• firefighterdad

Kronan Duo + vilken bil?!

Hej hej hallå!

Sambon och jag har levt ett billöst liv och tyckt att det fungerar bra. Nu blir det lite skillnad för det väntas vårt första barn och vi har fixat och grejat en massa inför detta. Barnvagnen är köpt, en Kronan Duo, från 2011 blev det. Helt ny, till ett bra pris :)

Vi har efter diskussioner kommit fram till att vi troligtvis vill ha/behöver en bil och därför är vi i läget att vi kikar runt. En Kronan Duo är ganska stor så det behövs alltså ett stort bagageutrymme. Vi vill helst ha en bil som rymmer vagnen, med liggdel på, rakt in i bagageutrymmet, alltså i bilens färdriktning. Andra varianter kan såklart bli aktuella men det är vår utgångspunkt, så frågorna till er är nu blir följande:

Vilka har en Kronan Duo från 2011?

Om ni har en Kronan från 2011, eller bara en kronan, vad har ni då för bil?

Hur får vagnen plats? På längden eller bredden?

Upptar den hela utrymmet eller finns det plats för väskor vid resor och liknande?

Vi har mått lite snabbt och kommit fram till att Volvo V70 troligtvis rymmer en Kronan Duo utan några större bekymmer, både på längden och bredden men vilka andra bilmodeller går den in i?

Ps. Så klart, om vi hade haft vagnen här hemma i nuläget så hade det ju bara varit att ta med sig den till bilhandlaren och provat sig fram men jag tänkte att jag slänger ut en tråd här innan för att se om ni kloka föräldrar har något bra tips :) Ds.

• Svar på tråden Kronan Duo + vilken bil?!
  • Nadia1

Vi har en Opel Astra kombi och den rymmer våran duo s alldeles utmärkt . Gör även in storhandling och två barn :)

• Sofie8512

En Skoda octavia. Har visserligen inte fått hem vagnen, en duo s, än men eftersom vårt bagageutrymme rent liter-mässigt är större en V70 så tvekar jag inte att den går in både på längden och bredden. :)

• firefighterdad
    Nadia1 skrev 2013-05-13 18:33:11 följande:
    Vi har en Opel Astra kombi och den rymmer våran duo s alldeles utmärkt . Gör även in storhandling och två barn :)
    En Opel Astra i vilken årsmodell? Går den in på längden där alltså? Både Liggdel och Sittdel?
    Sofie8512 skrev 2013-05-13 18:47:44 följande:
    En Skoda octavia. Har visserligen inte fått hem vagnen, en duo s, än men eftersom vårt bagageutrymme rent liter-mässigt är större en V70 så tvekar jag inte att den går in både på längden och bredden. :)

Det borde ju vara så i så fall, lite beroende på vart de där literna befinner sig såklart. Bagaget kan ju vara "grunt" men högt eller så?

Tack för svar hittills ni två :) 
  • cloudberry79

När vi hade vår Kronan hade vi en Golf kupé, årsmodell -00. Det gick utmärkt att sätta ner vagnen där

(M)amma till V -07 och E -12
  • firefighterdad
    cloudberry79 skrev 2013-05-14 00:12:29 följande:
    När vi hade vår Kronan hade vi en Golf kupé, årsmodell -00. Det gick utmärkt att sätta ner vagnen där

Då kanske det är en bra kandidat till framtida bil alltså :)
  • Nadia1

Ja den går in på längden. Både sitt och liggdel. Vår är från 2007. :)

• Hannathu

Octavians bagageutrymme är längre än v70. Har testat våra vagnar i båda ( men har inte en kronans) och det kändes klart större i octavia

• firefighterdad
    Hannathu skrev 2013-05-14 22:55:22 följande:
    Octavians bagageutrymme är längre än v70. Har testat våra vagnar i båda ( men har inte en kronans) och det kändes klart större i octavia
    Då får jag kolla upp skoda Octavia också alltså :)

Tackar för tipset!
  • hannis

Jag har en Skoda octavia och vår brio Happy går INTE in på längden. Gott och väl på bredden dock. Tror inte happyn är speciellt mycket längre ihopfälld än en kronan...

• ninnin

Vi har en duo -12 och en Toyota Prius fr 2011 :) funkar fint på bredden, har av lättja sittdelen i baksätet när jag ska någonstans men liggedagen hade jag på chassit!

• beccagranen

Vi har en Kronan duo, den g¨år utan problem in i vår v70, täcker ca 2/3 av bagageutrymmet. Så man får ändå plats med ett par matkassar, väska etc. Vi lyckades t.om få in den i en renult clio, fast då bara chassit i bagaget och liggdelen i baksätet ;) I vår nya v40 från 2012 så får man in kronan, men då är det helt fullt.

• iikiwiberries

Vi hade en Volvo v50 och den gick in men inte så mycket mer, några kassar o så när man handlat men ingen resväska. Bytte sen till en Renault grand scenic och det var bästa bilen! Rekommenderar verkligen den! Vagnen och väskor fick plats, ja allt! Kika på den!

• Solstorm

Vi har en Kronan duo från 2011. Bilen är en Skoda Octavia. Lagom med plats

Alva 2012
  • firefighterdad
    Sofie8512 skrev 2013-05-21 19:59:22 följande:
    Nu har jag hämtat vår duo s och den går in på längden i octavian...:)..
    Solstorm skrev 2013-05-24 11:14:39 följande:
    Vi har en Kronan duo från 2011. Bilen är en Skoda Octavia. Lagom med plats

Snackar vi om att vagnen går in på längden med liggdel på eller pratar vi om sittdelen också?

Vad har ni för årsmodell på era Octavior?

För övrigt hämtade vi vagnen idag också men har ingen direkt Skoda Octavia att prova i som det ser ut nu!
  • firefighterdad

För övrigt vill jag även tacka er andra som skrivit förslag på bilar hittills! Grymt bra :) Jag suger åt mig som en tvättsvamp! :)

• Hannathu
    firefighterdad skrev 2013-05-25 18:38:21 följande:
    Snackar vi om att vagnen går in på längden med liggdel på eller pratar vi om sittdelen också?

Vad har ni för årsmodell på era Octavior?

För övrigt hämtade vi vagnen idag också men har ingen direkt Skoda Octavia att prova i som det ser ut nu!

Det är väl bara att ta dig till en handlare och prova vagnen i olika bagageutrymmen

När du ändå är där testa med minst två bilbarnstolar. De bruka vara största problemet.
  • firefighterdad

Herregud säger jag bara! Det är en mindre djungel det här med att hitta en vettig bil. Från att ha varit helt insnöad (snö i djungeln?!) på Toyota Avensis, så har vi nu provat Ford Mondeo, Skoda Octavia, Saab 9.3, Volvo v50, Kia Ceed. Nästan alla fungerar klanderfritt så nu får man ju lyxproblemet med att välja en BRA bil till ett bra pris.

Någon som har erfarenhet av Kia?
    Några Saabägare?

• Hannathu

vill man ha ett riktigt långt baggageutrymme är Skoda superb kombi ett alternativ

Vill man ha en vagn som går in i lite högre men kortare bilar är det bra att välja en som står själv när den är ihopfälld och då kan man fästa den med gummiband mot tex ett lastgaller.

Sen måste jag säga att det viktigaste är att få plats med bilbarnstolarna. V50 och v70 har ganska korta bälten så det kan ställa till problem (råkade ut för detta i en v70 nu häromveckan när det saknades några cm för att få fast babyskyddet som skulle med). Vissa bilar har väldigt lite utrymme i baksätet på längden (tex v50) så vissa stolar passar inte alls anda funkar utmärkt.

Saab är trevliga bilar men andrahandsmarknaden är lite svajig och man vet inte hur det fungerar med reservdelar mm - dock är de ganska små inuti i förhållande till storleken på bil.

Vi har en Skoda roomster en liten bil som har mycket plats inuti kupén men ganska litet baggageutrymme så vi har valt att skaffa vagn efter utrymmet i bak
    man får helt enkelt prioritera det som man tycker är viktigt med bilen och välja vad man köper för vagnar/stolar efter vad som får plats.

Svar på tråden Kronan Duo + vilken bil?!