• KungligtSnygg

Sockerbaksmälla

Hej. Eftersom jag så sällan äter socker, mjöl och mjölkprodukter (och heller aldrig kött) har jag märkt av tydligt vilken skillnad det gör när jag äter något utav det nämnda. Tror det har en negativ effekt på kroppen och humöret. Känner någon igen detta?  Häromdagen åt jag glass för första gången på ca ett år... Ett helt paket. Det var inte ens gott trots att det var min forna favoritsmak, men jag tänkte att jag ville äta lite glass ihop med en vän. Det blev lite väl mycket ^ ^ . Kommer inte att göra om det igen. :)  Efter glassätandet kände jag mig liksom trög i huvudet, luktade plötsligt illa i underlivet sådär som kvinnors underliv beskylls för att lukta antar jag, som fisk. Blev plufsig och även deprimerad och kunde inte somna om natten. Nu har det gått tre dagar och äntligen känner jag mig bättre. Det tog fram tills idag för att jag skulle känna mig "frisk" igen. Klarare i huvudet, ingen huvudvärk, sover bra igen, mindre plufsig och den äckliga lukten har helt försvunnit nu. Som tur är. Det fick mig dock att undra hur sjutton man mår om man vanligtvis brukar äta socker för jämnan? Någon som har skippat sockret och mår bättre än innan? 
    Jag ska fortsätta hålla mig till raw food-sötsaker i fortsättningen, om jag känner för att festa till det någon gång. Smakmässigt slår rawfood de konventionella sötsakerna alla gånger. Om ni inte har provat vill jag rekommendera det. Rawfood smakar gudomligt. Både efterrätter och som vanliga måltider. 
    Hur mår ni av socker? Märker ni av det? Om man äter det ofta kanske man inte vet hur det känns utan. Jag är iaf glad att jag mår bra igen och luktar gott igen.  

• Svar på tråden Sockerbaksmälla
  • Stekt potatis

Intressant TS! I min stad finns det en fantastisk Rawfood resto och jag är bra nyfiken på vad de har i sin salladsdressing, men har tyvärr inte lyckats luska ut vad hemligheten är. Synd, för hade jag fått veta det hade jag nog bara ätit rawfood resten av livet! 

Men jag undrar lite när folk skriver att de inte äter mejeriprodukter och vitt mjöl, vad lever man på då egentligen? Socker är ju relativt "enkelt" att avvara genom att äta vanlig mat och inte en massa godis men att leva på ja, vadå egentligen? Kan du inte berätta lite om hur en dag kan se ut hos dig matmässigt? Behöver förändra min kost känner jag, för jag märker också av att man känner sig trött, och liksom ihålig fast pluffsig på samma gång när man äter mycket socker och vitt mjöl.

• Vaniljsåsen

Låter intressant det där, känner mig också väldigt plufsig och illamående när det blir för mycket efter att ha varit nyttig ett längre tag men kan även känna  det till och från trots att jag är nyttig så skriv gärna hur du äter för jag vill ändra mig ännu mer Glad

• Mandel

Jag blir så där konstig med!

Är inte van vid den otroliga blodsockerstegringen som blir så jag blir helt vimmelkantig och svag. Någon form av gamla tiders paltkoma
    Kan typ sitta och småflämta tills det lugnar ned sig efter någon timma när insulinet hunnit med att göra sitt.
    Äter jag något med vetemjöl i så svullnar magen upp och jag ser smått gravid ut och då är jag inte ens intolerant mot gluten.  
    En gång kände jag mig som om jag varit på värsta festen dagen efter jag käkat en massa bigarråer (mycket fruktsocker). Mådde halvilla och var seg hela dagen.  

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee

Ursäkta Madame Besserwisser här, va, men om du åt ett helt paket glass så tro fan (ursäkta franskan) att du mår dåligt efter det =P

Jag är en riktig allätare, och nej, jag mår inte dåligt av att äta ett par smörgåsar, nån bulle, en deciliter glass eller en chokladkaka.  Eller allt ihop på samma dag. Tvärtom mår jag bra av att äta det, med måtta, med måtta. Dåligt mår jag och trögtänkt blir jag av att utesluta (även de snabba) kolhydraterna. Jag kan till och med leva på 75-80% kolhydrater. Inget jag gör i längden eller tycker att det är särkillt roligt, men det går utmärkt korta perioder.  

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Sockerbaksmälla