Vad tror ni om min beskrivning av en arbetsdag?
SItter med ansökan om hp. Är timanställd och känner mig väldigt orolig att FK inte kommer godkänna min ansökan.
Här är iaf en beskrivning på ett ungefär hur en arbetsdag kan se ut (jag arbetar i kommunala kök, skolkök men även kök som lagar mat till arbetande och pensionärer i bygden).
Har skrivit rent för hand så detta är en kladd.
Beskrivning av arbetsdag
Under ett arbetspass så gör jag väldigt många olika sysslor. Det är mycket som ska förberedas och det kan lätt väldigt stressigt. Två gånger i veckan kommer det matleveranser som man ska packa in, och det kan vara alltifrån kartonger med potatispåsar där varje säck väger ………. Som man ska ta ur kartonger och lyfta till sin plats i kyl. Även tunga konservburkar, grönsaker och lådor med kött som ska lyftas från varuvagnen till sin plats
Sallader ska förberedas och då lyfter man ut tunga kartonger från grönsakskylar, alltifrån påsar med 10 kg morötter till lådor med gurkor, eller nät med ca 15 kg vitkål.
Det finns vissa hjälpmedel men det går oftast inte att undvika att man lyfter från ett ställe till själva hjälpmedelt man ska använda.
Jag får även stå i disk och där är det tunga backar med glas, tallrikar och köksredskap som bleck eller kantiner som ska diskas, plockas av från backarna och sen tas till sin plats.
Om man står i servering så är det ofta att man står på ett och samma ställe under lång tid på hårt golv, man böjer sig ner för att ta upp mat, lutar sig fram för att nå saker längre in och får även fylla på det som blivit tomt. Man kan även bli placerad i matsalen och hålla rent, där är det alltifrån 20-50 bord som ska torkas flera gånger under ca 3 timmar. Då går man mycket framåtlutad och gör samma rörelser många gånger om.
Efter lunchtid så är det städning där man går i en framåtlutad vinkel för att torka bord och även golvet ska sopas och moppas.
Inne i köket ska man städa golvet och då spolar med först rent med en lång slang, sen skurar man hela golvet med skurborste och sen spolar man igen och sedan skrapar man av med en skrapa.
Övriga upplysningar
Är sjukskriven 50% p.g.a foglossningar. Även om 50% innbär kortare arbetspass och en viss underlättning så har jag inte rätt till några raster eller pauser. Man är ständigt i rörelse på hårt golv i 4 timmar. Att inte kunna sätta sig ner och ta en paus gör att jag får mer ont och tappar tempo och kan inte utföra arbetet i det tempot som kan behövas i ett stressigt kök.