• LindaMamman

Han är 1,5 vecka och det känns som om jag sinar!!! Hjälp!

Detta är min andra son och jag har hittills ammat utan problem. Han är bara 1,5 vecka gammal och har ätit var 3dje timme ungefär till nu. Men idag har han inte kommit till ro utan velat äta/ligga vid bröstet och snutta tills han somnar hela tiden. Brösten har känts stinna och om han sovit längre än 3 timmar är de överfulla, men nu känns de tomma. 
    Vad gör jag? Jag har ingen ersättning hemma, vill helst slippa det och helamma längre.

Hjälp! 

• Svar på tråden Han är 1,5 vecka och det känns som om jag sinar!!! Hjälp!
  • MrsÄpple

Känns det som att han blir mätt?
    Det kan ju vara amningen som kommit in i en bra takt kanske? Mina bröst blir inte stinna när amningen kommit igång men där finns mat så det räcker 

• pigglet

Efter en tid går svullnaden i brösten ner och de känns inte lika hårda och knöliga längre (och tur är väl det!).

ALLA barn har perioder när de inte blir nöjda vid bröstet. De vill amma precis hela tiden, bökar och kommer inte till ro. Enda sättet att öka produktionen är ju att amma, amma och amma. Ju oftare du lägger barnet till bröstet ju mer mjölk får du.
    (Var 3:e timme är väldigt sällan för en så liten, det är mer normalt att de äter varje timme faktiskt. Så amma på du, det tar några dagar, sedan har produktionen ställt in sig bättre.)  

• LindaMamman

Nej, han blir inte mätt idag men annars har han blivit det och hållit sig så nöjd i flera timmar. Idag är han gnällig och börjar gråta om jag inte lägger honom vid bröstet, där han då ligger och äter tills han somnar. Tar jag bort honom så vaknar han efter en stund och börjar gråta igen. Stackars liten :(

• Ida1987

Han kanske bara vill öka produktionen? Jag tyckte att min son satt fastklistrad på bröstet de första månaderna, och han har verkligen växt på bra.

• Ida1987

Tillägg: Om du börjar med ersättning så kommer ju produktionen garanterat gå ner. Bättre att kontrollväga honom och kolla så att han växer som han ska, eller prata med BVC.

• pigglet
    LindaMamman skrev 2013-05-14 21:12:33 följande:
    Nej, han blir inte mätt idag men annars har han blivit det och hållit sig så nöjd i flera timmar. Idag är han gnällig och börjar gråta om jag inte lägger honom vid bröstet, där han då ligger och äter tills han somnar. Tar jag bort honom så vaknar han efter en stund och börjar gråta igen. Stackars liten :(
    Men det i sig behöver ju inte heller betyda att han inte får i sig den mängd han behöver. Det KAN ju vara så att han behöver närheten, tycker det är mysigt att använda dig som napp, har magknip och behöver suga för att komma till ro... Amning är ju mer än bara mat.
    Det lär väl visa sig på nästa vägning, kanske. 
  • Flickan och kråkan

Tillväxt- och ökningsperioder kommer ju tätt första veckorna då de växer så att det knakar. Då beter sig både brösten och barnet som du beskriver. För att du ska producera mer så måste barnet amma mer än vad som finns och maratonammar. Ju mer/oftare du ammar då desto snabbare ökar produktionen.

• LindaMamman

Tack för svar och stöd! Ska inte ge tillägg om det inte verkligen behövs. Natten har gått bra, 2 amningstillfällen som vanligt så det är ju helt ok. Det märks dock att han inte blir lika mätt och nöjd som vanligt. Hoppas det bara är för ökad produktion som det är så här och att det ökar snart! 

• SIN74

Det var så här med men jag fick samma råd - amma på! Det tog tre-fyra dagar sen var produktionen högre och grabben nöjd. 

Svar på tråden Han är 1,5 vecka och det känns som om jag sinar!!! Hjälp!