• emilow

PCO:are som vill ha hjälp!

Hej!

Jag fick diagnosen PCO för ca 3 år sedan, men har ätit p-piller sedan dess. Nu slutade jag med piller i mars, och har fått "mens" en gång efter piller-mensen (den varade 7 dagar och var rätt sparsam). Således har vi väl bara försökt i 2 månader. Men eftersom jag redan har diagnosen PCO, ska man fortsätta försöka i 1 år till som de säger till alla andra, eller bör man söka hjälp direkt? Söker man sin gynekolog eller på fertilitetskliniken?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden PCO:are som vill ha hjälp!
  • andetag

Jag tror inte att du behöver vänta i ett år på att få hjälp. Prova att ringa till en kvinnoklinik och fråga hur ni ska gå till väga. Det kan hända att de vill ha ett spermaprov från din man, innan de är villiga att hjälpa er. 

Anledningen är för att ni förmodligen kommer att få Pergotime eller liknande och då brukar man vilja ha tester på mannen också. Skulle det vara något "fel" på hans simmare är det nämligen ingen idé att få Pergotime och då kan det hända att man får ställa sig i kö för IVF på en gång. 

Men som sagt, ring och fråga!  

• Pandamamma79

Har du ingen fungerande cykel med äl så är det ju ingen mening för er att försöka. Så sa de till mig när jag ringde.
    Jag har känt mig mer förstådd på fertilitetsklinik.
    De tog inga test på min man förrän vi försökt med Pergotime i 8 mån. Säkert olika på olika kliniker.

• trina

Jag ringde och fick en utredning direkt. Även min man gjorde de utredning på. Det står till och med i bipacksedeln att en utredning ska ha gjorts på mannen. Det är ju ingen idé att äta Pergotime om det är något problem med spermierna. 

Själv ska jag i helgen börja på en dubbelkur av pergotime. 

Svar på tråden PCO:are som vill ha hjälp!