Varför värper inte hönsen?
Har 5 hönor samt en tupp och har nu gått 2 v sen vi fick ägg sist...
Vad kan man göra för att få igång dom igen?
Har 5 hönor samt en tupp och har nu gått 2 v sen vi fick ägg sist...
Vad kan man göra för att få igång dom igen?
Är du säker på att de inte gömmer äggen någonstans? Vi hade höns när jag var liten och ibland kunde de få för sig att lägga ägg utomhus, gärna i högt gräs så de kunde göra något slags rede. Det hände mest på våren och försommaen, jag antar att det var någon häckningsinstinkt som kröp fram.
Ja kolla under buskarna.
Ålder på hönsen?
Då räven klippte våra frigående höns här innan så kan viej ha dessa lösa längre utan går i stor hönsgård (Inhängnad)...
Finns det ingenstans i hönsgården de kan krypa undan?
Vad ger ni dem för mat och i vilka mängder?
Vad har du för slags höns ?
Jag har två "riktiga" värphöns från ett hönseri i närheten.Dom lägger ägg varje dag året om i ca 2-2,5 år.Sedan går det utför och dom brukar inte bli så gamla.Dessa höns är framavlade för att prestera maximalt.
Mina andra höns däremot lägger ägg på ett helt annat sätt.Jag har 6 blandrashönor och 2 renrasiga.
Dessa höns lever betydligt längre än industrihöns.Och det är förmodligen för att de inte är så hårt drivna och framavlade för att lägga mycket och stora ägg.Dom lägger ägg i flera perioder under året.Från hösten fram till februari lägger dom sällan ägg.Från mars till maj lägger dom flesta ägg.Sedan är det uppehåll igen.Och så lägger dom ägg ett litet tag under sommaren.
Jag har ju inte stenkoll på äggläggandet.Några har nog kortare perioder av äggläggande och uppehåll.
Att lägga ägg sliter på en höna så uppehållen är nog en självbevarelsedrift.
Vill du ha ägg hela tiden får du skaffa riktiga värphönor.
Jag har 3 hönor och en tupp har haft dom i tre månader och dom har inte värpt några ägg en varför?