• memadde

Hjälp ang tårta med sockerpasta

Vi ska fira 1 o 3 årskalas för våra barn samtidigt och dom ska ha varsin tårta. Som jag (mamma) ska göra. Nu undrar jag eftersom jag aldrig gjort med sockerpasta innan. Kan man fixa allt på den dagen innan utan allt faller ihop? Och ska göra Mimmi tårta och en Pluto tårta (dotterns val):) Nån som kan komma med tips ? Ska jag göra sockerkaksbotten själv eller köpa färdiga runda? Vad ska jag ha i mellan? Alla tips är välkomna !!! :) Tack

• Svar på tråden Hjälp ang tårta med sockerpasta
  • Stella 78

Bär jag gör tårtor så gör jag oftast botten flera dagar eller veckor innan för att spara tid. Fryser in dem sen och då är de lättare att dela när man tinat dem. Finns massor med bra tårtbottenrecept som blir höga och fina här påfamiljeliv.

Sen fixar jag fyllning 1-2 dagar innan den stora dagen och garnityren kvällen innan. Har aldrig haft problem med att locket smälter oavsett om jag använt marsipan eller sockerpasta.

Sök på tårttrådarna så får du massor tips på hur du kan gå till väga för att få en perfekt tårta!

Lycka till! Lägg gärna in en bild sen!

• Stella 78

Blir lite knasigt skrivet nu när jag har lite brått och skriver på telefon.

Men om du vill göra figurer av sockerpasta i förväg så håller de länge om du stoppa de i en tät plasburk. Min bröllopstårta gjorde jag alla sockerpasta blommor och blad långt innan. Marsipanrosorna gjorde jag dagen innan Mendez var enbart för att jag inte hade någon "lös" marsipan utan skulle använda det som blev över från locken efter att jag kavlat ut dem.

• Litenåfin

Jag täcker alltid tårtan med smörkräm innan jag lägger på marsipan/sugarpaste och täcker den absolut inte med plast i kylen :)
    Jag gjorde med chokladbotten och hallonmousse på ett lager och dumlefluff på nästa. Mycket gott!! :)

• memadde

Tänkt göra ena tårtan med dumlefluff och andra med alhgrensbilar fluff .
    Vad passar mellan på dessa då?
    Då ska man väl ha fluffen under sockerpastan ?:)

• Stella 78

Memadde; nu förstår jag inte riktigt Hur du menar. Fluffen bör du ha mellan tårtbottnarna och sen fodra med t ex smörkräm och sen locket av sockerpasta på det.

• memadde

Hihi :)
    Jaså trodde att fluffet ska vara under sockerpastan inte mellan :)

• memadde

Nu börjar kalaset närma sig.
    På lördag är det=)

Och nu behöver jag HJÄLP!!!

Jag är otroligt nervös för att jag ska sabba tårtorna har ju aldrig bakat tårta med sockerpasta innan=(

Jag har köpt hem ALLT man behöver=)

SKa göra en Pluto tårta och en tårta med en massa getingar =)

När kan jag göra det som ska ligga på ? och hur ska jag förvara det?
    När ska jag fylla tårtan??

Den ena tårtan ska ha: sockerkaksbotten , hallonmousse, dumlefluff o smörkräm.

2a tårtan : sockerkaksbotten, hallonmousse, ahlgrensbilar fluff o smörkräm.

3e tårtan: sockerkaksbotten , chokladmousse , lakritsfudge fluff o smörkräm.
    på denna sista tårtan ska jag bara dekorera med blommor etc. med left overs från sockerpastan =)

Alla TIPS o RÅD tack .
    hur ska allt förvaras och när ska det göras??
    TACK                         

• Fia 28

Jag brukar göra bottnarna en kväll, fylla nästa dag (med formen runt), och sen lägger jag på locket och dekorationerna antingen på kvällen eller följande dag när den ska ätas.

Annars så tycker jag inte sockermassa är gott alls, så brukar göra locket av marsipan och endast vissa dekorationer av sockermassa.

Tänk på att dekorationerna tar längre än du tror, så börja i tid!

• Gloriousgirl
    memadde skrev 2013-06-05 13:45:24 följande:
    Nu börjar kalaset närma sig.
    På lördag är det=)

Och nu behöver jag HJÄLP!!!

Jag är otroligt nervös för att jag ska sabba tårtorna har ju aldrig bakat tårta med sockerpasta innan=(

Jag har köpt hem ALLT man behöver=)

SKa göra en Pluto tårta och en tårta med en massa getingar =)

När kan jag göra det som ska ligga på ? och hur ska jag förvara det?
    När ska jag fylla tårtan??

Den ena tårtan ska ha: sockerkaksbotten , hallonmousse, dumlefluff o smörkräm.

2a tårtan : sockerkaksbotten, hallonmousse, ahlgrensbilar fluff o smörkräm.

3e tårtan: sockerkaksbotten , chokladmousse , lakritsfudge fluff o smörkräm.
    på denna sista tårtan ska jag bara dekorera med blommor etc. med left overs från sockerpastan =)

Alla TIPS o RÅD tack .
    hur ska allt förvaras och när ska det göras??
    TACK                         
    1. Baka tårtbottnar om du inte redan gjort det. Lägg dem med fördel i frysen, är mkt lättare att hantera dem då.
    2. Fyll tårtan 2 dagar innan kalaset, tänk på att dra en sk damm av smörkräm i en stor rund ring mellan varje botten, och lägg fyllningen sedan där. Detta gör att den fyllning stannar där den ska och inte förstör din tårta. Kolla gärna på youtube hur man gör. Låt vila någon/några timmar i kylen så att det sätter sig.
    3. Spackla tårtan med smörkräm, först ett lager som liksom gör så att smulorna stannar, sk crumb coating. Kolla även youtube här. Låt vila i kylen ett par timmar till. Sedan lägger du på ett till lager smörkräm som då blir det lagret du gör slätt och fint. Låt stå i kylen över natten.
    4. Dagen efter (=dagen innan kalaset) så kavlar du ut sugarpasten och täcker tårtan. Tänk på att kavla lagom, inte för tunt och inte för tjockt. Kavla även ut mycket större än vad tårtan är stor, så att du får till jämna kanter. Kolla även här på youtube så att du förstår vad som är viktigt.

5. Samma dag kan du dekorera och göra fint. Förvara i kylen, och täck absolut inte in i någon plast eller dylikt, det förstör den. Ta fram tårtan ca 4h innan ni ska äta den så att den hinner mjukna lite och inte är jättekall.

Lycka till!       
  • memadde
    Fia 28 skrev 2013-06-05 14:00:55 följande:
    Jag brukar göra bottnarna en kväll, fylla nästa dag (med formen runt), och sen lägger jag på locket och dekorationerna antingen på kvällen eller följande dag när den ska ätas.

Annars så tycker jag inte sockermassa är gott alls, så brukar göra locket av marsipan och endast vissa dekorationer av sockermassa.

Tänk på att dekorationerna tar längre än du tror, så börja i tid!

tack=)
    jo vet att det kommer ta tid speciellt när jag ska göra 3 tårtor.
    Men när kan man börja göra dom , och hur förvara dom då?

Fyllning i tårtan gör jag inte förrens fredag (dagen innan) och samma dag så så ordnar jag allt på den .     
  • memadde
    Gloriousgirl skrev 2013-06-05 14:03:10 följande:
    1. Baka tårtbottnar om du inte redan gjort det. Lägg dem med fördel i frysen, är mkt lättare att hantera dem då.
    2. Fyll tårtan 2 dagar innan kalaset, tänk på att dra en sk damm av smörkräm i en stor rund ring mellan varje botten, och lägg fyllningen sedan där. Detta gör att den fyllning stannar där den ska och inte förstör din tårta. Kolla gärna på youtube hur man gör. Låt vila någon/några timmar i kylen så att det sätter sig.
    3. Spackla tårtan med smörkräm, först ett lager som liksom gör så att smulorna stannar, sk crumb coating. Kolla även youtube här. Låt vila i kylen ett par timmar till. Sedan lägger du på ett till lager smörkräm som då blir det lagret du gör slätt och fint. Låt stå i kylen över natten.
    4. Dagen efter (=dagen innan kalaset) så kavlar du ut sugarpasten och täcker tårtan. Tänk på att kavla lagom, inte för tunt och inte för tjockt. Kavla även ut mycket större än vad tårtan är stor, så att du får till jämna kanter. Kolla även här på youtube så att du förstår vad som är viktigt.

5. Samma dag kan du dekorera och göra fint. Förvara i kylen, och täck absolut inte in i någon plast eller dylikt, det förstör den. Ta fram tårtan ca 4h innan ni ska äta den så att den hinner mjukna lite och inte är jättekall.

Lycka till!       
    Tack!
    Men kan jag göra getingar o fikurer redan nu? hur ska dom förvaras tills dom läggs på tårtan =) 
  • Fia 28
    memadde skrev 2013-06-05 14:03:32 följande:

tack=)
    jo vet att det kommer ta tid speciellt när jag ska göra 3 tårtor.
    Men när kan man börja göra dom , och hur förvara dom då?

Fyllning i tårtan gör jag inte förrens fredag (dagen innan) och samma dag så så ordnar jag allt på den .     
    Sockermassan torkar ju och det händer inget med dem, så det går bra att göra figurerna på förhand och förvara i lufttät burk.
  • memadde

Okej.
    Lufttät burk i rumtemp?:)
    Förlåt för alla frågor men är rädd att förstöra tårtorna :(

• Fia 28
    memadde skrev 2013-06-05 14:11:21 följande:
    Okej.
    Lufttät burk i rumtemp?:)
    Förlåt för alla frågor men är rädd att förstöra tårtorna :(
    Jepp.
  • Fia 28

För att bäst lyckas med att få tårtan jämn och fin så rekommenderar jag att du fyller tårtan i en springform. Du använder alltså samma form som du gjorde bottnen i och lägger ett lager plastfolie över. Lägg i första bottnen 8den som blir överst) och sen fyllning, botten, fyllning, botten. Plastar in och låt stå i kylen så den sätter sej och kanterna blir raka och fina. Sen tjälper du upp den på fat, tar bort plasten och spacklar. Sen gör du samma med de andra tårtorna. Alternativt gör du som Gloriousgirl skrev med smörkrämskanten, men det är lättare att få det snyggt på detta sätt.

• memadde

Nu har jag gjort 12 getingar :)
    Blev dock inte bra med vingarna :(
    Men blev fina :)
    Men inte gjort ögonen än på dom :)
    Oj vad snabbt man får göra det innan det blir hårt :)

• Fia 28
    memadde skrev 2013-06-05 15:26:56 följande:
    Nu har jag gjort 12 getingar :)
    Blev dock inte bra med vingarna :(
    Men blev fina :)
    Men inte gjort ögonen än på dom :)
    Oj vad snabbt man får göra det innan det blir hårt :)
    Jepp det torkar snabbt, marsipan är lite lättare på det viset.
  • memadde

Nu har jag redan börjat dekorera tårtan , ska jag ha nåt över tårtan under natten ??

Svar på tråden Hjälp ang tårta med sockerpasta