Barn som blev slaget hos pappan, ensamt umgänge igen?
Hade en tråd här i Vintras ang min son på snart 8 år som har högfungerande Autism. han har umgänge med pappan vh och haft i flera år, efter jul kom sonen hem och var helt förströrd och uppgav att pappan slagit honom samt de mindre av halvsyskonen.Soc kontaktades och pappan erbjöds stöd i bla barn emd funktionsnedsättning (ja sonen kan vara provcerande och besvärlig men då handlar det oftast om att man inte förberett honom på vad som gäller, att han är hungrig, att han blir överstimulerad utan att få vila som exempel hör han alla ljud lika högt och tar in all stimuli runtikring samt har svårt med det sociala samspelet. Med andra ord måste han få vila mellan aktiviteterna och orkar inte med kompisar/ensamlek mm för långa stunder vilket pappan inte bryr sig om utan skääller hellre på sonen och mer än det tydligen.Något intresse i hur man kan göra istället finns inte.Han erbjöds också hjälp för sitt explosiva humör då han har en tidigare dom för olaga hot, kränkning och trackaserier på sig och är explosiv och kan inte se sin egen del i saker och ting.
Hur som helst anmälan gjordes, pappan nekade, sonen berättade även för skolan som också gjorde en anmälan. Vi var på möte hos soc som också dem fann honom väldigt trovärdig.Och faktum är att han inte kan ljuga och skulle han göra det skulle han inte kunna stå fast vid den lögnen så pass länge, mao är han väldigt genonskinlig om han skulle försöka ge sig på att ljuga om "sista kakan" tex.
Soc sa till mig att sonen bör vara hemma under utredningen, till sist framkom det att pappan inte ville ta emot någon hjälp utan förnekade allt.En anmälan gjordes också via soc till pappans hemkommun gällande syskonen där man öppnade en utredning (för oss kunde soc inget mer göra utan eftersom jag har enskild vårdnad så fick jag bestämma själv sa de).
Sonen har inte velat åka till pappan ensam men däremot till farmor vilket han gjort en gång och träffade då även sin pappa, min tanke är att han inte borde vara hos pappa själv utan bara när farmor är med. Nu ringde farmor sonen igår och sa att nu var utredningen klar och nerlagd så nu skulle de kräva att han åkte på egen hand till pappan.
men vad gäller? Måste han vara hos pappan ensam eller gäller det som soc sa att jag får bestämma med tanke på den enskilda vårdnaden. Jag vill inte förneka pappan umgänge och tycker hellre de kunde ses med farmor alt på allmän plats, med familjestöd eller annan lösning för att sonen skall vara trygg men pappan är inte öppen för dessa lösningar alls.
Så hur gör man? Måste jag verkligen skicka dit honom ensam?