gör så att smulorna stannar, sk crumb coating. Kolla även youtube här. Låt vila i kylen ett par timmar till. Sedan lägger du på ett till lager smörkräm som då blir det lagret du gör slätt och fint. Låt stå i kylen över natten.
4. Dagen efter (=dagen innan kalaset) så kavlar du ut sugarpasten och täcker tårtan. Tänk på att kavla lagom, inte för tunt och inte för tjockt. Kavla även ut mycket större än vad tårtan är stor, så att du får till jämna kanter. Kolla även här på youtube så att du förstår vad som är viktigt.
5. Samma dag kan du dekorera och göra fint. Förvara i kylen, och täck absolut inte in i någon plast eller dylikt, det förstör den. Ta fram tårtan ca 4h innan ni ska äta den så att den hinner mjukna lite och inte är jättekall.
Lycka till!