• Cmittliv

Vad ska vi tänka på när vi ska kolla på olika dagis?

Hej,

Jag kanske är i helt fel forum men detta är första gången jag startar en tråd. Skäms

Vi står i kö på tre olika dagis i vårt närområde till vårt barn och hade tänkt gå runt till dem olika och kolla lite hur det ser ut. Vad ska vi tänka på när vi väljer dagis? Vilka frågor ska man ställa? Vill exempelvis inte att det serveras saft till alla måltider.

Ni som har barn på dagis, vilka för- och nackdelar finns det?

Blir tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad ska vi tänka på när vi ska kolla på olika dagis?
  • En glad tjej

Tror inte det serveras saft till några måltider alls på förskolan, vatten eller mjölk får de nog. Förskolorna följer de allmänna kostråden skulle jag tro.

Jag har bara satt upp mig på en förskola och det har varit den som legat närmast vårt hem. Det är världens bästa förskola, ligger nära ett stort grönområde och pedagogerna är suveräna.

Vad är viktigt för dig? Någon särskild pedagogik?  

• amiofo

tror som sagt var inte heller det finns någon förskola som serverar saft till alla måltider. Finns väl någon som tex ibland serverar sockerfri juice eller liknande vid enstaka tillfällen.

men annars vad jag kan tycka är intressant att veta är ju hur stora barngrupperna är, har de blandade åldrar i grupperna eller inte. Hur jobbar de, mycket smågrupper eller är det mest tillsammans hela tiden. Hur mycket är de ute-de flesta förskolor är ute mycket men en del har tex lämning ute på fm från tex 8.

Går de på promenader och andra utflykter, tillgång till gymnastiksal eller kanske har en bra lekhall på förskolan.

Har de ateljé, vattenrum m.m.      
    hur ser gården ut, hur ser innemijön ut.

men viktigast av allt tycker jag är pedagogerna, känns de bra så brukar det bli bra.    

• Cmittliv
    En glad tjej skrev 2013-05-14 11:44:32 följande:
    Tror inte det serveras saft till några måltider alls på förskolan, vatten eller mjölk får de nog. Förskolorna följer de allmänna kostråden skulle jag tro.

Jag har bara satt upp mig på en förskola och det har varit den som legat närmast vårt hem. Det är världens bästa förskola, ligger nära ett stort grönområde och pedagogerna är suveräna.

Vad är viktigt för dig? Någon särskild pedagogik?  
    Läste senast igår på en av trådarna på FL om en förskola som serverade saft till maten och glass på torsdagar. Förvånad Blev väldigt förvånad.

Va kul att du är nöjd med er förskola. Jag vet inte riktigt hur jag känner inför våra. Har inga som helst erfarenheter av barn på förskola då ingen i min omgivning har barn i den åldern.

viktigt för mig är väl att barnen är ute och rör sig, men är inte intresserad av ur och skurförskola.

Sen är det viktigt att pedagogerna är utbildade, eller har en lång erfarenhet. Har sett många gånger unga tjejer som får jobb på förskolor helt utan erfarenhet eller utbildning. Och ibland har jag gått förbi förskolor där pedagogerna står och röker, inte inom förskoleområdet men ändå? är det verkligen acceptabelt eller har jag för höga krav?
  • Cmittliv
    amiofo skrev 2013-05-14 11:54:54 följande:
    tror som sagt var inte heller det finns någon förskola som serverar saft till alla måltider. Finns väl någon som tex ibland serverar sockerfri juice eller liknande vid enstaka tillfällen.

men annars vad jag kan tycka är intressant att veta är ju hur stora barngrupperna är, har de blandade åldrar i grupperna eller inte. Hur jobbar de, mycket smågrupper eller är det mest tillsammans hela tiden. Hur mycket är de ute-de flesta förskolor är ute mycket men en del har tex lämning ute på fm från tex 8.

Går de på promenader och andra utflykter, tillgång till gymnastiksal eller kanske har en bra lekhall på förskolan.

Har de ateljé, vattenrum m.m.      
    hur ser gården ut, hur ser innemijön ut.

men viktigast av allt tycker jag är pedagogerna, känns de bra så brukar det bli bra.    
    tack för alla tips! Glad
  • Kaliinka
    Cmittliv skrev 2013-05-14 11:56:25 följande:
    Läste senast igår på en av trådarna på FL om en förskola som serverade saft till maten och glass på torsdagar. Förvånad Blev väldigt förvånad.

Va kul att du är nöjd med er förskola. Jag vet inte riktigt hur jag känner inför våra. Har inga som helst erfarenheter av barn på förskola då ingen i min omgivning har barn i den åldern.

viktigt för mig är väl att barnen är ute och rör sig, men är inte intresserad av ur och skurförskola.

Sen är det viktigt att pedagogerna är utbildade, eller har en lång erfarenhet. Har sett många gånger unga tjejer som får jobb på förskolor helt utan erfarenhet eller utbildning. Och ibland har jag gått förbi förskolor där pedagogerna står och röker, inte inom förskoleområdet men ändå? är det verkligen acceptabelt eller har jag för höga krav?

Ett tag sen du skrev, men jag vill ändå bara göra ett tillägg på det där med unga tjejer. Och ja, det är nog så att du får räkna med det, och att det kommer vara många olika unga tjejer. Det finns få med rätt behörighet och (nästan) alla vikarier är unga tjejer utan utbildning.

Självklart är det inte acceptabelt att pedagogerna står och röker så att barnen kan se.  
    Livet lär //// Jag saknar dig <3
  • Isabella06

Outbildad eller rökare, man kan ändå vara världens bästa pedagog! Leva för sitt jobb och barnen!
    (Sen ska man självklart inte röka på arbetstid/inom synhåll för barnen/kollegorna)

När vi sökt förskoleplats så har öppettider, barn grupp, och personal täthet vart avgörande.

• Asperger1998

Blir ni provoserade när en 14 åring använder blöjor som är gjorda för små barn. Libero comfort fit stl 7 ?? Skäms

Svar på tråden Vad ska vi tänka på när vi ska kolla på olika dagis?