• EmzanU

Blöta kläder

Jag har en dotter på 16 månader som går på dagis. Varje dag byter personalen kläderna på henne för att hon blir dyngsur vid maten då de ger henne pip-mugg. Hon är inte van att dricka pipmugg hemma utan har sin vattenflaska (som en liten vällingflaska ser den ut). På dagis sitter hon och häller ut vattnet i haklappen och över sig då muggen inte har spillstopp(vad jag vet iaf). Till saken hör att min mamma har lämnat och hämtat henne nu sen hon började dagis för att skola in henne och hon tycker att jag är fjantig när jag inte vill att de ska ge henne muggen om hon bara häller ut vattnet utan ist använda sin flaska som jag skickar med. Mamma säger att hon inte ska dricka i flaskan för att hon inte är en bebis och att de större barnen kommer mobba henne då. Jag menar på att det är väl personalens ansvar att se till att andra barn lär sig att man kan glra och vara på olika sätt och att hon antingen lär sig dricka med deras hjälp annars ta ifrån den och ge sin flaska som hon är van vid. Tänker jag helt galet här? Jag blir så sjukt irriterad på att få hem blöta kläder varje dag och behöva skicka med nya ombyten för en sån här sak. Är jag löjlig som mamma säger eller har jag rätt att kräva lite skärpning från personalen? Eller ska min dotter helt enkelt få hälla vatten på sig tills hon lärt sig dricka och inte hälla??? Känner mig villrådig.

• Svar på tråden Blöta kläder
  • Flickan och kråkan

Ja, jag tycker faktiskt att du är lite fånig. Inget illa menat då . Det handlar om blöta kläder = vatten. Vänta tills det istället är ett par nerkissade eller nerbajsade omgångar varje dag när blöjan ska bort . Jag tycker personligen att det faktiskt är en föräldrauppgift. Lär henne dricka i ett vanligt glas istället . Och ja, det kan spillas och bli blött. Det hör liksom till . Hon gör ju så för att det är kul och att det är en nyhet för henne.

• Lena

Det är väl bra hon lär sig? Om hon inte har något handikapp kan hon fixa det galant bara hon vill.

• En blå giraff

Ja personalen byter ju de blöta kläderna så vad är problemet? Hon bör ju lära sig dricka ur pipmugg och även vanligt glas så småningom. Småbarn blöter ju ner sig hela tiden. Ofta måste jag byta om på min son 22 mån efter måltiderna. Jag ser det som normalt.

• Ramborg

Oj... min flicka började tycka pipmuggen var trist ungefär i den åldern.

42.
  • Mabaja

Hon är 16 mån. Klart hon ska kunna dricka ur annat än flaska. Min dotter på 14 mån dricker ur glas. Visst lite blöt blir hon men hon tränar ju!

Varför vill du inte att hon lär sig dricka ur mugg?

• Mälaröbo

Skicka med fler ombyten! Du kan inte kräva speciallösningar för din bekvämlighet. Det skulle kunna fortsätta i oändlighet!

• IsDimma

Själv är jag förvånade över att hon får pipmugg. Våra småttingar får glas på en gång.
    Jag har haft en pojk som fyllde två i slutet av förra året. Han har i stort sett varje dag fram tills för två månader sen hällt mjölken över sig och blivit blöt. För att han inte velat ha mjölk eller för att han varit så törstig att han inte haft tid att dricka lugnt. Jag förmanar och hjälper men ändå har man inte alltid blickarna på honom, jag har ju några till vid bordet.
    Men dom får glas ändå. Det finns ingen anledning att dom inte ska få träna på det. Ni borde hjälpa förskolan istället och träna på att använda glas hemma. Det underlättar och hon lär sig snabbare.

• Ramborg

Jag har gått över till att hälla upp en centimeter i taget, det blir mindre blött då. Men riktig mugg utan pip vill hon ha.

42.
  • Gurkan

Säger om isdimma, våra barn får glas att dricka ur. Visst spills det en de men det brukar bli en del kladd med maten med så byta kläder efter maten är inget underligt. De kr sig snabbt att dricka ur glas.

• violatricolor

Jag är nog lite som du TS, min dotter på snart 15 månader har fortfarande muggar med droppstopp och dricker hon ur annan mugg så hjälper jag henne för annars skakar hon den, vänder upp-och-ner på den och så blir hon dyngsur... Hemma klär jag oftast av henne innan mat så det skulle inte göra så mycket om hon blev blöt så det är väl bara en vana... Jag är nog lite bekväm!

Men i din situation skulle gjort så att jag lär henne dricka ur pipmugg och glas och tar spillet. Skickar massor av kläder till dagis... Om det mest är vatten fattar jag dock inte varför de inte hänger dem i torkskåpet men de kanske inte hinner?

• Rani

Barn lär sig genom att testa. De misslyckas hundra gånger och klarar det den hundraförsta. Vad gör det om hon blir blöt då? Jag har träffat en tvååring vars mamma alltid matade honom som en bebis för att han inte skulle kladda. Hur skulle han då lära sig att inte kladda tänkte hon? Nej, kladd och spill hör barndomen till? Blöta kläder känns som ett lyxproblem.

• Boel1

Tänk om vi som jobbar på dagis skulle ge varje barn den flaska eller mugg som varje förälder ville! Det skulle bli ännu mer extrajobb att hålla reda på 18 olika muggar. Därför kanske man måste säga nej till det. Dessutom kan jag också tycka att hon kommer att lära sig att dricka snart, och om det dessutom bara är vatten så kan du ju hänga upp dem på tork hemma och skicka med igen. Barn måste få hålla på och träna på olika saker, och därmed blöta ner sig.
     Men fråga om de inte kan tänka sig att hänga kläderna på tork! Om det finns torkskåp så är det ju inte mer extrajobb att hänga in plagget där än att stoppa det i en påse, kan jag tycka.

• mammalovis

Med tanke på att din dotter ändå är över året är jag förvånad över att du fortfarande BARA använder nappflaska/vattenflaska. Skillnaden mellan hem och förskola är att allt diskas i maskin och det fungerar inte att ha en massa lösa smådelar till speciella pipmuggar som kan flyga omkring i maskinen och sedan ska hittas igen, så det finns både en säkerhetsaspekt och hygienaspekt att ta hänsyn till. 

Dessutom hoppas jag att du har strävan med din dotter att hon i sinom tid ska lära sig äta på flat tallrik med kniv och gaffel och vanligt glas. Så ser åtminstone vår policy ut på förskolan. Specialmuggar/tallrikar/bestick krävs bara till barn med allvarliga svårigheter som har något funktionshinder.

Om kläderna är blöta när hon hämtas kan ju bero på att de inte hinner torkas i torkskåpet innan hon hämtas ...  Annars får du väl be personalen låta kläderna hänga kvar i torkskåpet till dagen efter om de bara är blöta. Med små barn får man räkna med att de både spiller mat och blöter ner sig (lätt hänt vid tvätt om inte annat) - det ingår i läroprocessen!

• EmzanU

Tack för svar. Ser att ni är många som svarat lika och jag förstår vad ni menar. Nu är det ju så att hon äter själv och kladdar och smutsar ner sig ute osv så det är inte det som stör mig, utan att hon får sitta och hälla ut vattnet på sig själv vid maten. Men jag tycker inte heller det är en stor grej i världsrymden... :P jag gick svar iaf ordentligt.

• violatricolor

När slutar de att hälla vattnet över sig? Jag vet att barn leker med vatten men så där "hela tiden"?

• Flygfotogen

När de slutar? Det är omöjligt att säga. Något säger mig dock att det är roligare att tippa en pipmugg gång på gång på gång än det är att tippa ett glas och bli blöt på riktigt.

Svar på tråden Blöta kläder